فصل زمستان چگونه ویتامین D بیشتری جذب کنیم؟

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه دوشنبه ۳۰ مهر در هفته پیشگیری از پوکی استخوان، روز «ویتامین D و نور آفتاب» نام گذاری شده است، گفت: ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا کلسیم در استخوان‌ها جذب و استفاده شود.

دکتر فلوریا انفرادی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه سه راه برای جذب ویتامین D وجود دارد، عنوان کرد: نور آفتاب، غذا و مکمل‌ها سه راه جذب این ویتامین است.

وی با اشاره به اینکه سطوح پایین ویتامین D می‌تواند ریسک ابتلا به پوکی استخوان و شکستن استخوان‌ها را افزایش دهد، بیان کرد: علاوه بر این، کمبود شدید ویتامین D سبب نرمی استخوان می‌شود که در آن استخوان‌ها ضعیف می‌شوند.

انفرادی با بیان اینکه توصیه متخصصان بهداشت عمومی این است که روزانه ۱۰ میکروگرم مکمل ویتامین D مصرف شود، خاطرنشان کرد: این کار کمک می‌کند تا سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها حفظ شود.

وی به نقش نورخورشید در جذب ویتامین  D اشاره و اعلام کرد: وقتی پرتوهای خورشید به بدن می‌تابد، پوست تحریک و ویتامین D ساخته می‌شود، در ماه‌های زمستان که پوست، نور خورشید کمتری دریافت می‌کند، توصیه می‌شود که پوست خود را یک یا دو بار در روز و در حدود ۱۰ دقیقه، در معرض تابش نور خورشید قرار دهید.

انفرادی ادامه داد: اگر هوا ابری باشد، برای تولید همان مقدار ویتامین D که در یک روز آفتابی اتفاق می‌افتد، به زمان بیشتری نیاز است، وجود شیشه اشعه خورشید را مسدود می‌کند، بنابراین از منزل بیرون بروید یا پنجره خود را باز کنید.

وی به موادغذایی نیز اشاره و بیان کرد: ویتامین D در برخی غذاها کمتر وجود دارد، به همین دلیل دریافت کافی این ویتامین فقط از طریق مواد غذایی دشوار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ماهی‌های چرب، مانند شاه ماهی، ماهی قزل آلا و ماهی خالخالی، تخم مرغ، جگرگوسفند، نان غنی شده با ویتامین D، ماست غنی شده با ویتامین D و قارچ‌های فرآوری شده مخصوص از جمله مواد غذایی دارای این ویتامین هستند.

وی مکمل‌ها را نیز منبع دیگر ویتامین D بیان کرد و گفت: به علت عدم دریافت ویتامین دی از نور خورشید در زمستان باید روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین D یا ۴۰۰ واحد مصرف کنید و البته مصرف بیش از حد ویتامین دی میتواند خطرناک باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403073023072
  • خبرنگار : 50046