یک متخصص تغذیه:

سواد تغذیه‌ای در سلامت افراد نقش بسزایی دارد

یک متخصص تغذیه گفت: سواد تغذیه‌ای در تامین سلامت افراد نقش بسزایی دارد و از بروز بسیاری از بیمارها جلوگیری می‌کند.

ابراهیم فلاحی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی در استان و کشور شیوع بسیار بالایی دارد و علت بسیاری از مرگ‌ومیرها بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون است.

وی با بیان اینکه تغذیه خیلی روی سلامت افراد تاثیرگذار است، افزود: وقتی فردی به صورت طولانی تغذیه نامناسب دارد این امر منجر به گرفتگی عروق می‌شود و این اشکالی است که در آموزش مردم وجود دارد؛ افراد در طول روز از پنج گروه غذایی نظیر میوه‌جات، سبزیجات، نان و غلات، گوشت و جایگزین آنها و لبنیات را به مقداری که سبب افزایش وزن نشود استفاده کنند.

این دکترای حرفه‌ای تغذیه و رژیم گفت: در لرستان گوشت و جایگزین‌های آن زیاد استفاده می‌شود به عنوان مثال اگر یک هرم غذایی را در نظر بگیریم نان و غلات و میوه و سبزیجات در یک دسته و  لبنیات و گوشت در کنار هم قرار می‌گیرد و هرچه به رأس هرم نزدیکتر می‌شویم کوچکتر می‌شود؛ در الگو و فرهنگ مردم لرستان، مصرف گوشت قرمز و کباب و به ویژه کوبیده حاکم است.

فلاحی با بیان اینکه در طول زمان استفاده از گوشت قرمز، روغن بد و لبنیات پرچرب می‌تواند سبب گرفتگی عروق شود،  اضافه کرد: چنانچه این گرفتگی در عروق قلبی اتفاق بیفتد منجر به سکته قلبی می‌شود و اگر در عروق اصلی رخ دهد منجر به پرفشاری خون و ناراحتی‌های قلبی و منشاء بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: حجم زیادی که افراد از مواد غذایی دریافت می‌کنند سبب چاقی شده و خود چاقی منشاء بسیاری از بیماری‌هاست.

غذای سالم، خواب کافی، نداشتن استرس می‌توانند در سلامت افراد موثر باشد

این متخصص تغذیه با بیان اینکه در بحث بروز بیماری‌های ممکن است ژنتیک هم تاثیر داشته باشد اما با تغذیه سالم می‌توان جلوی این اتفاقات را بگیریم، افزود: غذای سالم، خواب کافی، نداشتن استرس می‌توانند در سلامت افراد موثر باشد.

فلاحی با بیان اینکه باید چندین عوامل دست به دست هم دهند تا یک غذای سالم تولید شود، ادامه داد: دسترسی به غذای سالم و مغذی باید وجود داشته باشد تا افراد از امنیت غذایی برخوردار باشند، اما مصرف سبزیجات و دیگر محصولات باید عاری از سموم، حشره‌کش‌ها و فلزات سنگین باشد.

این دکترای حرفه‌ای تغذیه و رژیم گفت: ارگانها سازمان‌ها، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان در فرآیند تولید یک محصول سالم نقش دارند و البته سواد تغذیه‌ای افراد نیز مهم است.

استفاده از محصولات تولیدی استان سالمتر از سایر محصولاتی است که به لرستان صادر می‌شود

وی بر استفاده از غذاهای محلی تاکید داشت و با بیان اینکه منظور از غذاهای محلی، غذاهای سنتی نظیر کشکینه نیست بلکه محصولاتی نظیر سیب، انجیر، انار و شیری در استان تولید شده را شامل می‌شود، تصریح کرد: معمولا سلامت محصولات درون استانی نسبت به محصولاتی که از سایر استان‌ها و خارج کشور بسته‌بندی و جابجا می‌شود بیشتر است.

فلاحی اضافه کرد: به عنوان مثال مرکباتی که از شمال به استان می‌آورند در راه و انبار موادی به آنها زده می‌شود که خراب نشوند و یا ممکن است در مواردی شش ماه بعد مصرف شود.

این متخصص تغذیه بر داشتن سواد تغذیه‌ای تاکید کرد و با بیان اینکه اگر فردی بداند که یک تخم‌مرغی که قیمت چندانی ندارد به لحاظ غذایی چقدر ارزشمندتر از چیپس و نوشابه‌ای است که قیمتی چندین برابر دارد قطعا از مصرف موادی که مضر است پرهیز می‌کند و همه موضوعات به این برنمی‌گردد که پول نداریم غذای سالم مصرف کنیم، بیان کرد: مصرف یک تخم‌مرغ برای صبحانه کودک بسیار بهتر از مصرف کیک و بیسکویت در مدرسه است و این به آگاهی و سواد تغذیه‌ای افراد بستگی دارد.

وی گفت: همه عوامل در داشتن و رسیدن یک محصول و غذای سالم به دست مصرف کننده نقش دارند.

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403072820972
  • خبرنگار : 50177