وضعیت بارش‌های امسال کرمانشاه چگونه است؟

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه خروجی مدل‌های پیش‌بینی بلندمدت هواشناسی بیانگر بارش‌های نزدیک به نرمال برای استان در سال زراعی جاری است، گفت: به نظر می‌رسد نخستین بارش موثر یا نزدیک به موثر نیز در نیمه دوم آبان ماه تا اوایل آذر در استان رخ دهد.

علی محمد زورآوند در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به پیش‌بینی بلندمدت اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه برای سال زراعی جاری، اظهار کرد: به نظر می‌رسد میانگین بارش‌های استان در سال زراعی جاری کمتر از نرمال تا نزدیک نرمال و بین ۳۸۰ تا ۴۶۰ میلی‌متر باشد.

وی میانگین بارش پیش‌بینی شده برای فصل پاییز امسال را تا حدودی کمتر از نرمال و بین ۷۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر اعلام کرد و ادامه داد: برای فصل زمستان نیز بارش نزدیک به نرمال و بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه دامنه بارش برآورد شده برای فصل بهار سال آینده را نیز بین ۷۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر اعلام کرد که نزدیک به نرمال، اما کمتر از بهار امسال است.

زورآوند درباره زمان وقوع بارش موثر در استان کرمانشاه نیز یادآور شد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آغاز نسبتا دیرهنگام بارش موثر و احتمال رخداد آن در حوالی نیمه دوم آبان تا اوایل آذر است.

وی درباره وضعیت بارش برف در فصل زمستان نیز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در زمستان امسال پوشش برف بهتری را نسبت به سال گذشته شاهد باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه درباره چشم‌انداز دمایی سال زراعی جاری نیز با بیان اینکه به نظر می‌رسد دمای پاییز امسال یک تا یک و نیم درجه سلسیوس گرمتر از نرمال، اما کمی سردتر از سال گذشته باشد، اضافه کرد: برای فصل زمستان نیز دما یک تا دو درجه سلسیوس گرمتر از نرمال و نیم درجه سلسیوس سردتر از سال گذشته پیش‌بینی می‌شود.

به گفته زورآوند، آنطور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دمای هوای بهار و تابستان سال ۱۴۰۴ نیز هم نسبت به سال گذشته و هم نسبت به میانگین بلندمدت گرمتر خواهد بود.

وی به صحت حدود ۶۰ تا ۷۰ درصدی پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی اشاره کرد و افزود: چون امکان بروز تغییر در این پیش‌بینی‌ها وجود دارد، ضروری است پیش آگاهی‌های بروزتر دنبال شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080603749
  • خبرنگار : 50181