ورود وزیر دفاع آمریکا به کی‌یف با پیام تاکید بر حمایت از اوکراین

رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به سفر از پیش اعلام‌ نشده وزیر دفاع این کشور به اوکراین، به محورهای احتمالی رایزنی‌های او با مقامات کی‎یف میان شکست‌های پیاپی ارتش اوکراین در میدان جنگ و بی‌میلی رهبران اتحادیه اروپا نسبت به پرداختن به «طرح صلح» رئیس‌جمهور اوکراین پرداخت.

به گزارش ایسنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، امروز دوشبنه، در سفری از پیش اعلام‌نشده برای تقویت حمایت‌ها از اوکراین در میان شکست‌های نیروهای این کشور در قبال ارتش روسیه و خودداری متحدان از حمایت تمام‌عیار از تازه‌ترین برنامه اوکراین برای صلح به کی‌یف رفت.

نیویورک تایمز با این مقدمه،‌ در گزارشی درباره اهمیت سفر آستین به اوکراین در این برهه نوشت: سفر آسیتن که سومین سفر او به اوکراین پس از حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است، سه روز پس از انجام شده که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به همراه رهبران متحدان این کشور برای حمایت از اوکراین دیدار کرد و سرنوشت کمک‌های آتی ارتش آمریکا به اوکراین در گیر و دار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است که دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.

با این حال وال‌استریت ژورنال به نقل از دستیاران آستین گزارش کرد که در سفر او به کی‌یف انتظار نمی‌رود اعلام مهمی صورت بگیرد.

آستین قرار است با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و مقامات بلندپایه ارتش آن دیدار و درباره چگونگی تداوم حمایت از کارزار نظامی اوکراین در قبال چالش‌هایی گفت‌وگو کند که در حال گسترش هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: ارتش روسیه در روزهای اخیر، بیشتر نواحی تصرف‌شده توسط اوکراین در منطقه غربی کورسک را بازپس گرفته‌اند. روس‌ها همچنین در منطقه دونباس درشرق اوکراین نیز به‌رغم تلفات و خسارات سرسام‌آور، پیشرفت تدریجی و کندی داشته‌اند. افزون بر این، مسکو حملات پهپادی خود را در سراسر اوکراین افزایش داده است.

دیدار هیات‌های بلندپایه دفاعی اوکراین و آمریکا با حضور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این اوکراین و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا

وزیر دفاع آمریکا، هفته گذشته در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل گفته بود: آمریکا و متحدان و شرکایمان مصمم هستند در این مسیر طولانی در کنار اوکراین بایستند. آمریکا تا کنون و از آغاز جنگ اوکراین، بیش از ۶۱ میلیارد دلار کمک‌های امنیتی به اوکراین ارائه کرده است.

آستین همچنین گفت که مقامات اوکراینی به آموزش و تجهیز یگان‌های جدید نیروهای رزمی این کشور کمک خواهد کرد. گزارش‌ها نشان داده که بسیاری از یگان‌های اوکراینی که در منطقه جنوبی دونتسک و دیگر مناطق خط مقدم می‌جنگند، با کمبود نیرو مواجه هستند.

نیویورک تایمز با اشاره به این که «باد مخالف فراتر از میدان جنگ نیز بر اوکراین می‌وزد »، نوشت: زلنسکی، هفته گذشته، در بروکسل به رهبران اتحادیه اروپا گفت که کشورش نیاز مبرمی به حمایت‌ آن‌ها از برنامه او برای پایان دادن به جنگ دارد که به گفته او، نباید بیش از سال بعد به تعویق بیفتد.

نظامیان اوکراینی در حال پیاده شدن از قایق از رود دنیپرو در نزدیکی منطقه خرسون، 15 اکتبر 2023

یکی از عمده‌ترین نکات «طرح پیروزی» زلنسکی پیوستن اوکراین به ائتلاف نظامی ناتو است، پیشنهادی که مقامات آمریکایی با نگرانی از این که موجب کشاندن آمریکا به درگیری مستقیم به جنگ خواهد شد، از آن طفره رفته‌اند.

زلنسکی همچنین برای راهبردی که در نظر دارد، از غرب می‌خواهد ممنوعیت استفاده از موشک‌های ارائه‌شده به آن را علیه انبارهای مهمات و دیگر تاسیسات نظامی در عمق روسیه لغو کند و اطلاعات ماهواره‌ای بیشتری برای شناسایی اهداف روسی و حمله به آن  در اختیار اوکراین قرار دهد.

با این حال،  دولت بایدن، بارها با چنین اقداماتی از بیم این مخالفت ورزیده که موجب اقداماتی علیه منافع آمریکا شوند.

در این گزارش آمده است: انتظار می‌رود که بیشتر روز آستین در پایتخت اوکراین با نشست‌هایی برای بحث درباره اطلاعات جدید میدان، راهبرد لازم برای ماه‌های آتی جنگ و نیاز مبرم اوکراین به توانمندی‌های دفاعی برای مقابله با حملات موشکی و بمب‌های سرشی روسیه با هدف تخریب شبکه برق اوکراین با فرا رسیدن زمستان پر شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403073022996
  • خبرنگار : 71628