رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش:

برنامه‌های درسی از موضوع محوری به سمت شایستگی محوری حرکت کنند

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌های درسی ما موضوع محور است در حالیکه زیست بوم جدید می‌طلبد که برنامه‌های درسی به سمت شایستگی محوری حرکت کنند.

علی محبی، ۶دی ماه در نخستین همایش ملی رهیافت‌های نوین برنامه درسی ملی در زیست بوم جدید که در آمفی تئاتر دانشگاه ارومیه برگزار شد، افزود: بعد از بررسی برنامه‌های درسی دنیا به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌های درسی ما موضوع محور است در حالیکه زیست بوم جدید می‌طلبد که باید برنامه درسی بر محوریت شایستگی‌ها استوار باشد.

وی با اشاره به تدوین طرحواره شایستگی‌ها تحول برنامه درسی، ادامه داد: در سازمان پژوهش محتوایی متناسب با طرح جدید برای اول ابتدایی در برخی مدارس به صورت آزمایشی اجرا شده است. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش افزود: سیستم آموزشی ما در حوزه اجرا با چالش‌هایی از جمله ضعف یادگیری فعال مواجه است که ناشی از ضعف جایگاه مرجعیت معلم است. 

محبی بر لزوم ایجاد فضای شاد و شوق یادگیری برای دانش آموز در مدارس تاکید کرد و گفت: مدرسه باید شوق یادگیری و ارزش علم را به دانش آموز فرا دهد و هنر معلم باید این‌گونه باشد که روح دانش آموز از مدرسه فراتر نرود و مشتاق آموزش باشد. 

وی با تاکید بر اینکه مدرسه باید هویت خود را حفظ کند تا در زیست بوم جدید دچار بحران و چالش نشود، تاکید کرد: مدرسه برای خانواده و جامعه باید برنامه داشته باشد؛ هم‌چنین سواد تربیتی والدین را ارتقا دهد. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ترسیم الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز تصریح کرد: امسال الگوی مدرسه تراز سند تحول در ۱۰ درصد مدارس اجرا شده که برای گسترش اجرا باید مدارس استان و منطقه اختیارات کافی را داشته باشد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۶ دی ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403100604258
  • خبرنگار : 50136