/مقاله ورزشي/ ورزش قهرماني با افزايش توليد ناخالص ملي، رونق اقتصادي كشور را موجب ميشود
ورزش قهرماني بطور مستقيم و غير مستقيم از طريق اعزام نيروي متخصص شامل ورزشكار و مربي، ارايهي طرحهاي تبليغاتي و اجراي آن توسط قهرمانان بينالمللي و به موجب آن بالا بردن سهم بازار در كالاهايي كه اصلا به ورزش مربوط نيستند و نيز توسعهي صنعت گردشگري كشور با برگزاري مسابقات مهم ورزشي، افزايش توليد ناخالص ملي و در نتيجهي آن استقلال اقتصادي و توانمندي كشور براي ادامهي حركت چرخهاي حياتي خود را موجب ميشود. به گزارش ايسنا دكتر "جمشيد تقسيمي" در مقالهاي با عنوان "نقش ورزش قهرماني در افزايش سهم ايران از اقتصاد جهاني" به بررسي محدوديتهاي موجود اقتصادي و محدوديتهاي موجود در ورزش قهرماني كه هر يك در ديگري تاثير ملموس و واقعي دارد، پرداختهاست. در مقدمهي اين مقاله آمده است: دنيا در حال سير تحولات بنيادي در تكنولوژي و دست يابي به علوم مختلف است. جنگهاي جهاني در نظامهاي سياسي دنيا پايان پذيرفته و برتري ملتهاي سلطهگر با سلاح اقتصادي در حال گسترش در دنياي پرهياهوي قرن بيستويكم است. بسياري از علماي تربيتبدني و علوم ورزشي دستيابي به ردههاي جهاني را صرفا از بعد انگيزش معنوي براي ورزشكار و يا انگيزهي مادي او ميدانند اما تبليغات پر دامنه بعداز هر قهرماني و رقابت براي ميزباني مسابقات مهم در كشورها و گسترش فرايند ارزش نهادن ورزش قهرماني در كشورهاي توسعه يافته و يا جهان سوم اين حقيقيت را به اساتيد تربيتبدني جهان و ايران يادآوري ميكند كه استفاده ابزاري كشورها از تاثير گسترش ورزش قهرماني و ايجاد پايگاههاي فرهنگي-مردمي آن به لحاظ ارتقاء كمي و كيفي اقتصاد ملي كشور است. در هزارهي سوم، هر كشوري كه توان اقتصادي بيشتري داشته باشد، آسانتر به جرگهي كشورهاي توسعه يافته ميپيوندد. سوابق پژوهشي نشان ميدهد كه هيچگاه رابطهي توسعهي اقتصادي در كشورهاي توسعه يافته با برگزاري مسابقات بزرگ مورد بررسي و تحقيق قرار نگرفته است اما اين واقعيت انكار ناپذير است. غولهاي بزرگ اقتصادي جهان كه روزي جزء كشورهاي در حال توسعه بودند از برگزاري مسابقات المپيك و افزايش انگيزه، هيجان و كسب عناوين قهرماني به توسعهي اقتصادي دست يافتهاند. استراليا بعداز سال 1956، ايتاليا بعداز سال 1960، ژاپن بعداز سال 1964، كانادا بعداز سال 1976 و كره جنوبي بعداز سال 1988 در جريان توسعهي اقتصادي خود از ابزارهايي بنام ورزش قهرماني نيز در كنار استفاده از ساير زير ساختهاي اساسي استفادههاي موثر بردهاند. درمدت سي و دو سال گذشتهي جام جهاني فوتبال كه كشورهاي مكزيك، آلمان، آرژانتين، اسپانيا، ايتاليا، آمريكا و فرانسه ميزبان بودهاند، همهي اين كشورها در صدد كسب تحصيل ارز خارجي براي تزريق به اقتصاد ملي خود از طريق صدور بازيكن و يا مربي بودهاند و موفقيت خود را در اين امر بر پايهي سرمايهگذاريهاي قبلي مي دانند. در ادامه نويسنده سختترين راه را در اين مهم پيشروي كشور ايران دانسته و مينويسد: اگر سوابق تغييرات نرخ برابري ارز در دنيا را مورد بررسي قرار دهيم به راحتي سقوط نرخ ارزش «پوند انگليسي» در مقابل «يورو» را بعداز شكست تيم منچستر يونايتد و حذف از جام باشگاههاي اروپا در سال 2000 را خواهيم ديد و اين موضوع اثبات كنندهي يك تئوري اقتصادي موجود است كه فرايند ورزش قهرماني در اين كشور مستقيما در توليد ناخالص ملي آن يعني مجموعهي توليد ناخالص داخلي و كليهي درآمدهاي ناشي از سرمايه گذاريهاي اتباع آن كشور در خارج، منهاي كليهي عوايد ناشي از سرمايه گذاريهاي اتباع كشورهاي ديگر در كشور مورد نظر، نقش دارد. براي علماي تربيت بدني و كليهي افرادي كه در پي توسعهي ورزش قهرماني هستند ميبايست اين مساله روشن شود كه در حال حاضر اقتصاد كشور در چه جايگاهي قرار دارد و در سال 1400 به كجا خواهيم رسيد. آنگاه در خواهند يافت كه نه تنها از ورزش قهرماني بايد براي تقويت اقتصاد ملي استفاده كرد، بلكه از ابزار فرعي و كم اهميت هم نبايد گذشت تا بتوان چرخهاي حياتي اين كشور را براي ملت بزرگ و نسل آينده حفظ كرد. در ادامه دكتر تقسيمي جايگاه فعلي ايران در اقتصاد جهاني را بررسي كرده و سپس در مورد راههاي دستيابي به سهم مناسب در تجارت جهاني و نقش ورزش قهرماني در اين امر مينويسد: با روند صعودي مصرف فرآوردههاي نفتي در كشور و حجم محدود ذخاير نفت و گاز ايران، شايد در بيست سال آينده ديگر نفتي براي صادرات باقي نماند. در اين شرايط نيازهاي ارزي كشور ميبايست از درآمد حاصل از صادرات غير نفتي تامين شود. با توجه به آنكه اقتصاد ايران به رشد سريع و صنعتي شدن نياز دارد و اين امر خود هزينههاي ارزي بيشتري را ميطلبد، رشد صادرات غير نفتي از طريق پديدههاي نويني مانند ورزش قهرماني در سالهاي آتي اهميت بيشتري پيدا ميكند. به منظور افزايش سهم ايران در تجارت جهاني، رشد صادرات غير نفتي يك ضرورت غير قابل انكار است. اما آيا رشد سريع صادرات چگونه محقق خواهد شد؟ كارشناسان و مديران اجرايي كشور از زواياي مختلف به اين پرسش پاسخ ميدهند كه نتيجهي سالهاي مطالعه و بررسي در نظامهاي موفق راهبردي، ايمان و پيروي از الگوهاي اقتصادي علمي شناخته شده، در جهان است. در ادامهي اين مقاله نويسنده ورزش قهرماني را در راهبردهاي هشتگانهي "ادامه اصلاحات ساختار اقتصادي"، "اتخاذ راهبرد توسعهي صادرات"، "ايجاد ساختار قانوني با ثبات"، "حركت در راستاي تجارت جهاني"، "تقويت خدمات تجاري"، "روي آوري به روشهاي نوين تجاري"، "ترويج تشكلهاي صادراتي" و "ارتقاء كيفيت كالاهاي صادراتي" به عنوان راهبردهاي استراتژيك كشور براي دستيابي به مشي واقعي كشور در اقتصاد جهاني در افق سال 1400 موثر دانسته و معتقد است كه ورزش قهرماني در تحقق برخي از راهبردها مستقيما و در برخي ديگر غير مستقيم تاثير دارد. در مورد اولين راهبرد يعني "اصلاحات ساختار اقتصادي كشور" ميتواند به بحث حرفهاي شدن ورزش اشاره كرد، از مواردي كه تاثير مستقيم در افزايش حجم مبادلات ارزي و ريالي دارد وجود ورزش حرفهاي است. اگر حرفهاي شدن ورزش در كشوري صورت پذيرد، افزايش حجم مبادلات داخلي در توليد ناخالص داخلي (gross national prodact) GNP موثر خواهد بود و در صورتيكه منجر به تحصيل ارز خارجي شود نيز جاي خود را در توليد ناخالص ملي GNP پيدا كرده است حتي اگر توسعهي ورزش در كشور به تحصيل ارز خارجي نيانجامد از دو طريق به اقتصاد داخلي كمك خواهد كرد كه مهمترين آن كاهش هزينههاي درماني براي دولت و خانوار است. از نظر اصول اقتصاد كلان كاهش در هزينههاي درمان افراد جامعه موجب افزايش توليد ناخالص داخلي خواهدشد. افزايش سطح بهرهوري در توليد و خدمات شيوهي دومي است كه ورزش ميتواند به توليد ناخالص داخلي و توليد ناخالص ملي كمك كند. نشاط و روحيهي سلامتي كه ورزش در افراد جامعه ايجاد ميكند چه در بنگاههاي توليدي و چه خدماتي مستقيما در افزايش بهرهوري تاثير داشته و دارد، از اين طريق اقتصاد جامعه با استفاده از بهرهوري بيشتر كميت و كيفيت خود را ارتقاء ميدهد. ايجاد تسهيلات و امكانات ورزشي در محيطهاي كارگري و كارمندي برمبناي استفاده از همين اصول بهرهوري كه به واسطهي تحرك در جامعه پديد ميآيد، طراحي و ارايه شده است. بسياري از پايان نامههاي مقطع كارشناسي ارشد و دكترا تاثير مثبت ورزش را در عملكردهاي توليدي، آموزش و فرهنگي به اشكال مختلف و با روشهاي آماري گوناگون به اثبات رساندهاند. در ارتباط با راهبرد دوم كه راهبرد "توسعهي صادرات" ميباشد ورزش قهرماني نيز ميتواند تاثير مستقيم داشته باشد چرا كه صادرات به فرايند فروش كالا و خدمات تعريف ميشود. مسلما كشوري مانند برزيل كه حدود 10 درصد از توليد ناخالص ملي كشور خود را بوسيله قهرمانان رشتههاي مختلف ورزش كسب ميكند براي برگزاري يك مسابقه دوستانه فوتبال يا واليبال مبلغي را از كشور ميزبان درخواست ميكند كه با مبلغ كشوري كه صاحب اين ورزشها نيست تفاوت بسيار دارد. اگر چه اين ارز خارجي به حساب دستاندركاران همان تيم واريز ميشود اما منافع ملي آن گردش پولي و ارزي در نظام بانكي بين المللي آن كشور است. درارتباط با راهبرد سوم "ايجاد ساختار قانوني در ورزش حرفهاي بهگونهاي كه در جهت منافع ملي و ورزشكاران باشد از اهميت ويژهاي برخوردار است در بسياري از كشورها كه بازيكن و يا مربي به عنوان ارايه دهندهي خدمات فني به كشور ديگري اعزام ميشود از سيستم و يا نظام قانونمندي بهره ميبرند كه بخش مهمي از درآمدهاي ارزي فوق را در گردش مالي، پولي و ارزي كشور خود وارد مينمايد. همچنين براي حركت در راستاي تجارت جهاني ميبايست ورزشهاي قهرماني براي نفوذ به بازارهاي جهاني همسو و همجهت با موارد مشابه بينالمللي از الگوهاي برتر تبعيت نمايد بخش مهمي از تجارت جهان در توليد اطلاعات در شبكههاي اطلاعاتي و خريد و فروش حق پخش تصاوير زنده تلويزيوني ميباشد. برخي كشورها با استفاده از ايجاد جاذبههاي فراوان در ليگهاي قهرماني داخلي خود توانستهاند اين مسابقات را از نظر كيفي تا حد مسابقات قهرماني جهان بالا ببرند و برهمين اساس حق پخش تلويزيوني تصاوير اين رقابتها را با قيمتهاي بالا به شبكههاي تلويزيوني كشورهاي متقاضي ميفروشند و با تحصيل ارز ميزان توليد ناخالص ملي خود را افزايش ميدهند، از جملهي اين مسابقات ميتوان به كالچيو، ليگ NBA، ليگ NHL ، ليگ برتر انگلستان و ... اشاره كرد. در راستاي استراتژي تقويت خدمات تجاري نيز قهرمانان ورزشي نقش بسزايي دارند قهرمانان نامي دنيا با ورود به يكي از مهمترين ابزار خدمات تجاري يعني تبليغات كالا باعث موفقيتهاي شگفت انگيز بنگاههاي توليدي در عرصهي بازار رقابتي توليدات جهان شدهاند. توريستهاي بسياري براي ديدن قهرمانان مورد علاقهي خود به كشورهاي ديگر سفر ميكنند. تحصيل ارز خارجي بواسطهي حضور تماشاچيان مسابقات ورزش كه در قبال ارايهي خدمات هتلداري، رستوران، حملونقل و ساير جاذبههاي توريستي همواره موجب رونق خدمات تجاري در كشور ميزبان ميشود و علاوه بر آن موجب ايجاد اشتغال نيز ميشود. راهبرد ديگري كه ميتوان در مورد آن به بحث پرداخت گرايش به روشهاي نوين تجاري است، ورزش قهرماني همواره باپديدههاي جديد و نوين در دو بخش مواجه است كه هر دو بخش براي متوليان متخصص در امر تحقيق و توسعه ايجاد اشتغال و درآمد مينمايد. توسعه ورزش قهرماني متكي به توسعهي علوم فيزيولوژي، بيومكانيك، تغذيه، علم تمرين و ساير علوم ورزشي است و همين امر محققين را وادار به اجراي طرحهاي تحقيقي مينمايد كه هم براي محقق و هم براي استفاده كننده از نتايج تحقيق ميتواند درآمدزا باشد و در مباني اقتصاد كلان ثابت گرديده هر آنچه كه در آمدزا ميباشد سهمي در اقتصاد ملي و توليد ناخالص داخلي و ملي دارد، بخش ديگري كه در امر تحقيق و توسعهي مرتبط با ورزش قهرماني در اقتصاد ملي هر كشور نقش دارد اجراي فرايند تحقيق و توسعه در بالا بردن فنآوري در زمينهي طرح و ساخت ابزار و لوزام ورزشي است. طراحي ابزار ورزشي كه بر مبناي تحقيق و توسعه صورت ميگيرد به مانند توليد ساير كالاهايي كه توجيه اقتصادي دارند نقش خود را در اقتصاد ملي شكوفا ميكنند. در زمينهي ارتقاء كيفيت كالاهاي صادراتي يك كشور، ورزش قهرماني نيز ميتواند جايگاهي داشته باشد. بدين ترتيب كه هر كشوري در هر ورزش كه شاخص و در ردهبندي جهاني قرار دارد در توليد ابزار لازم براي انجام آن رشته ورزشي نيز بالاترين سهم بازار در تجارت بينالمللي را دارد و به واسطه توسعه يا ركود تجارت آن، اقتصاد آن كشور نيز متاثر ميگردد. نهايتا اينكه توسعهي ورزش قهرماني در كنار آثار مستقيمي كه بر افزايش سطح درآمد مردم و ايجاد اشتغال و توانمند كردن اقتصاد ملي دارد با ترويج تشكلهاي حقيقي و حقوقي مرتبط براي ايجاد و ارائهي خدمات اطلاعاتي، رفاهي، تحقيقاتي با ايجاد مشاغل جديد طرحهاي درآمدزايي را بوجود خواهد آورد كه نتيجهي نهايي آن تاثير افزايش در توليد ناخالص داخلي كشور خواهد بود. ورزشكاري كه با «گل طلايي» خود ايران را به جام جهاني فرانسه برد، با كسب درآمدهاي ارزي حاصل از بازي فوتبال توانست در يك منطقه محروم كشور يك تشكل صنعتي بوجود آورد كه علاوه بر اينكه اقتصاد آن منطقه را تحت تاثير قرار داد بلكه با ايجاد مشاغل جديد بخشي از مشكلات بيكاري را در آن محل تعديل نمايد. انتهاي پيام