نیاز سالانه هزار میلیاردی صنعت بازی به سرمایه‌گذاری / انتقاد از کم‌توجهی دولت‌ها

دبیر رویداد سکوی پرش غزال با اشاره به عدم توجه کافی دولت و حاکمیت به مقوله سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌سازی، گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه در ۱۵ سال گذشته فعالیت بازی‌سازان پررنگ‌تر شده است، اما حاکمیت آنقدر که به سایر صنایع پرداخته به بازی‌سازی توجه نکرده است.

به گزارش ایسنا، افتتاحیه دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با بخش رویداد سرمایه‌گذاری سکوی پرش غزال، صبح امروز (۱۶ بهمن) با حضور سیدمحمدحسین سجادی نیری - مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی، علیرضا فرهانی - دبیر رویداد سکوی پرش غزال ، مهلا محمودی - مسئول رویدادهای جذب سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تیم‌های بازی‌ساز و داوران این رویداد در مرکز همایش‌های حجاب آغاز به کار کرد.

سیدمحمد حسین سجادی‌نیری در این مراسم گفت: اتفاقی که در حوزه بازی با آن مواجه هستیم و اتفاق خوبی نیست، این است که بزرگان این حوزه همچون شرکت‌های بازی‌سازی همچون تاد، مدریک، پاییزان به سطحی رسیده‌اند که احساس می‌کنند دولت چندان نمی‌تواند نقشی ایفا کند و اساسا اینکه دولت پای این مجموعه‌ها را نگیرد، خوب است. از سوی دیگر اما، فضای شرکت‌های کوچکتر، سختی‌هایی پیش روی خود دارند که جز با یادگیری از تیم‌های بزرگتر و قدیمی‌تر مسیرشان کوتاه نخواهد شد و مجدد مجبورند آن خطاهایی که شرکت‌های قدیمی‌تر تجربه کرده‌اند را تجربه کنند.

او معتقد است که برگزاری این برنامه، تلاشی برای رقم خوردن یک اتفاقی است تا بزرگان اکوسیستم بازی که سال‌ها با چالش‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند و در مقطعی تلاش کرده‌اند که مسئله انتقال پول را حل کنند و از سوی دیگر جوانانی که چند سالی است در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، بتوانند کنار یکدیگر ارزش خلق کنند؛ ارزشی که منجر به سرمایه‌گذاری و رشد تیم‌های کوچکتر حوزه بازی شود. به نظر این تقلای ارزشمندی است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای آن تلاش کرده است.

مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: امید است که بتوان در کنار یکدیگر به رشد یکدیگر کمک کنیم و این تلاش منجر به توسعه، پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی مردم شود.

علیرضا فرهانی - دبیر رویداد سکوی پرش غزال - نیز در ادامه این رویداد، با تاکید بر اینکه ماهیت وجودی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حمایت و تنظیم‌گری در صنعت بازی‌سازی، گفت: همچنان نیز در تلاش هستیم که بتوانیم حمایت و مدل سرمایه‌گذاری را اشاعه دهیم.

او با اشاره به اینکه بیش از ۳۴ میلیون گیمر در کشور حضور دارند، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰۰ نفر فعال حوزه بازی‌سازی و بیش از ۳۰۰ تیم و شرکت بازی‌سازی در کشور فعال هستند و بیش از ۱۵ شرکت داریم که به عنوان ناشر شناخته می‌شوند.

فرهانی با اشاره به درآمد بالای صنعت گیم، ادامه داد: خیلی از این شرکت‌ها درآمدهای خوبی دارند. صنعت گیم یکی‌ از صنایعی است که می‌تواند بدون گمرکی ‌و سایر مسائل این چنینی در مابقی کشورها گسترش یابد.

وی با بیان اینکه بازی‌سازان ایرانی در کشورهای روسیه، ترکیه و… فعال هستند، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد بازی‌های دیجیتال ظرفیت بزرگی برای ما به ارمغان آورده است ولی مهم‌ترین مشکل نبود حمایت مادی و معنوی بالقوه از سوی دولت و حاکمیت است. متاسفانه علی‌رغم اینکه در ۱۵ سال گذشته فعالیت بازی‌سازان پررنگ‌تر شده است، اما حاکمیت آنقدر که به سایر صنایع پرداخته به بازی سازی توجه نکرده است. این در حالی است که شرکت‌های بازی‌سازی نوپا با تعداد قابل توجهی نیروی حرفه‌ای و اهل فن در حال فعالیت هستند. متاسفانه ما این استعدادها را مهم نمی‌دانیم ‌یا برای آنها برنامه نداریم.

دبیر رویداد سکوی پرش غزال گفت: بیش از ۷۰ درصد وقت خود را گذاشتیم که صنعت بازی سازی را به مسئولین کشور توضیح دهیم و به آنها درباره ظرفیت‌ها وقابلیت‌های بازی دیجیتال بگوییم.

وی در ادامه به ارائه مدلی نوین از حمایت از بازی‌سازان پرداخت و گفت: در این مدل بازی‌ساز نمونه بازی خود را ارائه می‌دهد و اگر پس از داوری تایید شود بازی به ناشران و شرکت‌های بزرگ بازی‌ سازی ارائه می‌شود و اگر توان جذب سرمایه گذار داشته باشد سپس به مایکت ‌و کافه بازار معرفی می‌شوند و میزان سرمایه‌گذاری خود را اعلام می‌کند. از طرفی اگر همه این روند به خوبی طی شود صندوق سرمایه‌گذاری هم که دانش بازی‌سازی ندارد و به این روند توجه کرده و برای سرمایه‌گذاری تشویق می‌شود.

او با بیان اینکه ۴۷ تیم در رویداد سکوی پرش غزال سال جاری ثبت نام کرده‌اند، گفت: در نهایت ۱۰ تیم به مرحله داوری نهایی رسیدند، اما مابقی گروه‌ها نیز رها نمی‌شوند و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با منتورینگ و درنظر گرفتن وام‌هایی برای آنها به دنبال جذب سرمایه برای بازی‌ ساز می‌گردیم. برگزاری چنین رویدادی باید افزایش یابد. این مدل به جاهای مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارائه شده است و به دنبال پیش برد و گسترش آن هستیم. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم برای یک‌ صندوق ۲۰۰ میلیاردی ابراز امیدواری کرده است.

فرهانی اضافه کرد: از نظر ما صنعت گیم سالانه حداقل به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد تا از این صنعت عقب نمانیم و بتوانیم درآمدزایی کنیم.

به گزارش ایسنا رویداد سرمایه‌گذاری سکوی پرش غزال به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی دهمین جشنواره، بازی‌های رایانه‌ای با حضور ناشران، سرمایه‌گذاران و تیم‌های بازی‌سازی برگزار شد تا بستری برای معرفی پروژه‌های بازی‌سازی و ایجاد فرصت‌های همکاری و جذب سرمایه در صنعت بازی‌های رایانه‌ای کشور فراهم کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403111611913
  • خبرنگار : 71635

برچسب‌ها