مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی خبر داد:

قول برای ثبت جهانی کباب بناب/ افزایش ترددها از مرز ارمنستان/ دستور برای کاوش منطقه ۹۰۰۰ ساله ایران

سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سفر به تبریز، مراغه، بناب و ملکان برای ثبت جهانی «کباب بناب» قول مساعد داد و قرار شد کاوش‌ها در منطقه ۹۰۰۰ ساله لیلان و همچنین مراغه آغاز شود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی هم از پیگیری برای آغاز کاوش‌ها در گورستان عصر آهن تبریز پس از ۲۰ سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشستی با خبرنگاران داخلی و خارجی که به انگیزه برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی به تبریز سفر کرده بودند، درباره نتیجه سفر دو روزه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این استان گفت: آقای وزیر برنامه فشرده‌ای برای بازدید داشتند. از منطقه تاریخی ملکان با بیش از ۹ هزار سال قدمت بازدید کردند و دستور کاوش در منطقه لیلان و احداث سایت موزه داده شد. همچنین با سفر به مراغه، برای کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه و بازگشت تمام آثار موزه‌ای مراغه از سراسر کشور و نگهداری آنها در یک موزه متمرکز را دستور دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در ادامه این نشست که در موزه آذربایجان برگزار شد، با اشاره به اینکه نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی مشترک با کانون تشکل‌های گردشگری استان برگزار شده است، گفت: دبیرخانه نمایشگاه از ۶ ماه پیش شکل گرفته بود، نمایشگاه در ۱۱ هزار متر فضای مسقف با ۳۵۰ غرفه نمایشگاهی ۲۲۰ غرفه صنایع دستی و ۷۰ غرفه گردشگری و فضایی به آلاچیق عشایری و آفرودها وگروه طبیعت اختصاص داشت. این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه بود به طوری که در یک روز ۱۰۰ هزار نفر بازدید از آن ثبت شده است. دنبال این هستیم تا نمایشگاه تبریز در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری ملل متحد ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی معتقد است برگزاری این نمایشگاه در شرایطی که دشمنان بر طبل ناامنی در ایران می‌کوبند نشان می‌دهد زندگی در ایران جاری است.

او اضافه کرد: به واسطه بازاریابی و تبلیغات خوشبختانه امسال آذربایجان شرقی به عنوان مقصد اصلی سفر شناخته شده است، به طوری که حدود ۲میلیون و ۵۲۰ هزار نفر اقامت در تابستان این استان ثبت شده است و ضریب اشغال هتل‌ها به ۹۵ درصد رسید که در یک دهه گذشته بی‌نظیر بود. ۱۱میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی غیربومی وارد استان شد که این تعداد از مرکز آمار ترددها احصا شده است.

حمزه‌زاده با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها در این استان مرزی گفت: ۸۶ هتل در استان فعال است که از آن میان ۵ هتل پنج ستاره است و ۴۵ پروژه هتلی نیز درحال ساخت است و با پایان آن، نزدیک به ۹۰۰۰ تخت به ظرفیت اقامتی استان اضافه می‌شود.

او اضافه کرد: استان تبریز بیشتر مقصد تجاری و صنعتی است، بنابراین با انباشتی از تقاضا برای سفر مواجهیم و یقینا به برنامه‌ریزی منسجم برای ایجاد زیرساخت نیاز است.

حمزه‌زاده درباره مشارکت پایین کشورهای همسایه در این نمایشگاه که می‌توانست در حوزه کشورهای هم‌زبان متمرکز باشد، اظهار کرد: سرکنسول آذربایجان و ترکیه و سفرای ازبکستان و تاجیکستان در نمایشگاه حضور داشتند ولی انتظار ما هم مشارکت بیشتر آنها بود که با توجه به شرایط حاکم در منطقه باعث ریزش تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه  شد. در واقع پیش ثبت‌نام زیاد بود ولی هنگام برپایی ریزش داشت. با این حال، یکسری تفاهم‌نامه با سفرا و کاردان‌های کشورهای دیگر امضا شد تا در سال‌های آتی در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی درباره لزوم برندسازی در این استان با توجه به اینکه مرکز تولید شیرینی، فرش و مشتقات چرم است، گفت: در این باره تفاهم‌نامه‌هایی داشتیم و درحال هماهنگی هستیم تا جشنواره‌های خرید کفش فرش و چرم تبریز برگزار شود و در این‌باره اطلاع‌رسانی می‌شود.

در ادامه درباره آسیب مترو تبریز به محیط زیست و تاریخ این منطقه با توجه به تجربه مترو شهرهای دیگر و مواضع اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در این باره پرسشی مطرح شد که حمزه‌زاده گفت: این پرسش را باید متخصصان پاسخ دهند ولی باید توجه داشت که مترو ارتباط بین جامعه میزبان و مهمان را برقرار می‌کند و این یک رابطه مستقیم است که زیرساخت‌ها هرچه فراهم شود مهمان می‌تواند از فضاهای بیشتری بهره ببرد.

حمزه‌زاده در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا استان مرزی آذربایجان شرقی به گردشگری داخلی متمرکز شده است، گفت: هر کشوری برای توسعه در گردشگری خارجی، اولین قدم را با توسعه گردشگری داخلی برمی‌دارد و این ارتباطی با کشورهای همسایه و حاشیه ندارد. وقتی زیرساخت برای داخلی‌ها فراهم شود یعنی فضا برای حضور گردشگر خارجی نیز آماده است.
حمزه‌زاده اضافه کرد: ما همانطور که در بازارهای خارجی فعالیت داریم در بازارهای خارجی هم حضور داشتیم، در یک سال گذشته در ۱۰ نمایشگاه کشورهای هدف شرکت کردیم، فقط در سه نمایشگاه ترکیه حضور داشتیم. آذربایجان شرقی در بین استان‌های کشور یکی از پرمخاطب‌ترین استان‌ها برای حضور گردشکر خارجی است، سال گذشته ۳۷۰ هزار نفر گردشگری خارجی وارد این استان شد که ۱۸۵ هزار نفر اقامت داشتند. در سه ماهه اول امسال هم ۸۶ هزار نفر  مسافر خارجی داشتیم و با رشد ۱۰ درصدی مواجهیم. البته که استان تابعی از کل کشور است، وقتی در کل کشور تعداد گردشگران خارجی کم می‌شود طبیعتا در استان هم کم می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی درباره وضعیت ورود مسافر از مرزهای زمینی این استان، گفت: مرز نخجوان که بسته است اما از ارمنستان رفت و آمد زیادتر شده و امکان ورود خودروهای شخصی از مرز برای گردشکران نیز فراهم شده است.

او ادامه داد: برنامه‌ریزی ما توسعه روابط با کشورهای همجوار است، از استانداری هم مصوبه گرفته شده است که آذربایجان شرقی پایلوت جذب گردشگر از کشورهای حوزه قفقاز شود و برای تعاملات اقتصادی تجاری و گردشگری برنامه‌ریزی شود.

حمزه‌زاده درباره وضعیت آشفته کندوان که سال گذشته در فهرست روستاهای گردشگری سازمان گردشگری ملل متحد ثبت شد، اظهار کرد: ما خودمان هم از این وضعیت رنج می‌بریم، برای همین درحال مطالعه درباره سیم‌های برق، ناهمگن بودن ساخت و سازهای جدید و مبلمان کل روستا هستیم و زیباسازی روستا را به نوعی شروع کرده‌ایم و خانه‌های آجری را با همکاری شرکت‌های دانش بنیان کاهگل کرده‌ایم و درحال اصلاح بافت روستا هستیم. منتظریم مطالعات مشاور اعلام شود.

او همچنین از رونمایی نقشه گردشگری ادبی استان آذربایجان شرقی خبر داد و افزود، با توجه به وجود مقبرالشعرا که مقبره ۴۰۰ شاعر است، استان آذربایجان شرقی می‌تواند مقصد گردشگری ادبی باشد و این نقشه هم با همکاری تشکل مردم‌نهاد گردشگری استان رونمایی شد. ‌

حمزه‌زاده درباره توسعه گردشگری خوراک در این استان نیز گفت: ۱۷ غذای استان ثبت ملی شده است و رویدادهای غذایی زیادی در استان برگزار می‌شود و بیشتر جشنواره‌های ما خوراکی است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در سفر اخیر به بناب برای ثبت جهانی کباب بناب قول مساعد داد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی درباره توقف کاوش‌ها در گورستان عصر آهن تبریز، توضیح داد: برای ادامه کاوش باید خانه کنار موزه را تملک می‌شد که اتفاق افتاد و خانه تخریب شده و بحث مالکیت آنجا حل شد، حالا دنبال دریافت مجوز از پژوهشگاه برای کاوش هستیم. تا الان ۱۳ میلیارد تومان برای تملک اراضی و یک خانه و همچنین دو میلیارد تومان برای تثبیت و حفاظت از اسکلت‌های این گورستان هزینه شده است.

او درباره محدودیت بازدید از ارگ علیشاه که در محوطه مصلی محصور شده است، اظهار کرد: ارگ علیشاه ایام هفته مثل موزه‌ها از صبح تا ۶ عصر باز است. فقط جمعه قبل از ظهر به خاطر نماز جمعه تعطیل است و در آن روز هم از ساعت سه به بعد امکان بازدید دارد. حتی راهنمای گردشگری آنجا مستقر است. مدیریت اپن بخش با خودمان است و مشکلی از لحاظ بازدید نداریم.  

حمزه‌زاده با اشاره به تعدد آثار ثبت جهانی استان آذربایجان شرقی که شامل کاروانسرا و بازار تبریز و کلیساها و ژئوپارک می‌شود، خبر داد: سال قبل پرونده جنگل‌های ارسباران برای ثبت جهانی در یونسکو نیز مورد پذیرش شد و منتظر بررسی آن هستیم.

رشید رجب‌پور، رئیس کانون انجمن‌های حرفه‌ای گردشگری استان آذربایجان شرقی در این نشست خبری که همزمان با پایان نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی این استان شنبه ۲۸ مهرماه برگزار شد گفت: بخش گردشگری این نمایشگاه با ۷۰ غرفه برپا شد که قرار بود حدود ۸ کشور در آن حضور داشته باشند اما سه کشور باتوجه به شرایط موجود نیامدند اما نمایندگان پنج کشور حاضر بودند. بعضی از استان‌ها هم آنطور که باید حضور پرقدرتی نداشتند، درحالی که نیاز است استان‌ها به یکدیگر بهتر شناسانده شوند. باید بتوان گردشگری داخلی را در این شرایط که هزینه‌ها بالاست، بیشتر تقویت کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403072921905
  • خبرنگار : 71021