لوکاشنکو: «طرح پیروزی» زلنسکی با وضعیت میدانی همخوانی ندارد

رئیس‌جمهور بلاروس با اشاره به «طرح پیروزی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت این برنامه با آنچه در خط مقدم و میدان نبرد رخ می‌دهد، همخوانی ندارد.

به گزارش ایسنا، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در حاشیه نشست بریکس طی مصاحبه‌ای با رسانه «ان‌تی‌وی» روسیه که مصاحبه آن روز شنبه در خبرگزاری «بلتا» منتشر شده است، بیان کرد: «طرح پیروزی» که توسط «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مطرح شده است، با آنچه در خط مقدم و منطقه کورسک رخ می‌دهد، همخوانی ندارد.

وی افزود: آنها چنین برنامه‌ای را «طرح پیروزی» می‌نامند. چه اسم عجیبی! زیرا این درباره پیروزی نیست و خوشبختانه آنها متوقف می‌شوند.

اوضاع میدان نبرد برای نیروهای اوکراینی دشوار پیش می‌رود، وضعیت آنها همزمان با پیشروی‌های ارتش روسیه هر روز وخیم‌تر می‌شود و این درحالیست که رئیس‌جمهور اوکراین برنامه‌ای را تحت عنوان «طرح پیروزی» به امید کسب دستاوردی در میدان نبرد ارائه داده اما حمایت‌ کشورهای غربی از تمامی بندهای آن در هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برد و می‌گویند که در حال رایزنی پیرامون این برنامه هستند.

رئیس‌جمهور بلاروس در ادامه تاکید کرد: «گفته می‌شود که صلح در اوکراین به ایالات متحده و اروپا بستگی دارد؛ اگر آنها بخواهند، صلح برقرار خواهد شد و تا زمانی که آنها نخواهند، صلح نخواهد شد. به نظر من، اخیرا وضعیت تغییر کرده است. آمریکایی‌ها و به‌خصوص اروپایی‌ها با مشاهده وضعیت در منطقه کورسک روسیه، بیشتر از خود زلنسکی خواستار صلح هستند. زلنسکی اکنون مقاومت می‌کند و فرمت‌ها، پیشنهادات و برنامه‌های متعددی ارائه می‌دهد که بیشتر شبیه به شعار هستند. این پیشنهادات با آنچه امروز در میدان نبرد رخ می‌دهد، همخوانی ندارد.»

در همین راستا، روزنامه «فایننشال تایمز» اخیرا در گزارشی نوشت: «اوکراین و متحدانش به‌تدریج متوجه می‌شوند که این کشور اروپایی باید وارد مذاکره با روسیه شود و دست از بازپس‌گیری مناطقی که کنترل آنها را از دست داده، بردارد.»

لوکاشنکو با اشاره به دستاوردها و پیشروی‌ نیروهای ارتش روسیه در میدان نبرد گفت: «روسیه یک‌سوم از قلمرو اشغال‌شده خود را آزاد کرده است. شاید حتی بیشتر. مهم این است که روس‌ها اکنون یاد گرفته‌اند چگونه در کورسک مبارزه کنند زیرا آنها به گروه‌هایی تقسیم شده و سپس وارد قلمروها شده‌اند.»

اوکراین در فوریه ۲۰۲۵ وارد سومین سال جنگ خواهد شد و وضعیت این کشور هم‌اکنون در وضعیت تاریک‌تری از قبل قرار دارد. ارتش اوکراین در شرق نیروهای خود را از دست می‌دهد و به‌رغم حملات غیرمنتظره‌ای که به «کورسک» روسیه داشته و هم‌چنین تسلیحات زیادی که از غرب دریافت می‌کند، قادر به حفظ مواضع خود نیست و نیروهای روسیه هر چند با دستاوردهای کم به پیشروی‌ها در دونباس ادامه می‌دهند.

تبادل زندانیان جنگ میان روسیه و اوکراین

رئیس‌جمهور بلاروس در ادامه این مصاحبه با اشاره به تبادل زندانیان جنگ میان روسیه و اوکراین عنوان کرد: «بلاروس به تسهیل مبادله زندانیان بین روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.»

او در این خصوص افزود: «بلاروس تماس‌های مشخصی با اوکراین دارد. تبادل زندانیان و اجساد با میانجیگری امارات انجام شده اما این روند با مشارکت مستقیم بلاروس سازماندهی شده است. همه این روندها در خاک ما و با مشارکت مستقیم ما انجام می‌شوند.»

روسیه و اوکراین اخیرا در راستای اجرای یک توافق تبادل اسرای جنگی که با میانجیگری امارات متحده عربی بین آنها برقرار شد هر یک ۹۵ زندانی را آزاد کردند.

«الکساندر لوکاشنکو» در رابطه با همین مسئله گفت: «اگر روس‌ها بخواهند و اوکراینی‌ها هم که می‌خواهند، ما به تسهیل این روند ادامه خواهیم داد. اوکراین با همکاری با ما و عملا در قلمرو ما موافق است. ما به انجام این ماموریت بشردوستانه از جمله در مورد کودکان ادامه خواهیم داد. ما همچنین تماس‌های عادی با اوکراینی‌ها داریم و می‌توانیم هر سیگنالی را به آنها برسانیم. آنها نیز اگر سوالی دارند، می‌توانند از ما بپرسند و از طریق ما می‌توانند برخی از سوالات را به فدراسیون روسیه منتقل کنند.»

ادعای غرب درباره حضور نیروهای کره‌شمالی در روسیه

رئیس‌جمهور بلاروس در رابطه با ادعایی که اخیرا کره جنوبی و سپس آمریکا درباره حضور ادعایی نیروهای کره شمالی در روسیه برای مبارزه با اوکراین مطرح کرده‌اند، اظهار کرد: «روسیه به مشارکت طرف سومی در این جنگ نیاز ندارد.»

لوکاشنکو در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: «من فکر می‌کنم این یک داستان ساختگی است تا بهانه‌ای را برای اقدامات دیگر فراهم کنند مثلا شاید صدور مجوز برای حملات به عمق خاک روسیه.»

او همچنین افزود: «من حضور ارتش کره شمالی در اوکراین را باور ندارم به خصوص آنکه کسی هیچ مدرکی ارائه نداده است. روسیه همچنین نیازی به دخالت طرف سومی در این درگیری ندارد.»

آژانس جاسوسی کره‌ جنوبی هفته گذشته مدعی شد که کره‌ شمالی ۱۵۰۰ سرباز به خاور دور روسیه در اوایل ماه جاری اعزام کرده تا در جنگ اوکراین برای مسکو بجنگند و همچنین پیونگ‌یانگ آماده ارسال نیروهای بیشتری است.

این درحالیست که نماینده کره‌ شمالی در سازمان ملل متحد تاکید کرد که کشورش هیچ نیرویی به روسیه برای کمک به جنگ در برابر اوکراین اعزام نکرده است.

طرح صلح برزیل-چین

رئیس‌جمهور بلاروس گفت این کشور از پیوستن چین و برزیل به تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز جنگ اوکراین استقبال می‌کند.

او همچنین گفت: «چین و برزیل رقیب‌های روسیه نیستند بلکه آنها یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای جنگ اوکراین می‌خواهند. اکنون هر ۲ کشور یک طرح صلح مشترکی را برای حل‌وفصل درگیری مسلحانه اوکراین ترویج می‌دهند. من از مشارکت چین و برزیل در این روند حمایت می‌کنم. اکنون مهم‌ترین چیز این است که همه را پای میز مذاکره بکشانیم.»

نشست بریکس

«الکساندر لوکاشنکو» با اشاره به نشست سه روزه بریکس عنوان کرد هنوز بسیاری از مشکلات حل‌نشده در بریکس وجود دارد، اما می‌توان و باید آنها را حل کرد.

اجلاس سه روزه بریکس که از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته گذشته در شهر «کازان» واقع در جنوب‌غربی روسیه برگزار شد، اولین نشست گروه اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی از زمانی است که در اوایل سال جاری گسترش یافت و کشورهایی نظیر مصر، امارات، اتیوپی و ایران را نیز شامل شد.

لوکاشنکو همچنین خاطرنشان کرد: «بلاروس پیش از عضویت در بریکس ابتدا باید به عنوان یک شریک با این سازمان همکاری کند. وضعیت مربوطه در اجلاس کازان اعطا شد. این مرحله اکنون برای همه اجباری است و این تصمیم توسط اعضای بریکس گرفته شده است. کسانی که می‌خواهند به بریکس بپیوندند باید این مرحله را طی کنند. بنابراین بلاروس یک کشور شریک بریکس است.»

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403080503375
  • خبرنگار : 71660