نسخهي كامل «مسافران» از نيمهي دوم آبان ماه در سينما «سپيده» تهران به نمايش درميآيد.
بهرام بيضايي،در توضيح علت اكران دوبارهي «مسافران» به خبرنگار سرويس سينمايي ايسنا،گفت:اين فيلم در سال 71 با حذف برخي از صحنهها به نمايش درآمد اما يكبار ديگر براي گرفتن پروانهي نمايش ارايه شد كه خوشبختانه، نسخهي كامل، پروانهي نمايش گرفت.
وي گفت: از سوي ديگر،در بسياري از شهرستانها نيز به دليل جوي كه در اطراف اين فيلم ساخته شده بود،به طور كامل نشان داده نشد يا در اواسط كار، با قوهي قهريه از اكران برداشته شد.
او اميدوار است:اين بار«مسافران» فارغ از آن جوسازيها به نمايش درآيد و مردم، فيلم را همان طور كه هست، ببينند.
در فيلم«مسافران»،مهتاب به همراه شوهر و دو فرزندش از شمال راهي تهران ميشود تا آينه موروثي خانوادگي را به عروسي خواهرش ماهرخ برساند. در بين راه در اثر تصادف همگي ميميرند و عروسي به عزا تبديل ميشود. به رغم مشاهدات پليس و كشته شدن مسافران اثري از آينه يافت نمي شود. خانم بزرگ به برگزاري مراسم عزا تمايل ندارد اما به هرصورت مراسم برگزار ميشود. در مراسم ماهرخ با لباس عروس حاضر مي شود و عكس العملهاي متفاوت حاضرين با حضور مهتاب و ديگر مردگان به همراه آينه موروثي رنگ و بويي ديگر به خود ميگيرد.
«مسافران» چند ماه قبل در جشن سينمايي «دنياي تصوير» به عنوان بهترين فيلم دههي 70 شناخته شد و در سال 71 نيز سيمرغ بلورين رشتههاي بازيگر نقش دوم زن،بازيگر نقش دوم مرد،فيلمبرداري،بازيگر نقش اول زن ،صدابرداري و جايزهي ويژه هيات داوران را در دهمين جشنواره سينمايي فجر دريافت كرد كه بيضايي در اعتراض به حذف برخي صحنهها، جايزه را پس فرستاد.
بيضايي علت اين امر را واكنشي به خارج كردن «مسافران» از جدول اكران و نمايش دانست و گفت:در يك شرايط نامناسب فقط براي اينكه بگويند فيلم را نمايش دادهاند به روي پرده آمد.
بيضايي معتقد است:تمامي فيلمهاي مهم سينماي ايران لازم است كه بار ديگر نمايش داده شوند.
او گفت: در تمام دنيا، موزهي سينما وجود دارد و بعضي از سالنهاي سينما، فيلمهاي اكران گذشته را در نسخههاي خوب به نمايش ميگذارند. مثلا در استهكلم، سينمايي وجود دارد كه فقط فيلمهاي كارگرداني خاص را نمايش ميدهد.
او اظهار داشت: فيلمهاي خوب تنها براي يك زمان خاص ساخته نميشوند و بايد هر چند وقت يكبار دوباره ديده شوند و امكان دسترسي به آنها نيز وجود داشته باشد.
بيضايي از سال 1341 فعاليت هنري خود را با نويسندگي آغاز كرد و در سال 1349 با فيلم كوتاه عمو سيبيلو پا به عرصه سينما نهاد. رگبار (1351)،غريبه و مه (1354)،كلاغ (1356)،چريكه تارا (1357)،مرگ يزدگرد (1361)،باشو غريبه كوچك (1365)شايد وقتي ديگر (1366)،مسافران (1370) وسگ كشي (1379) 9 فيلم بلند اين فيلمساز هستند.
بهرام بيضايي هم اكنون، فيلمنامهي «اتفاق خودش نميافتد» را نوشته و منتظر دريافت پروانهي ساخت است. او پيش از اين اعلام كرده بود كه در حال نگارش فيلمنامهاي با موضوعي روز ، اجتماعي و در امتداد «سگ كشي» است.
بيضايي در بخش ديگري از گفتوگوي خود با ايسنا،با اشاره به وضعيت اكران و نمايش فيلمها گفت:در ايران به فيلم ، سينما و نمايش ظلم ميشود،چون امكانات و تبليغات مناسب وجود ندارد و در عين حال، سينما خيلي گران است چراكه بايد با 6 كانال تلويزيوني و تفريحات ارزانتر مقابله كند تا به پول هزينهي خودش برسد.
بهرام بيضايي معتقد است:هيچ برنامهاي براي سينماي فرهنگي كشور وجود ندارد.
او ميگويد:تمام فكرهايي كه براي سينماي ايران ميشود،موقتي و مقطعي است.
انتهاي پيام