علی محبی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه قبل از انقلاب، بسیاری از مناطق کشور، به ویژه روستاها، از پوشش تحصیلی محروم بودند گفت: بخش عظیمی از جامعه از سواد حداقلی یعنی خواندن و نوشتن هم برخوردار نبودند.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب حضرت امام خمینی (ره) برای جبران عقب ماندگی در سواد پایه جامعه دستور تأسیس نهضت سوادآموزی را دادند که گام بسیار بزرگی در جهت رفع این کمبود برداشتند افزود: امروز ایران به عنوان یکی از کشورهای تراز اول در پوشش تحصیلی به شمار میآید.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه بعد از انقلاب تعداد دانشآموزان، معلمان و مدارس نیز با توجه به افزایش جمعیت حدود سه برابری، افزایش یافته است ادامه داد: این افزایش با هزینهها و تلاشهای فراوانی همراه بوده که نشاندهنده توجه ویژه به عدالت آموزشی بویژه در بعد کمی پوشش تحصیلی است.
محبی با بیان اینکه علی رغم توسعه کمی، چالشهای کیفی همچنان وجود دارد گفت: تغییرات مکرر در نظام آموزشی بعد از انقلاب و عدم ثبات مدیریت و سایر عوامل از قبیل تنوع بیش از حد انواع مدارس وجداسازی دانشآموزان، باعث شده فرصتهای لازم برای تمرکز بر کیفیت کاهش یابد و از حیث کیفیت متاسفانه با عدالت آموزشی فاصله داشته باشیم و همه دانشآموزان به اندازه کافی به آموزش با کیفیت دسترسی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه این پژوهشگاه قبلا بر روی مسائل محدود و خاص تمرکز داشته است افزود: اکنون، با گسترش مأموریتها و افزایش حوزههای پژوهشی، به یکی از مراکز مهم تحقیقاتی کشور در زمینه تعلیم و تربیت تبدیل شده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهشگاه در زمینههای مختلفی از جمله رصد مسائل آموزش وپرورش و ارائه راه کار علمی برای حل آنها، پژوهشهای مورد نیاز طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی، تدوین برنامههای مربوط به توسعه منابع انسانی فعالیت میکند ادامه داد: همچنین نقش مهمی در تدوین سیاستهای کلان آموزشی ایفا میکند.
وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم پژوهشگاه، تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین است عنوان کرد: این سند که حاصل یک دهه تلاش علمی بود و تمام فرایندهای لازم را برای تصویب طی کرد و پس از تایید مقام معظم رهبری ابلاغ شد و همواره مورد تاکید ایشان بوده است؛ متاسفانه اجرای کامل آن با تاخیر بیش از ۱۲ سال مواجه بود که با تدوین نقشه راه و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تهیه الگوی مدرسه تراز سند که تعریف نسخه مدرسهای از سند است، در راستایی اجرای کامل آن گامهایی برداشته شد اظهار کرد: در صورت استقرار کامل در تمام مدارس طی سه سال آینده، میتوانیم شاهد جهشی جدی در کیفیت آموزش و پرورش باشیم. دراین الگو ابعاد مدرسه از قبیل مدیریت و راهبری، معلمان و خانوادهها، برنامههای درسی و تربیتی، محیط فیزیکی و محیط فرهنگی و تربیت دیده شده و همچنین تاکید مضاعف بر بعد نتایج و پیامدهای مدرسه شامل تحقق شایستگیهای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دانشآموزان و ارتقای عملکرد تحصیلی و رضایت آنان از مدرسه، صلاحیتهای حرفهای معلمان و تعلق آنان به مدرسه و نیز سواد تربیتی والدین و افزایش اعتماد خانواده به مدرسه مورد توجه است و بعد از اجرای این الگو تمام مدیران مدارس، مناطق و استانها براساس عملکرد دانش آموزان و معلمان مدرسه مورد سنجش قرار خواهند گرفت و پاسخگو خواهند بود البته برای رسیدن به جایگاه مطلوب در حوزه کیفیت آموزشی، نیازمند اجرای کامل و دقیق سند تحول بنیادین و برنامهریزیهای بلندمدت از ستاد تا مدرسه هستیم که مهمترین نکته، توجه ویژه سیاستگذاران و قانون گذاران در مورد افزایش مشارکت و افزایش انگیزه معلمان و مدیران مدارس است که میتواند نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش ایران باشد و دستاوردهای کیفی به همراه داشته باشد.
انتهای پیام