به گزارش ایسنا، اخیرا جبارعلی ذاکری اعلام کرده که راه آهن تهران- مشهد به عنوان پرترددترین مسیر مسافری ریلی و هم به عنوان بخشی از کریدور ریلی بینالمللی شرق - غرب اهمیت راهبردی دارد و بر همین اساس، افزایش سرعت سیر و ظرفیت حمل بار این مسیر در اولویت برنامههای راه آهن است.
وی با اشاره به اقدامات قبلی در خصوص برقی سازی محور تهران - مشهد افزود: قرارداد این پروژه قبلاً منعقد شده و اکنون با ترکیب و روش جدیدی، طرح برقی کردن مسیر راهآهن مشهد - تهران را عملیاتی خواهیم کرد. همچنین برای اعتبار بخشی به این پروژه از همه منابع مالی در دسترس از جمله تهاتر نفت، فاینانس خارجی و سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.
مدیرعامل راه آهن همچنین تصریح کرد: اعتبار بخشی از این پروژه از محل تهاتر نفت تامین شده و بخش دیگر نیز سرمایهگذاری بخش خصوصی خواهد بود.
برقی سازی چه مزیت هایی دارد؟
سبحان نظری - رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های ریل - در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه برقی سازی راه آهن ابتکار درست و به جایی است، گفت: در تمام کشورها راه آهن ها مسیر رشد تدریجی و پلکانی را طی می کنند. برای مثال در راه آهن چین اینطور نبود که تمام شبکه ها از همان اول خطوط پر سرعت باشند بلکه به تدریج رشد کردند و در حال حاضر نیز دارای خطوط پرسرعت هستند. یعنی از راه آهن سنتی و کلاسیک به سمت راه آهن برقی و ایجاد قطارهای پرسرعت مسافری و باری رسیدند.
وی افزود: ما نیز باید در کشور همین کار را انجام دهیم زیرا شبکه های ما تماما سنتی مبتنی بر نیروی کشش دیزلی است و باید به تدریح برقی سازی خطوط را آغاز شود.
به گفته وی، اولویت برقی سازی نیز با بخش هایی از شبکه است که مشکل ترافیک و ظرفیت دارند و گلوگاه شدند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های ریل تصریح کرد:مسیر تهران - مشهد و مسیر بندرعباس به بافق و چند مسیر دیگر بخش هایی از شبکه هستند که در حد ظرفیت خود کار می کنند. برای توسعه ظرفیت شبکه باید آنها را از نیروی کشش سنتی مبنی بر دیزل به سمت برقی سازی سوق دهیم.
وی تصریح کرد: برقی سازی علاوه بر کاهش مصرف انرژی، افزایش سرعت و افزایش بهره وری نیز به دنبال دارد. همچنین باعث می شود که سرعت حرکت قطارها افزایش یابد و احتمال دارد شاهد کاهش قیمت برای مصرف کننده یا حداقل کنترل رشد قیمت ها باشیم.
انتهای پیام