رضوان حکیمزاده روز چهارشنبه ۲ آبان در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور در آمل اظهار کرد: در راستای بهبود وضعیت تعلیم و تربیت دانش آموزان، سه اصل مهم «توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت و ایجاد تعلق و هویت بخشی به دانش آموزان به عنوان اولویتهای جدیدی است که مورد تاکید دولت چهاردهم قرار گرفته و باید در نظام آموزشی کشور اجرایی شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه در سالهای اخیر سمت و سوی نظام آموزش و پرورش کشور با برگزاری جشنوارهها و المپیادها به شدت رقابتزده شده و این رویه باید حذف شود، افزود: فضای مدرسهها از نظر آموزشی و پرورشی باید تغییراتی ایجاد شود و اکتفا به اینکه همیشه یک عده خاص جز نفرات برتر باشند و بقیه دانش آموزان در این فرایند آموزشی و تربیتی تماشاچی شوند، از عدالت آموزشی به دور است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت متبوع با اشاره به اینکه سه ابر چالش در نظام آموزشی کشور وجود دارد، گفت: نابرابری در آموزش، فرمتهای تربیتی و نگرانیهایی در خصوص کیفیت و ضعف سواد پایه دانش آموزان، بحران هویت که دانش آموزان با آن درگیر از چالشها محسوب میشود.
حکیم زاده ادامه داد: برای رفع این ابر چالشها باید از کلاس درس و مدرسه شروع کرد.
وی تصریح کرد: حوزه معاونت ابتدایی کلیدیترین بخش نظام تعلیم و تربیت باید باشد، ضروری است؛ هرچه بیشتر در این مسیر سرمایهگذاری کنیم در آینده بهرهبرداری خواهیم کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه باید فاصله بین تصمیمسازی و اجرای آن را در نظام تعلیم و تربیت کاهش داد، افزود: به منظور اجرای صحیح فعالیتهای علمی و تربیتی در مدارس باید نظرهای همه از جمله معلمان، مدیران، دانش آموزان و اولیاء را شنید و از این تجربیات بهره برد.
حکیمزاده یادآور شد: باید دانش آموزان بعد از خانواده در مدرسه احساس تعلق بیشتری داشته باشند زیرا پژوهشها نشان دادهاست که ارزش بخشیدن به آنها چه اندازه میتواند در ایجاد هویت سالم و رشد فردی و شخصیتی آنها تأثیر مثبت داشته باشد.
افزایش پوشش گسترده پیش دبستانی در مناطق کم برخوردار
حکیمزاده با اعلام اینکه به دنبال پوشش گسترده پیشدبستانی در مناطق کم برخوردار و کم توسعه یافته هستیم که این امر میتواند کمک خوبی به دانش آموزان در مقطع ابتدایی کند، افزود: این اقدام سبب تقویت عدالت آموزشی در کشور میشود و دانش آموزان در مناطق مختلف از فضای آموزشی متناسبی بهرهمند خواهند شد.
وی یادآورشد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با هدف داشتن نگاه تخصصی به امر آموزش کودکان ایجاد شده است و مراکزی که با کودکان در ارتباط هستند به منظور فعالیت باید از این سازمان مجوز لازم را دریافت کنند.
انتهای پیام