کشف ۳۳ قطعه شیء تاریخی در اراک

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه ۳۳ قطعه شیء تاریخی ارزشمند در شهرستان اراک کشف شده، گفت: این اشیا متعلق به دوره‌های ایلخانی و صفوی هستند.

سرهنگ مهدی رحیمیان سی‌ام مهرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بدنبال دریافت گزارش مردمی درخصوص فعالیت های مشکوک در حوزه حفاری غیرمجاز در یکی از روستاهای شهرستان اراک موفق به کشف این اشیای تاریخی شدیم.

وی با بیان اینکه  این گزارش حاکی از حفاری در یک منزل مسکونی بود اظهار کرد: یگان حفاظت میراث فرهنگی استان با هماهنگی عوامل انتظامی برای بررسی موضوع به محل یاد شده اعزام شد.

رحیمیان مجموع اشیای کشف شده را ۳۳ قطعه بهمراه ادوات حفاری غیرمجاز عنوان کرد و گفت: اشیای مذکور شامل قطعات سفال‌ و سایر آثار تاریخی بودند که نشانگر تاریخ غنی منطقه است. کارشناسان معتقدند این اشیاء متعلق به دوره‌های ایلخانی و صفوی است که در واقع، نقاط عطفی در تاریخ ایران هستند و آثاری که از این دوران بجا مانده ارزش فرهنگی و تاریخی بسیار زیادی دارند.

به گفته وی، یک نفر متهم در این رابطه دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شده است.

وی با تاکید بر ضرورت حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان یک وظیفه همگانی به عموم مردم توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه حفاری غیرمجاز یا فعالیت‌های مشکوک، مراتب را از طریق با تماس با شماره‌های ۳۳۲۵۸۰۴۱ و ۰۹۶۶۲ به یگان حفاظت اطلاع دهند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403073023055
  • خبرنگار :