شهرام ملایی هزاروندی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با اجرای این دستورالعمل، گام بلندی در جهت افزایش کیفیت آموزشهای مهارتی و کاهش فاصله بین آموزش و اشتغال برداشته خواهد شد.
وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با الهام از تجربه موفق کشورهای پیشرو، دستورالعمل توانمندسازی مربیان شاغل در آموزشگاههای آزاد را تدوین کرده است. مطالعات بینالمللی نشان میدهد آموزشهای فنی و حرفهای با بهبود بهرهوری نیروی انسانی، کاهش بیکاری و تقویت صنایع کوچک و متوسط، موتور محرکه اقتصادهای پویا است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای خوزستان با اشاره به جایگاه قانونی این طرح افزود: بر اساس اسناد بالادستی از جمله قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفهای و اساسنامه سازمان، ارتقای شایستگیهای مربیان به عنوان یک الزام راهبردی در دستور کار قرار گرفته است. آموزشگاههای آزاد به عنوان بازوی اجرایی این سازمان، نقش بیبدیلی در مهارتآموزی نیروی کار مورد نیاز بازار ایفا میکنند.
ملایی هزاروندی با بیان اینکه مربیان بخش غیردولتی باید ۱۲۰ ساعت آموزش عمومی و تخصصی در سال طی کنند، اظهار کرد: ایجاد تحول در نظام آموزش حرفهای کشور و تضمین کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای ارائه شده در سازمان از طریق ارتقای سطح شایستگیهای مربیان آموزشگاههای آزاد، افزایش سهم آموزش حرفهای در برآورده کردن نیازهای تخصصی بازار کار ملی از بستر افزایش قابلیتهای اشتغالپذیری کارجویان و ارتقای بهرهوری نیروی کار شاغل در بنگاههای اقتصادی از اهداف توانمندسازی مربیان است.
هدف نهایی تبدیل خوزستان به قطب مهارتآموزی کشور است
وی با اشاره به اینکه شایستگیهای مربیگری فنی و حرفهای به سه شایستگیهای عمومی، تخصصی و پداگوژیکی تقسیم میشوند، گفت: شرکتکنندگان در آزمون پایانی میتوانند بدون پرداخت هزینه اضافی یک بار در آزمون مجدد کتبی شرکت کنند و آزمون عملی پایان دوره صرفا یکبار برگزار میشود و کسانی که حد نصاب را کسب نکنند، تجدید دوره میشوند.
ملایی هزاروندی خاطرنشان کرد: هدف نهایی تبدیل خوزستان به قطب مهارتآموزی کشور و پاسخگویی به نیازهای متنوع صنایع استانی و ملی است. مربیان توانمند، حلقه وصل بین آموزش و اشتغال هستند و این طرح، ظرفیتهای جدیدی برای همگرایی دستگاههای آموزشی و بخشهای اقتصادی ایجاد خواهد کرد.
وی بر هماهنگی با سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی تاکید و بیان کرد: توانمندسازی منابع انسانی، شاهکلید عبور از چالشهای بازار کار و تحقق اقتصاد دانشبنیان است. این دستورالعمل، نقطه آغازی برای طراحی دورههای مبتنی بر نیازهای روز صنایع و افزایش نرخ اشتغال پایدار در استان است.
انتهای پیام