/‌آسيب‌شناسي نشر موسيقي/ /گفت‌وگو/حميد تجريشي- مولف: “در تاريخ موسيقي ايران هنرمند اهل قلم وجود ندارد”

به عقيده‌ي حميد تجريشي،كمبود كتاب‌هاي تحليلي در زمينه موسيقي ايران به اين دليل است كه ما هنرمندان اهل قلم كم داريم. وي كه مولف كتاب‌هاي ‌” مطرب عشق” و ” فرع شباهنگ (زندگي و‌ آثار محمود محمودي خوانساري) و همچنين سازنده و نوازنده سه تار است، در گفت و گو با خبرنگار موسيقي ايسنا با اشاره به نبود كتاب‌هاي معتبر در زمينه تاريخ موسيقي ايران اشاره و اضافه كرد: اگر كتاب‌هايي از اين دست هم نوشته شده بيشتر ياد نامه و تذكره است و دليل آن شايد اين باشد كه دست‌اندركاران موسيقي بيشتر سازنده و نوازنده هستند تا اهل قلم و شايد نمي‌توانند انديشه‌هاي خود را به رشته تحرير در آورند، آنان بيشتر شاغل موسيقي هستند و مسوولانه با اصل موسيقي برخورد نمي‌كنند. حميد تجريشي به كم‌كاري دانشكده‌هاي موسيقي در اين زمينه اشاره كرد و گفت: دانشكده‌ها فقط به آموزش ساز پرداخته‌اند و كمتر نگاه انتقادي و تحليلي داشته‌اند. وي بيان كرد: نمي‌توان گفت جريان تفكر در موسيقي قطع شده، آنان كه در اين باره نمي‌نويسند حتما مراعات مسايلي را مي‌كنند و به همين دليل نقد موسيقي پيشرفت نمي‌ايد و تنها هنگامي كه پاي غرض‌هاي شخصي به ميان مي‌ايد افراد وادار به سخن گفتن مي‌شوند و تنها از خود مي‌گويند ،نه موسيقي و قيل و قال‌هاي كاذب برپا مي‌شود. اين نويسنده گفت: مباحث بسيار بحث برانگيزي در موسيقي وجود دارد كه هيچ گاه به آن پرداخته نمي‌شود. من زماني محتواي موسيقي آوازي را در مطلبي نقد كردم كه هيچ كس راجع به آن چيزي نگفت در حالي كه مي‌توانست حركت‌هاي بسياري ايجاد كند. شايد اصلا اين مطلب خوانده نشد چون متاسفانه هنرمندان ما اهل مطالعه نيستند و به موسيقي چون كاري اداري مي‌پردازند. وي دليل وفور كتاب‌هاي اموزشي در زمينه موسيقي را سوددهي اين گونه كتاب‌ها دانست كه بازار موسيقي را اشباع كرده‌اند. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۸۱ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8106-04362
  • خبرنگار :