کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

دوران نوجوانی زمان طلایی برای سلامت روحی و جسمانی است

کارشناس سلامت میانسالان مدیریت جوانی جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه دوران نوجوانی زمان طلایی برای سلامت روحی و جسمانی است، گفت: کیفیت زندگی در دوران نوجوانی تأثیر قابل توجهی بر سن ابتلا به بیماری‌ها در جوانی، میانسالی و پیری دارد و عدم فعالیت بدنی و سبک زندگی ناسالم می‌تواند سن ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.

نرگس باباخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به  شرایط فیزیولوژیک خاص بانوان و ضرورت مراقبت‌های ویژه در هر دوره از زندگی آن‌ها، خاطرنشان کرد: استقرار هورمون‌های زنانه در دوران بلوغ، سال‌های باروری، دوران بارداری و یائسگی نیازمند رعایت شرایط مراقبتی خاص است.

باباخانی با بیان اینکه دوران نوجوانی زمان طلایی برای سلامت روحی و جسمانی است، تأکید کرد: کیفیت زندگی در دوران نوجوانی تأثیر قابل توجهی بر سن ابتلا به بیماری‌ها در جوانی، میانسالی و پیری دارد و عدم فعالیت بدنی و سبک زندگی ناسالم می‌تواند سن ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.

 وی با تأکید براینکه ورزش و فعالیت بدنی در دوران نوجوانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های شایع در سالمندی، مانند پوکی استخوان و شکستگی‌ها پیشگیری کند، تصریح کرد: ورزش مداوم سرمایه‌گذاری بر سلامت روح و جسم در دوران جوانی و میانسالی است.

باباخانی به روند پوکی استخوان که از سی سالگی آغاز می‌شود، اشاره کرد و گفت: فعالیت بدنی و تغذیه سالم در دوران نوجوانی بسیار مهم است و تأثیر زیادی بر سلامت در دوران جوانی و میانسالی دارد.

وی با اشاره به افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن نظیر فشار خون، چربی خون و دیابت در دوران میانسالی، گفت: بیماری‌های نظیر فشار خون و ناباروری ارتباط زیادی با افزایش وزن دارند. ورزش مداوم و تغذیه سالم در دوران نوجوانی و جوانی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی در میانسالی و سالمندی کمک کند.

کارشناس سلامت میانسالان مدیریت جوانی جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین به تأثیر سبک زندگی بر باروری و بارداری بانوان اشاره کرد و افزود: استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی می‌تواند سلامت جسمانی و روانی بانوان را تحت تأثیر قرار دهد و احتمال نازایی را افزایش دهد.

باباخانی با اشاره به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر نظیر انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی در دوران میانسالی و سالمندی، اظهارکرد: با افزایش سن، شانس ابتلا به سرطان سینه و دهانه رحم افزایش می‌یابد که با اتخاذ سبک زندگی سالم از دوران نوجوانی و غربالگری‌های منظم، می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

وی درباره اهمیت غربالگری سرطان‌ها و ضرورت انجام آزمایش‌های معاینه از جمله پاپ اسمیر و ماموگرافی تأکید کرد و گفت: آزمایش پاپ اسمیر باید از ۳۰ تا ۶۰ سالگی هر سه سال یک بار انجام شود و ماموگرافی نیز از بیست سالگی لازم است و از سی سالگی باید به‌صورت سالانه انجام شود.

این کارشناس با اشاره به تأثیر سبک زندگی بر ابتلا به سرطان کولون، گفت: افرادی که عادت به مصرف فست فودها دارند یا فعالیت بدنی کافی ندارند، باید شیوه زندگی خود را اصلاح کنند. همچنین، روزانه باید حداقل ده هزار قدم برداشته شود که این تعداد می‌تواند در حین فعالیت‌های روزمره به راحتی محقق شود. 

باباخانی در خصوص سندروم قاعدگی نیز گفت: در این دوران لازم است که مصرف مواد کافئین‌دار و شکلات محدود شود و فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده‌روی و استحمام  نیز انجام شود تا علائم کاهش یابد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072519585
  • خبرنگار : 50980