از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي برگزار شد؛ تريبون آزاد دانشجويي در اعتراض به صدور حكم هاشم آغاجري/2/
وي ادامه داد: جامعه را خطر لمپنيسم، ناسيوناليسم، سكولاريسم و ليبراليسم تهديد ميكند. پروتستانتيسم تنها راه نجات جامعهي ايران است. اسلام راديكال و طالبانيسم پاسخگو نيست؛ ولي اسلام پروتستانتيسم راه حل جامعهي ايران است. وي خطاب به حوزهها گفت: همان گونه كه فلسفه، اجتهاد و علوم جامعه شناسي به درد دين خورد، پروتستانتيسم نيز به درد دين ميخورد. در اين هنگام نمايندهي بسيج دانشجويي درخواست سخن گفتن كرد كه با سروصداي زياد جمعيت مواجه شد. نمايندهي بسيج دانشجويي نقدي به سخنان آغاجري زد و گفت: پروتست به معني اعتراض است. آيا به همه چيز ميتوان اعتراض كرد؟ وي در خلال سخنانش گفت: آيا همهي انسانها توان درك دين و قرآن را دارند؟ جمعيت با فرياد گفتند: بله اين نمايندهي بسيج دانشجويي خاطرنشان كرد كه براي هر چيز نيازمند متخصص هستيم، اين امر در دين نيز صادق است. وي پرسيد آيا آغاجري قائل به تفكيك دين از دنيا است؟ برخلاف سيستم فكري امام و شهيد مطهري، آغاجري معتقد به جدايي دين از دنيا است. به اعتقاد وي حكم آغاجري براساس امنيت كشور صادر شده است. كساني كه به حكم آغاجري معترضند از خدشه واردكنندگان به نظام و انقلابند. دانشجوي ديگري پس از وي خاطر نشان كرد : اين تريبون آزاد براي اعتراض به حكم آغاجري است و نه قبول آن. وي با ابراز اين عقيده كه افزود: جانباز و خانوادهي شهيد بودن يك معيار نيست چرا كه به جاي تبرئه منتج به تخطئه آغاجري شده است، افزود: وي هرگز بر برج و بارو و زر و زور سجده نخواهد كرد. سعيد بابايي از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران گفت: مساله اصلي و معضل اصلي امروز هاشم آغاجري نيست، بلكه آزادي عقيده و بيان است كه در ايران درحال ذبح است. در ايران قانون بقاي زندان حكمفرماست. پس از عبدالله نوري، عباس عبدي در 13 آبان دستگيرميشود. چگونه كساني كه با آمريكا مبارزه كردهاند، امروزه جاسوس آمريكايي خوانده ميشوند. وي خطاب به آيتالله شاهرودي گفت: نميخواهيم ويرانهاي را كه تحويل گرفتهايد، تبديل به كاخ كنيد ولي حداقل به خاك تبديلش نكنيد. چنانچه قوا واقعا مستقلند و قضات مستقلند، چرا اخطار قانوني رييسجمهور با چنين مواردي مواجه ميشود؟ وي خطاب به وكيل آغاجري خواست تا درخواست تجديدنظر نكند چرا كه اكثر حضار در اين جمع ميخواهند در كنار آغاجري باشند. وي از قول امام راحل گفت: متحجرين مقدس مآب هستند كه تيشه به ريشهي دين ميزنند. اين دانشجو گفت: چگونه امروزه، به آغاجري اتهام سبالنبي ميزنند در حالي كه بر سر و روي پيامبر شكمبهي گوسفند ميريختند و پيامبر هيچ نگفت. وي اضافه كرد: روز سهشنبه به اعتراض به حكم آغاجري در ساعت 10/5 كليه دانشكدههاي دانشگاه تهران تعطيل خواهد شد و تحصني در مقابل مسجد دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. دانشجوي ديگري از قول تولستوي گفت: هر كس كه به زندان نرفته باشد، معناي حكومت و استبداد و استعماري كه درحقش شده را نخواهد فهميد. وي گفت: محافظهكاران بدانند با روند جهاني شدن نميتوانند جلوي مطلع شدن مردم را بگيرند. در ادامهي اين تريبون آزاد دانشجويي يكي از دانشجويان دختر در دفاع از دين گفت: كوتاهيهاي بسياري در معرفي اسلام و دين شده است. به گفتهي قرآن گمراهترين انسانها كساني هستند كه فكر ميكنند هدايت شدهاند. صرف استاد دانشگاه بودن، ارزش و شان كسي افزوده و يا كم نخواهد شد. اسلام بدون ولايت معني ندارد. همچنين در پايان اين برنامه بيانيه جند تشكل دانشجويي خوانده شد. در بيانيه انجمن اسلامي حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران آمده بود« آغاجري در جواب اين سوال كه چرا با از دست دادن يك پا در راه انقلاب، صلاحيت نمايندگي مجلس را نداريد؟ گفته بود: “اينان ميخواهند من سرم را هم در اين راه بدهم” و امروز اين پيشبيني محقق شده است. ملتي كه هنوز در غم فروهرهاست و از زندانيبودن گنجي و باقي رنج ميكشد، طاقت اين حكمها را ندارد.» هم چنين طوماري خطاب به هاشمي شاهرودي تهيه شده بود كه قرائت شد. در اين طومار به تهديدات بينالمللي و ضرورت وفاق اشاره شده بود و برخورد با آغاجري را برخورد با نوگرايي ديني دانسته بودند. در پايان قرائت متن از حضارخواسته شد تا اين طومار را امضا كنند. سپس بيانيه انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران به مناسبت حكم اعدام آغاجري قرائت شد. دراين بيانيه آغاجري نمايندهي انديشهي دانشگاهي و يادآور دكتر شريعتي خوانده شده بود و يادآور شده بود كه برخي كجانديشان دانشگاه را جولانگاه سياسي خود ميدانند. هم چنين در اين بيانيه آمده بود كه جنبش دانشجويي در قبال اين مسايل ساكت نخواهد ماند. دانشجوي ديگري خاطرنشان كرد: در حال حاضر اسلام ناب پياده نميشود چرا كه در اسلام كسي را به جرم بيان عقيدهاش به دار نميكشند. دانشجوي ديگري گفت: پس از 18 تير دچار روزمرهگي شديم، اكنون نيز به علت حكم اعدام يك استاد دانشگاه، جمع شدهايم ، جنبش دانشجويي دچار پس رفت شده است. دانشجوي ديگري گفت: دين همراه با عقلانيت است ولي نه ديني كه در حال حاضر در جامعهي ايران پياده ميشود. وي افزود: گمراهترين مردم كساني هستند كه ديگران را گمراه بدانند. دانشجويي با بيان اينكه اسلام در خطر است تنها دليل سخن گفتنش را حكم اعدام آغاجري دانست و گفت: كساني كه تحمل هوشدن از جانب جو را ندارند چگونه ميخواهند ما اعدام آغاجري را تحمل كنيم. وي خطاب به جمع گفت: چرا از عكس گرفتن ميترسيد؟ همين ترسها سبب شد كه امروزه يك قاضي چنين حكمي را بدهد. حرف آغاجري، گفتههاي شريعتي بود. آغاجري به علت سبالنبي اعدام نميشود. به خاطر چيزي اعدام ميشود كه با كمي تامل آن را درخواهيم يافت. دانشجوي ديگري به قرائت يك رباعي پرداخت و عنوان كرد: آغاجري نه استاد نه خانوادهي شهيد و نه جانباز و سادات بود بلكه فقط هاشم آغاجري بود. دانشجوي ديگري با بيان اينكه حكم اعدام آغاجري بدوي است، به تجمع دانشجويان در شب گذشته به علت كيفيت غذا كه به مباحث سياسي كشانده شد - اشاره كرد و گفت: رسالت دانشجويي حكم ميكند كه ندانسته و ناآگاهانه به عنوان ابزار و آلت دست، واقع نشويم. انتهاي پيام