نشریه انگلیسی: آمریکا ۲۰ میلیارد دلار به اوکراین وام خواهد داد

نشریه انگلیسی «فایننشیال‌تایمز» از تصمیم واشنگتن برای ارائه وامی ۲۰ میلیارد دلاری به اوکراین با استفاده از منابع بلوکه شده روسیه خبر داد.

به گزارش ایسنا، چندین منبع آگاه اعلام کردند که آمریکا قرار است تا ۲۰ میلیارد دلار به‌عنوان بخشی از وام گروه هفت در اختیار اوکراین قرار دهد که سپس با استفاده از درآمد حاصل از دارایی های روسیه که توسط غرب به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین بلوکه شده است، بازپرداخت می‌شود.

حامیان کی‌یف  درحال تلاش برای تسریع مذاکرات پیرامون این وام برای تامین بودجه «مورد نیاز» اوکراین قبل از پایان سال هستند.

طبق گزارش فایننشیال تایمز، علت «شتاب» حامیان اوکراین برای تصویب این کمک مالی، نگرانی فزاینده آن‌ها از احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و قطع حمایت آمریکا از اوکراین توسط او است.

این نشریه انگلیسی در مقاله‌ای که روز جمعه منتشر شد اشاره کرد که رئیس جمهور سابق آمریکا بارها تهدید کرده است که در صورت انتخاب شدن، کمک به کی‌یف را کاهش خواهد داد.

ایالات متحده و دیگر متحدان غربی اوکراین حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های متعلق به دولت روسیه را پس از شروع درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲ مسدود کرده‌اند. بخش عمده‌ای از این پول، نزدیک به ۱۹۷ میلیارد یورو (۲۱۴ میلیارد دلار) در اختیار اتاق تهاتر یوروکلر مستقر در بروکسل است. طبق گزارش سپرده‌گذاری، وجوه تثبیت شده تا اواسط ژوئیه ۳.۴ میلیارد یورو سود ایجاد کرده است.

مسکو این توقیف را به عنوان «سرقت» محکوم کرده و گفته است که هرگونه توقیف وجوه این کشور خلاف قانون بوده و اعتماد جهانی به سیستم مالی غرب را تضعیف خواهد کرد.

در ماه ژوئن، اعضای گروه ۷ موافقت کردند که به کی‌یف ۵۰ میلیارد دلار وام بدهند تا با بهره ناشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه تامین مالی شود. در ابتدا انتظار می‌رفت که ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر کدام ۲۰ میلیارد دلار ارائه دهند، اما بعداً، بروکسل برای اطمینان دادن به متحدان خود مبنی بر اینکه ساختار تحریم‌های این اتحادیه در مورد این بودجه برداشته نمی‌شود، تمدید سه ساله مأموریت اتحادیه اروپا برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه را پیشنهاد کرد.

قانونگذاران اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را هر ۶ ماه یک بار با تصمیم اتفاق آرا تمدید می‌کنند، به این معنی که در هر دوره از رأی‌گیری ممکن است این محدودیت‌ها درهم شکسته شوند. مجارستان با این پیشنهاد مخالفت و اعلام کرده که قصد دارد این تصمیم را تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر به تعویق بیاندازد.

اتحادیه اروپا هفته گذشته کمک خود به گروه هفت تا سقف ۳۵ میلیارد یورو را تصویب کرد، اما در صورت کمک ۲۰ میلیارد دلاری واشنگتن، اتحادیه باید کمک کمتری ارائه دهد. این وجوه که توسط بانک جهانی مدیریت خواهد شد، برای اهداف متعددی از جمله نیازهای دفاعی یا بشردوستانه استفاده خواهد شد.

با این حال، مقامات ارشد ایالات متحده به فایننشیال تایمز گفتند که واشنگتن ۲۰ میلیارد دلار مورد توافق را به طور کامل ارائه خواهد کرد. یعنی حتی اگر اتحادیه اروپا نتواند «ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان را متقاعد کند تا وتوی خود را علیه تمدید تحریم ‌ای اتحادیه اروپا که قبلاً در میان خواسته های ایالات متحده مطرح شده بود، کنار بگذارد، آمریکا کمک خود را ارائه خواهد کرد. به گفته ۲ منبع مورد اشاره این نشریه انگلیسی، وزرای دارایی گروه هفت در حاشیه نشست صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در ۲۵ اکتبر بیانیه ای در مورد توزیع و ساختار وام ارائه خواهند داد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072821806
  • خبرنگار : 71935