نزدیکی کشورهای منطقه با زبان فارسی قوت می‌یابد

رئیس دپارتمان فارسی دانشگاه کراچی پاکستان با تاکید برآن که از زبان و ادبیات فارسی می‌توان به عنوان پلی برای نزدیکی هرچه بیشتر کشورهای منطقه به یکدیگر بهره گرفت گفت: برای استفاده حداکثری از کارکردهای آن نیازمند همراهی هرچه بیشتر مراکز دانشگاهی ایران برای کمک به بهبود وضعیت آموزشی دپارتمان‌های فارسی در کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان هستیم.

پروفسور رمضان بامری-رئیس دپارتمان فارسی دانشگاه کراچی پاکستان- در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت آموزشی زبان فارسی در دانشگاه کراچی پاکستان گفت: کراچی یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های پاکستان است که سال ۱۹۵۵ دایر شده و جالب آن که دپارتمان فارسی آن نیز از همان موقع کار خود را آغاز کرده است.

او با تاکید برآن که مدیریت این دانشگاه علاقه‌مندی زیادی به زبان و ادبیات فارسی دارد افزود: در دپارتمان زبان فارسی دانشگاه کراچی، دوره‌های تحصیلی از مقطع کارشناسی تا دکتری ارائه می‌شود و دانشجویان زیر نظر استادان سرشناس که اغلب دانش‌آموخته دانشگاه‌های ایران هستند، به تحصیل می‌پردازند.

فارسی، یکی از غنی‌ترین زبان‌های جهان

بامری گفت: به عقیده ما، فارسی یکی از غنی‌ترین و زیباترین زبان‌ها در سطح جهانی است که نقش مهمی در انتقال فرهنگی و دینی درمیان ملت‌های این منطقه ایفا کرده است. توسعه زبان فارسی اهمیت بسیاری در کشورهایی نظیر پاکستان، افغانستان، هند و شبه قاره دارد چراکه قادر به افزایش دوستی‌ها و برقراری وحدت میان ملت‌ها و حکومت‌های منطقه است. از سوی دیگر مطالعه آثار بزرگانی همچون حافظ، سعدی و مولانا سبب افزایش شناخت‌مان از یکدیگر می‌شود.

رئیس دپارتمان فارسی دانشگاه کراچی ادامه داد: اغلب زبان‌های منطقه، از جمله اردو، دری و بلوچی، به نوعی با فارسی در ارتباط هستند. به کمک زبان و ادبیات فارسی می‌توان روابط دوستانه میان کشورهای منطقه را تقویت کرد. تحقق این اهداف نیازمند تعامل بیشتر مراکز علمی و دانشگاهی ایران با کشورهایی مانند پاکستان است، به خصوص در زمینه اعزام استادان ایرانی برای تدریس. ما نیازمند تبادلات علمی بیشتر با مراکز دانشگاهی ایران هستیم تا دانشجویان ما بتوانند از فرصت‌های تحقیقاتی و آموزش‌های تخصصی در این کشور بهره‌مند شوند.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403072922436
  • خبرنگار : 71461