وقتی هنر رنگ شهادت می‌گیرد

معابر شهرستان بابل مزین به تصاویر شهداء شده است گویا هنر با عطر شهادت در هم پیچیده و پاییز این شهر را با رنگ‌های زیبا بهاری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، تصاویر شهدای شاخص بر دیوار شهر نقاشی شده است گویا نظاره‌گر اعمال عابرانی‌ است که در عصر حاضر به کار روزانه مشغولند.

تصویر شهداء بر دیوار خیابان‌های اصلی و فرعی شهر بابل نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. هرعابر و سواره‌ای جذب نگاه‌های معصوم افرادی می‌شوند که جز شجاعت، دلدادگی وعشق به معشوق از آنها خاطره‌ای نمانده است.

حال ما مانده‌ایم با تمثال و تصویری از شهید که در بندبند وصیتنامه‌شان سفارش بر درستکاری، حجب و حیا و ولایتمداری بوده است.

در روزگاری که معاندان دین و انقلاب اسلامی سعی در به انزوا بردن هنر اصیل، فرهنگ ایثار و شهادت هستند؛ یکی از جانبازان شیمیایی اهل بابل، هنرش را صرف شهداء کرده با یادآوری نام و یادشان مشغول کشیدن تصاویر قهرمانان هشت سال دفاع مقدس، شهدای خدمت و اسطوره‌های ایثار و از جان گذشتگی است.

«محمدحیدرپور» نقاش برجسته بابل، بازنشسته اداره مخابرات مازندران درباره این اقدام فرهنگی و هنری به ایسنا گفت: سالهاست که با حضور در نمایشگاه‌های مختلف تمثیل شهدا را برای هنرش انتخاب کرده است اما این بار کف خیابان و دیوارهای شهر را برای تبلیغ فرهنگ شهدایی انتخاب کرده است.

وی هدف از این اقدام را حفظ و ارزش‌های والای شهداء برشمرد و اظهار کرد: همه ما در مقابل خون شهداء مسئول و مدیون هستیم در حد وظیفه باید ادای دین کنیم.

این هنرمند مازندرانی این اقدام خود را از سرعشق به شهداء و تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت دانست و افزود: این کار من سفارش هیچ ارگانی نبود در راه رضای خدا وشهدا انجام می‌دهم.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه مسیرجاده بابل به بابلسر را انتخاب کرده‌ام، یادآور شد: بعد از اتمام این مسیر ورودی شهر را هم مزین به تصاویر شهداء خواهم کرد.

وی با قدردانی از کسانی که در این راه همراهی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: خودم را خادم شهداء می‌دانم.

حیدر پورافزود: در این مرحله نقاشی تمثال شهدای بزرگ مقاومت، مدافعان حرم، شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت و سلامت را انتخاب کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که این نقاشی چه تاثیری در نگاه رهگذران داشته است، اظهار کرد: تصاویر پاک شهداء بر دل و روح هر انسانی تاثیر مثبت داشته و به نسل جوان راه و مسیر حق را نشان می‌دهد در واقع شهدا راه حق را پیمودند.

این هنرمندبابلی با بیان اینکه راه شهداء بهترین مسیر و الگوی کامل برای نسل‌جدید جامعه است، تصریح کرد: در این کار با شهداء معامله کردم و مزد من با خود شهداست؛ این کار هنری در مقابل افتخارات شهداء ناچیز است.

این جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس، خطاب به هنرمندان تصریح کرد: درخواست دارم هنرمندان هنر خود را در مسیر باارزش و مقدس شهداء بکار گیرند و هنرنمایی کنند چون کارکردن برای شهداء لذت‌بخش است و در هیچ جایی سراغ نداریم.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان بهترین ابزار را برای معرفی و تبیین اهداف شهداء به جامعه دارند، گفت: شهداء چراغ هدایت جامعه هستند، نور پاکشان روشن کننده مسیر است.

حیدرپور یادآور شد: خداوند بهترین نعمت یعنی هنر را به ما داده وظیفه داریم در مسیر درست که به تعالی می‌رسد استفاده کنیم.

وی با قدردانی از همسر خود که همراه و مشوق همیشگی او در این کار عرفانی است، گفت: اگر نبود حمایت و تشویق‌های مکرر وعشق عمیق همسرم به شهداء، شاید در این کار موفق نبودم لذا همیشه قدردان این صبوری و متانت او هستم .

وی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا این اقدام شما مناسبت خاصی داشته است، افزود: کار برای شهداء زمان و مکان نمی‌شناسد باید همیشه وسط میدان بود.

حیدرپور تصریح کرد: چندی قبل در برخی از نقاط بابل اقدام به نقاشی دیواری با رویکرد فرهنگ ایثار و شهادت و تمثال شهداء داشته‌ام، اگر خدابخواهد به کمک شهداء همچنان تا توان دارم به این کار ادامه می‌دهم.

این هنرمند بابلی با اشاره به عکس‌العمل مردم با دیدن تصاویر شهداء گفت: عموم مردم با اظهار ادب و احترام از شهداء به نیکی یاد می‌کنند و به بنده هم کمال محبت دارند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403072922214
  • خبرنگار : 50490