یک جامعه شناس:

آموزش و پرورش نقش بنیادی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد

یک جامعه‌شناس گفت: آموزش و پرورش نقش بنیادی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

زهرا سفیدروز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آموزش و پرورش در جامعه به مثابه قلب تپنده‌ای است که خون حیات‌بخش دانش و آگاهی را در رگ‌های اجتماع به جریان می‌اندازد.

وی خاطرنشان کرد: این نهاد، نه تنها به انتقال دانش و مهارت‌های علمی می‌پردازد، بلکه نقشی بنیادین در شکل‌گیری شخصیت و هویت اجتماعی دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

این جامعه شناس اضافه کرد: در نگاه جامعه‌شناسی، آموزش و پرورش پلی است که فرد را از دنیای کودکی به دنیای بزرگسالی و مسئولیت‌های اجتماعی هدایت می‌کند.

سفیدروز بیان کرد: آموزش و پرورش با فراهم آوردن محیطی امن و حمایتی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با چالش‌های زندگی روزمره مواجه شوند. این نهاد با ارائه برنامه‌های متنوع آموزشی و فرهنگی، به تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی دانش‌آموزان می‌پردازد و آنها را برای تعامل مؤثر با دیگران آماده می‌سازد.

وی ادامه داد: در این فرآیند، دانش‌آموزان می‌آموزند که چگونه با تفاوت‌ها و تنوع‌های فرهنگی و اجتماعی کنار بیایند و به شهروندانی مسئول و آگاه تبدیل شوند.

این جامعه شناس تصریح کرد: علاوه بر این، آموزش و پرورش با شناسایی و حمایت از دانش‌آموزانی که با مشکلات خاصی مواجه هستند، به کاهش نابرابری‌های اجتماعی کمک می‌کند. این نهاد با ارائه خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با مشکلات شخصی و اجتماعی خود بهتر کنار بیایند و به توانمندی‌های بالقوه خود دست یابند.

سفیدروز یادآور شد: در نهایت، آموزش و پرورش با تقویت ارزش‌های اخلاقی و انسانی، به ساختن جامعه‌ای عادلانه و پایدار کمک می‌کند. این نهاد با پرورش نسلی آگاه و مسئول، به تحقق آرمان‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه یاری می‌رساند و به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اجتماعی و انسانی شناخته می‌شود.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش نقشی کلیدی در حل مشکلات دانش‌آموزان ایفا می‌کند و این نقش در چندین بُعد قابل بررسی بوده که یکی از آنها اجتماعی‌سازی و هویت‌سازی است و آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا هویت اجتماعی خود را شکل دهند. این فرآیند شامل یادگیری ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهای اجتماعی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به اعضای مؤثر و مسئول جامعه تبدیل شوند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: بُعد دیگر کاهش نابرابری‌های اجتماعی بوده که با ارائه فرصت‌های برابر آموزشی، آموزش و پرورش می‌تواند به کاهش نابرابری‌های اجتماعی کمک کند. این نهاد با شناسایی و حمایت از دانش‌آموزانی که با مشکلات اقتصادی یا اجتماعی مواجه‌اند، به آنها کمک می‌کند تا به پتانسیل‌های خود دست یابند.

سفیدروز تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را از دیگر ابعاد برشمرد و افزود: آموزش و پرورش با ارائه برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های گروهی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی خود را تقویت کنند. این مهارت‌ها برای حل تعارضات و برقراری ارتباط مؤثر با دیگران ضروری هستند.

وی اضافه کرد: بُعد دیگر حمایت روانی و عاطفی بوده که مدارس با ارائه خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا با مشکلات روانی و عاطفی خود بهتر کنار بیایند. این حمایت‌ها می‌توانند به بهبود سلامت روانی و افزایش تمرکز بر یادگیری کمک کنند.

این جامعه‌شناس آموزش مهارت‌های زندگی را از ابعاد دیگر دانست و بیان کرد: آموزش و پرورش با ارائه برنامه‌هایی که مهارت‌های زندگی مانند مدیریت استرس، حل مسئله و تصمیم‌گیری را آموزش می‌دهند، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با چالش‌های زندگی روزمره بهتر مواجه شوند.

سفیدروز ادامه داد: در مجموع، آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی، نقشی اساسی در توانمندسازی دانش‌آموزان و آماده‌سازی آنها برای مواجهه با چالش‌های زندگی و ایفای نقش‌های اجتماعی ایفا می‌کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۴ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403081410042
  • خبرنگار : 50175