ربات‌های آموزشی مربیان آینده خواهند بود؟

با پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از ربات‌ها در زندگی، ربات‌های آموزشی ابزاری قدرتمند و موثر در زمینه آموزش محسوب می‌شوند که توجه محققان و کارشناسان بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

ربات‌های آموزشی چالش‌ها و فرصت‌های آموزش را تغییر خواهند داد و کاربردهای بسیاری دارند و تاکنون شاهد تحولات بسیاری از این ربات‌ها بودیم که از موارد ساده به هوشمند و پیشرفته تبدیل شدند. همچنین، ربات‌های آموزشی در سطوح مختلف تحصیل و آموزش کاربرد دارند و می‌توانند بار کاری مربیان را کاهش دهند.

البته این ربات‌ها هزینه‌های بالا در جایگزینی برنامه درسی و مشکلات فنی بسیاری دارند اما می‌توانند نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش نیز ایفا و همچنین باید بدانیم با توجه به چالش‌های بخش آموزشی این ربات‌ها می‌توانند نقش موثری در آموزش فراهم کنند.

نقش ربات‌ها در آموزش

رباتیک آموزشی با تجهیز کودکان به مهارت‌های ضروری و آماده‌سازی آنها برای آینده‌ای که هوش مصنوعی و رباتیک در زندگی ضروری خواهد بود، چشم‌انداز یادگیری را متحول می‌کند. با این حال، چالش‌هایی وجود دارد که باید به آنها پرداخت تا رباتیک آموزشی مربوط به کلاس‌های درس در دسترس، مقرون به صرفه و موثر باشد.

ربات‌های آموزشی می‌توانند اهداف مختلفی را در افزایش تجربیات یادگیری انجام دهند. آنها می‌توانند مشارکت فعال، حل مسئله و همکاری را در بین دانش‌آموزان و دانشجویان به‌عنوان ابزار یادگیری فعال ترویج کنند. با معرفی ربات‌های آموزشی در کلاس درس، کودکان می‌توانند تفکر انتقادی و مهارت‌های خلاقیت خود را توسعه دهند. ربات‌ها همچنین می‌توانند داربستی برای رشد مهارت‌های اجتماعی، به ویژه برای کودکان خجالتی یا کسانی که نیازهای ویژه دارند، عمل کنند. تعامل با ربات‌ها می‌تواند نسبت به تعامل با همسالان قابل پیش‌بینی‌تر باشد و اعتماد به نفس را در موقعیت‌های اجتماعی تقویت کند.

علاوه بر این، ربات‌ها می‌توانند به‌عنوان هم‌آموز یا مربی عمل کنند و کودکان را تشویق کنند تا مفاهیم را توضیح دهند یا به ربات آموزش دهند و در نتیجه درک خود را تقویت کنند.

موانع پذیرش ربات‌ها در کلاس درس

در حال حاضر، ۲ مورد اصلی مانع پذیرش گسترده ربات‌ها در کلاس‌های درس می‌شوند که شامل هزینه و آموزش معلم است. مدارس اغلب بودجه محدودی دارند که سرمایه‌گذاری در تجهیزات رباتیک گران‌قیمت را دشوار می‌کند. هزینه بالای سیستم‌های رباتیک پیشرفته ممکن است شکاف دیجیتالی بین مدارس با دسترسی به منابع و مدارس بدون دسترسی را تشدید کند. علاوه بر این، معلمان ممکن است زمان و آموزش لازم را برای ادغام موثر رباتیک در برنامه‌های درسی خود نداشته باشند. با برنامه‌ریزی فشرده و نیازهای برنامه درسی، ترکیب رباتیک می‌تواند موردی باشد که در مربیان دلهره‌ ایجاد کند.

پرداختن به این چالش‌ها مستلزم توسعه برنامه‌های تربیت معلم بهتر و حمایت دولت برای اولویت‌بندی رباتیک و هوش مصنوعی در آموزش است. با درک اهمیت این فناوری‌ها برای نیروی کار آینده، دولت‌ها می‌توانند پذیرش رباتیک آموزشی را ترویج دهند.

برای پر کردن شکاف دیجیتال و تضمین دسترسی برابر به رباتیک آموزشی، ضروری است که این فناوری در دسترس و مقرون به صرفه باشد. منابع مشترک، مانند مراکز اجتماعی یا آزمایشگاه‌های سیار، می‌توانند دسترسی به تجهیزات رباتیک را برای چندین مدرسه فراهم کنند. استفاده مجدد از ربات‌های استفاده نشده از دانشگاه‌ها و صنایع برای اهداف آموزشی نیز می‌تواند هزینه‌ها را کاهش و پایداری را ارتقاء دهد. مدل اشتراک برای رباتیک آموزشی می‌تواند آن را برای مصرف‌کنندگان مقرون به صرفه‌تر کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که یک ربات اصلی را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند.

رباتیک آموزشی برای تغییر تجربیات یادگیری، تجهیز کودکان به مهارت‌های ارزشمند برای آینده شغلی و حمایت از زبان‌آموزان متنوع، نویدبخش است. پرداختن به چالش‌های هزینه و آموزش معلمان، کاوش در زمینه‌های تحقیقاتی نوآورانه و تمرکز بر دسترسی در این حوزه می‌تواند رباتیک آموزشی را به ابزاری فراگیر و موثر برای کلاس‌های درس در سراسر جهان تبدیل کند.

منابع

برگرفته از مقاله «فراتر از تخیل: گامی نوین در آموزش با ربات‌های آموزشی هوشمند»  

اخبار علمی

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۹ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403081913495
  • خبرنگار : 50105