به گزارش ایسنا، طبق گزارش این موسسه، شرکتهای تسلیحات سازی روسیه و حوزه غرب آسیا بعد از آنکه خود را از چالشهای سال ۲۰۲۲ در حوزه تولید به دلیل جهش در تقاضا بازیافتند، حالا یک رشد چشمگیر را تجربه کردهاند.
در این گزارش تصریح شد: «میزان فروش تولیدکنندگان بزرگ سلاح سال گذشته میلادی به دلیل جنگهای اوکراین و غزه و تنشها در آسیا تقویت شد و تولیدکنندگان در روسیه و خاورمیانه افزایش فروش چشمگیری را تجربه کردند.»
طبق اعلام موسسه «سیپری»، در سال ۲۰۲۳ ارزش مجموع فروش تسلیحات و خدمات نظامی ۱۰۰ شرکت بزرگ اول جهان در حوزه تسلیحات به ۶۳۲ میلیارد دلار بالغ شد که افزایش ۴.۲ درصدی نسبت به سال قبل آن داشت.
مولفان این گزارش تصریح کردند، درآمدهای تولیدکنندگان سلاح در جهان در سال ۲۰۲۲ به دلیل مشکلات ناشی از افزایش تقاضا افت پیدا کرد اما در سال ۲۰۲۳ بسیاری از آنها توانستند تولید را افزایش دهند.
در رویدادی که همچنان نشان دهنده افزایش تقاضا است، برای نخستین بار کل ۱۰۰ شرکتی که در این مطالعه بررسی شدند در سال گذشته میلادی فروش بالای یک میلیارد دلار را تجربه کردند.
«لورنزو اسکاراتو»، پژوهشگر بخش تولید تسلیحات و هزینههای نظامی در انستیتوی سیپری در بیانیهای گفت: «در سال ۲۰۲۳ درآمدهای تولیدکنندگان تسلیحات به شکل مشهودی افزایش یافت و این روند احتمالا در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه مییابد.»
او اضافه کرد: «فروشهای ۱۰۰ شرکت تسلیحات ساز بزرگ اول در جهان همچنان نمیتواند به طور کامل ابعاد افزایش تقاضا را منعکس کند و شرکتهای زیادی هستند که به سراغ افزایش استخدام نیرو رفتهاند که این نشاندهنده خوشبینی آنها نسبت به تداوم افزایش فروش در آینده است.»
این انستیتو تصریح ساخت تولید کنندگان کوچکتر عملکرد موفقتری در تامین تقاضاهای مرتبط با جنگها در اوکراین و غزه، افزایش تنشها در شرق آسیا و برنامههای تسلیح مجدد در مناطق دیگر نشان دادهاند.
«نان تیان»، مدیر برنامه تولید تسلیحات و هزینههای نظامی در موسسه سیپری به خبرگزاری فرانسه گفت: «خیلی از این شرکتهای کوچکتر موفق یا در یک مولفه از چیزی و یا در ساخت سامانههای مرتبط با مجموعه مشخصی از زنجیرههای تامین که سرعت واکنش آنها را بالا میبرد تخصص دارند.»
طبق این گزارش شرکتهای آمریکایی از بین این ۱۰۰ شرکت، در رده تولیدکنندگان پیشروی سلاح قرار گرفته و مجموع فروش این شرکتها در سال گذشته میلادی ۲.۵ درصد افزایش یافته و به تنهایی نیمی از کل درآمدهای ناشی از فروش سلاح در جهان را به خود اختصاص دادهاند. ۴۱ شرکت آمریکایی در بین ۱۰۰ شرکتی که از سوی انستیتوی سیپری بررسی شدند قرار دارند.
دو تولید کننده بزرگ اول جهان شامل شرکتهای «لاکهید مارتین» و «آر.تی.ایکس» (با نام سابق ریتیون تکنولوژیز) در این میان گزارش دادند که درآمدهای آنها در سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۱.۶ درصد و ۱.۳ درصد کاهش یافته است.
تولید کنندگان سلاح در اروپا، قارهای که میزبان ۲۷ شرکت تسلیحات ساز از مجموع ۱۰۰ شرکت مورد بررسی در این گزارش است، به طور میانگین افزایش فروشی به میزان تنها ۰.۲ درصد را در ۲۰۲۳ تجربه کردند.
اما تولیدکنندگان اروپایی که سامانههای تسلیحاتی پیچیده تولید میکنند در این سال همچنان درگیر پروسه اجرایی کردن قراردادهای قدیمی بودند بنا براین درآمدهای سال ۲۰۲۳ آنها نمیتواند بازتاب دهنده حجم بالای سفارشات دریافتی در این سال باشد.
در گزارش سیپری تصریح شد: «همزمان برخی از دیگر تولیدکنندگان اروپایی سلاح افزایش چشمگیر درآمد از ناحیه فروش تسلیحاتشان را به دلیل جهش در تقاضا از بابت جنگ اوکراین، به ویژه تقاضا برای مهمات، توپخانه و سامانههای پدافند هوایی و زمینی تجربه کردند.»
آمار فروش تسلیحات شرکتهای روسی نیز هر چند که کامل نیست، اما به وضوح بازتاب دهنده در پیش گرفتن هر چه بیشتر اقتصاد جنگ از سوی این کشور را نشان میدهد.
میزان فروش ۲ شرکت تسلیحات ساز روس که در بین ۱۰۰ شرکت برتر بودند، افزایشی ۴۰ درصدی را نشان داد؛ در بین این دو شرکت روس، شرکت دولتی «روستک» افزایش ۴۹ درصدی فروش را تجربه کرد.
جنگ در اوکراین و همینطور حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به فروش تولیدکنندگان سلاح در غرب آسیا در سال ۲۰۲۳ نیز رونق داد و آنها میانگین ۱۸ درصدی در افزایش فروش را تجربه کردند.
سه شرکت تسلیحات ساز اسرائیلی در بین ۱۰۰ شرکت بررسی شده توسط سیپری فرار دارند و مجموع فروش این سه شرکت در ۲۰۲۳ به رکورد جدید ۱۳.۶ میلیارد دلار رسید که افزایشی ۱۵ درصدی را نسبت به سال قبل از آن دارد.
همچنین سه شرکت تولید تسلیحات در ترکیه نیز در این رده بندی جای دارند از جمله شرکت پهپادساز «بایکار» که میانگین افزایش فروش ۲۴ درصدی را به دلیل جنگ اوکراین و سرمایهگذاریهای دولت ترکیه در حوزه دفاعی تجربه کردند.
در حوزه آسیا، چهار شرکت تولید تسلیحات در کره جنوبی افزایش چشمگیر فروش در سال ۲۰۲۳ را به دلیل روند تسلیح مجدد نظامی تجربه کردند. میانگین افزایش درآمد این چهار شرکت در این سال ۳۹ درصد بود. در حوزه آسیا، همین اتفاق برای پنج شرکت ژاپنی نیز افتاد و آنها نرخ میانگین ۳۵ درصدی را در افزایش فروش خود حاصل کردند.
۹ شرکت تسلیحات ساز چینی که در تحقیق موسسه سیپری مورد بررسی قرار گرفتند در سال ۲۰۲۳ نرخ میانگین ۰.۷ درصد را در افزایش درآمد خود نشان دادند که دلیل آن «کند شدن اقتصاد» اما با این وجود مجوع ارزش فروش آنها در این سال به ۱۰۳ میلیارد دلار رسید.
انتهای پیام