بالاخره خبر خوش برای پروژه ۲۰ ساله!

آن طور که وزیر راه و شهرسازی وعده داده، تملک اراضی مسیر ریلی رشت - آستارا؛ پروژه ۲۰ ساله‌ای که به عنوان حلقه نهایی کریدور شمال - جنوب‌ شناخته می‌شود،‌ تا پایان سال آینده به اتمام می‌رسد و طرف روسی هم‌،‌ هم‌زمان با تملک اراضی، مطالعات فنی‌ را انجام می‌دهد تا ریل‌گذاری آغاز شود.

به گزارش ایسنا، مسیر ریلی رشت - آستارا حلقه نهایی کریدور شمال - جنوب محسوب می‌شود. این کریدور نیز به‌ عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج ‌فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

تکمیل کریدور شمال - جنوب فرصت بی‌نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران فراهم می‌کند که با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تاثیرگذار است.

 راه‌آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده و شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پره‌سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا می‌شود.

گفتنی است؛ تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا به تکمیل کریدور بین‌المللی ریلی (NOSTRAC) می‌انجامد و راه‌آهن ایران را به راه‌آهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می‌کند. از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.

بنابر گفته کارشناسان، تکمیل کریدور شمال - جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است و پیش‌بینی می‌شود با عملیاتی‌ شدن این کریدور تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد. همچنین این کریدور در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

آن طور که در برخی منابع آمده مسیر ریلی رشت - آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی - ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.

حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا این مسیر به صورت دریایی - ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

با این وجود، اهمیت پروژه راه‌آهن رشت - آستارا که قرار بود با همکاری کشورهای روسیه و آذربایجان در تامین مالی پروژه احداث شود، به دلیل موضوعات مختلف هنوز بعد از ۲۰ سال به سرانجام نرسیده است. البته اخیرا وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که تکمیل این پروژه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و آن را پیگیری می‌کند.

فرزانه صادق همچنین به موضوع تملک اراضی در این مسیر ریلی نیز اشاره کرده و گفته که طرف روس می‌گوید باید تملک اراضی تمام شود و بعد وارد عملیات شوند. بنابراین این وعده را می‌دهیم که تا پایان سال آینده خرید اراضی این مسیر انجام شود و روسیه هم پذیرفته که هم‌زمان با تملک اراضی مطالعات فنی‌شان را انجام دهد تا به محض تکمیل، ریل‌گذاری انجام شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، کشور آذربایجان به شدت روی موضوع خط آهن مشتاق است و تضمین پنج میلیون تن بار را با روسیه گرفته است. البته حمل ۱۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403122014106
  • خبرنگار : 71553