ابراهيم مختاري در گفت‌وگو با ايسنا: شوراي عالي توسعه‌ي سينماي ايران يادگار سيف‌الله داد است

شوراي عالي توسعه علي‌رغم ايرادي كه به عنوان و تركيبش وارد است، يادگار سيف‌الله داد است. ابراهيم مختاري رييس هيأت مديره انجمن مستندسازان در گفت و گو با خبرنگار هنري ايسنا در رابطه با شوراي عالي توسعه‌ي سينماي ايران گفت: تشكيل اين شورا در معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اتفاق بسيار مهمي بود. وي افزود: از آن جايي كه معمولا مديران دولتي خيلي زود به دليل داشتن خاستگاه‌هاي سياسي تعويض شده و به اين دليل كه مديريت هنوز ثباتي پيدا نكرده است، چنين شوراي مشورتي مي‌توانست تصميم‌‌گيري‌ها و مسايلي را كه در حوزه‌ي معاونت طرح مي‌شود را جنبه‌ي عقلاني بخشد و جلوي افراط و تفريط را بگيرد و مديران را از جنبه‌هاي مختلف با موضوعي كه بر آن مديريت مي‌كنند آشنا سازد. وي ادامه داد: از آنجاي كه سينما امري بسيط و اشراف به آن آسان نيست، وجود چنين شورايي در حوزه‌ي معاونت سينمايي با معنا و مهم است. چه بسا بهتر بود در حوزه‌هاي ديگر معاونت هم چنين شورايي به وجود مي‌آمد. وي در رابطه با مسايل و مشكلات شوراي‌ عالي توسعه‌ي سينماي ايران گفت: اين شورا از چند جنبه‌ مشكل داشت از آنجايي كه عنوان شورا، شوراي عالي توسعه‌ي سينماي ايران بود اين نام با ماهيت شورا هماهنگي نداشت. چرا كه معاونت مي‌تواند براي خودش تشكيل شورا دهد، اما شوراي عالي به اين معناست كه بالاتر و برتر از اين شورا، شورايي وجود ندارد. وي در رابطه با تركيب شورا اظهار كرد: شورا براي مشورت در امور و دادن اطلاعات درست به افراد بايد تركيبي منطبق بر واقعيت سينما داشته باشد. وي اضافه كرد: اما شوراي عالي توسعه‌ي سينماي ايران تركيب درستي نبود و گرايش به تهيه كنندگان زياد بود به طوريكه حاضران درشورا اكثرا تهيه كننده و كارگردان تهيه كننده بودند و گرايش بعدي گرايش كارگردان بود. وي افزود: از يك طرف نيروهاي كارگزار سينماي ايران نه تبديل به اتحاديه شده بودند نه نماينده‌اي داشتند و از طرف ديگر حضور نمايند خانه سينما در شورا مجددا تكرار نيروي تهيه كننده بود، اين‌ها باعث شد كه نظر مشورتي درستي به معاونت داده نشود و اين به جاي پايه و مبناي مؤثر و مفيد، به ضدشورا تبديل شد. مختاري خاطرنشان كرد: اين نهاد بايد مجددا راه‌اندازي شود، اما بايد عملكرد ،‌تركيب و نتيجه‌اش نقد شود، اما فكر نمي‌كنم اين شورا بتواند در سينما قانونگذاري كند، اما در حد معاونت حتما مي‌تواند براي سينماي ايران مفيد باشد. وي افزود: اگر تركيب اعضاي شورا درست بود، مي‌توانست مسايل مطرح در سينماي ايران را طرح كند به هر حال عليرغم ايرادي كه به تركيب و عنوان شورا وارد است يادگار مثبت سيف‌الله داد در سينماي ايران است. رييس انجمن مستند سازان بيان كرد: اولين كار معاونت سينمايي اين است كه سينماي ايران را تعريف كند و بر اساس آن تركيب اعضايش را تعيين كند در اين صورت راه و روش و موضع‌گيري ارشاد در سينماي ايران به جامعيتي مي‌رسد كه تاكنون در بين 20 سال به آن نرسيده است. ابراهيم مختاري رييس هيأت مديره انجمن مستندسازان در پايان درباره بي‌نتيجه ماندن تلاش‌هاي شورا گفت:‌ شايد وضعيت تركيب اعضاي شورا و توقعات بيش از اندازه افراد از شورا سبب شد كه موضوع‌هاي مطرح شده در شورا به نتيجه نرسد، اما در بازگشايي مجدد شورا اولين كار معاونت سينمايي اين است كه نياز و ضرورت اوليه سينماي امروز ايران را تعيين كند و اين قطعا در بلندمدت به نتيجه مي‌رسد . انتهاي پيام
  • شنبه/ ۲۷ مرداد ۱۳۸۰ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 8005-05129
  • خبرنگار :