خبرهایی از جشنواره فیلم ورزشی تا یک رکورد در اکران سیار و چند داستان دیگر

داوری ۸۵ اثر ایرانی در جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران و معرفی هیات انتخاب، تمدید یک اجرا در کانون پرورش فکری کودکان، قلب رقه در اکران سیار رکورد زد و چند خبر از فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران و... از جمله خبرهای مخابره شده در زمینه سینما و تئاتر است.

با پایان کار هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران ۸۵ اثر ایرانی به مرحله داوری راه یافتند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره، پس از بازبینی ۲۶۰ اثر ایرانی در ۷ بخش سینمایی، داستانی کوتاه و بلند، مستند کوتاه و بلند، نماهنگ و پویانمایی ۸۵ اثر به مرحله داوری راه یافتند.

در هیات انتخاب جشنواره که جلسات آن به ریاست علی رویین تن (کارگردان سینما و رئیس هیات انتخاب و داوری جشنواره) برگزار شد، محسن علی اکبری (تهیه‌کننده سینما)، بهمن حبشی (مدیر فرهنگی و سینمایی)، فیروز دولت‌آبادی (استاد دانشگاه و دیپلمات سابق)، امیر تاجیک (مستندساز و مدیر اسبق شبکه مستند سیما)، محمد طیب (تهیه‌کننده و مشاور بین‌الملل سینما)، محمودرضا رضایی (مستندساز ورزشی)، علیرضا مجمع (روزنامه نگار و منتقد سینما) و رضامیرمحرابی (پژوهشگر رسانه و سینما) حضور دارند.

بر اساس این گزارش، طی یک ماه بازبینی هیات انتخاب ۷ فیلم در بخش سینمایی، ۱۶ اثر در بخش نماهنگ و تیزر، ۹ اثر در بخش پویانمایی (انیمیشن) و ۸ اثر در بخش داستانی کوتاه به بخش مسابقه راه یافتند.

آنچه این جشنواره را متمایز از دوره‌های گذشته کرد ارسال بیش از ۱۲۰ اثر در بخش مستند کوتاه و بلند بود که از لحاظ کمی رشد بیش از ۳۰ درصدی نسبت به دوره گذشته نشان می‌داد که این توجه ویژه به مستند ورزشی سرفصل جدیدی در ساخت آثار ورزشی به شمار می‌آید به طوری که ۲۴ مستند کوتاه و ۲۱ مستند بلند به بخش نهایی داوری راه یافتند.

بر اساس این گزارش، در این دوره حدود ۶۳۰ اثر از ایران و ۷۲ کشور آثار خود را برای حضور در جشنواره ثبت کرده اند که اسامی آثار راه یافته به بخش مسابقه در بخش ملی و بین الملل به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های ورزشی ایران در تاریخ ۶ آذر سال جاری با نمایش فیلم‌های منتخب در سینما فلسطین آغاز و اختتامیه آن جمعه ۹ آذر برگزار می‌شود.

روایت داستان کهن ایرانی؛ اجرای نمایش «زنگوله پا: یک روایت موزیکال» در سالن سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تمدید شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نمایش که روایت یکی از داستان‌های کهن ایرانی است مناسب کودکان بالای ۵ سال است. در روایت این قصه سعی شده تا با بهره‌گیری از مثل‌ها، اشعار و قصه‌های کهن ایران زمین و با زبانی طنزآمیز روایتی متفاوت از این قصه‌ی کهن ارایه شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیط به سایت تیوال مراجعه کنند

نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار می‌کنند

اولین دوره‌ی مسترکلاس "شکوه سینما"، ۲۹ و ۳۰ مهرماه در هتل آزادی تهران برگزار می‌شود. این مسترکلاس دو روزه با حضور ۴ مدرس و بصورت حضوری برگزار می‌شود.

در این دوره نوری بیلگه جیلان کارگردان شهیر سینمای ترکیه و جهان و برنده نخل طلای کن، پرویز شهبازی نویسنده و کارگردان ایرانی، سِلیم اِوجی کارگردان سینمای مستقل ترکیه و پارسا پیروزفر بازیگر سینمای ایران به عنوان مدرس حضور دارند.

برنامه این مسترکلاس دو روزه به این قرار است:در روز اول سِلیم اِوجی سینمای مستقل ترکیه را معرفی می‌کند و درباره مختصات آن حرف خواهد زد. سپس پرویز شهبازی درباره‌ی "فضاسازی در سینما" سخن خواهد گفت. پس از آن فیلمی از سلیم اوجی پخش می‌شود.

در روز دوم پارسا پیروزفر تجربیات سینمایی خود را در قالب "ورود بازیگر به دنیای نقش" ارائه خواهد کرد. آن‌گاه نوری بیلگه جیلان درباره خاستگاه‌، ویژگی‌ها و مولفه‌های سینمای خود صحبت می‌کند و به پرسش‌ها نیز پاسخ می‌دهد.

پس از آن یادبودی صمیمی برای عباس کیارستمی فیلمساز فقید ایرانی برگزار خواهد شد و نوری بیلگه جیلان، محمد ییلماز و چند سینماگر ایرانی در این مراسم صحبت خواهند کرد.

پایان بخش این رویداد پخش یکی از فیلم‌های نوری بیلگه جیلان خواهد بود.

این دوره را مستانه مهاجر برگزار می‌کند و در این پروژه، کلِوِر حامی فرهنگ و هنر ایران، همراه اوست. به شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها گواهی حضور در مسترکلاس اعطا خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام و شرکت، به سایت ایران تیک irantic.com مراجعه کنند.

«قلب رقه» پرفروش‌ترین فیلم اکران سیار

فیلم سینمایی «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور به پرفروش‌ترین فیلم اکران سیار و شهرهای فاقد سینما تبدیل شد. 

فیلم سینمایی «قلب رقه» اولین اثر سینمایی خیرالله تقیانی‌پور به تهیه‌کنندگی سعید پروینی است که به فروش بالغ بر ۱۱ و نیم میلیارد تومان در گیشه سینما و بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در شهرهای فاقد سینما و اکران سیار رسیده است.

«قلب رقه» در روزهای گذشته به پرفروش‌ترین فیلم سینمایی در اکران سیار و شهرهای فاقد سینما تبدیل شده است. پیش از این، رکورد فروش در اکران سیار در اختیار فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» بود. همچنین در حال حاضر «بچه زرنگ» پرفروش‌ترین انیمیشن سینمایی اکران سیار است.

پخش و تبلیغات فیلم سینمایی «قلب رقه» برعهده موسسه شهر فرنگ است. همچنین این فیلم در همکاری با اکران سیار موسسه بهمن سبز، اکران مردمی عمار و انجمن سینمای جوانان ایران در شهرهای فاقد سینما به نمایش در آمده است. 

بر اساس این گزارش، «قلب رقه» با محور یک ایرانی به نام رضا که تا قلب داعش نفوذ کرده است، روایت می‌شود. این فیلم یک اکشن - جاسوسی عاشقانه در دل التهابات شهر رقه در سوریه است که پایتخت داعش محسوب می‌شد.

شهرام حقیقت‌دوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، عامر علی، مهدی شیخ عیسی و محمدعلی موسوی در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

عوامل فیلم سینمایی «قلب رقه» عبارتند از:تهیه کننده: سعید پروینی، نویسنده و کارگردان: خیرالله تقیانی پور، مدیر فیلمبرداری: داوود محمدی، تدوین: مهدی سعدی، موسیقی: کارن همایونفر، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، طراح صحنه: بهنام جعفری طادی، جلوه‌های بصری: حسن ایزدی، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، مدیر تولید: وحید مرادی، طراح چهره‌پردازی: احسان رناسی، طراحان لباس: امیر ملک‌پور و محمود بیاتی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: امید همتی فراز، مدیر هماهنگی تهیه: امیرحسین جان‌پناه، مدیراجرایی تولید: حسین رامه، دستیار تهیه‌کننده: پرستو سادات مهاجرانی، اصلاح رنگ: نوید قناعی، عکاس: مهدی جودی، منشی صحنه: هدیه عباسی، مدیر تدارکات: مهدی نصراللهی، طراح بدلکاری: امیرحسین خنجری، مدیر پس‌تولید: حسام الدین پوراسماعیلی، محصول: بنیاد سینمایی فارابی و موسسه رسانه‌ای بیان، پخش و تبلیغات: موسسه شهرفرنگ.

مهلت ارسال اثر به نخستین جایزه‌ پژوهش سال تئاتر ایران تمدید شد

دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی، نخستین دوره‌ جایزه‌ پژوهش سال تئاتر ایران مهلت ارسال اثر را تا ۱۰ آبان ماه تمدید کرد.


مهلت ارسال اثر به نخستین دوره‌ جایزه‌ پژوهش سال تئاتر ایران تا ۱۰ آبان ماه تمدید شد.

این فراخوان شامل بخش‌های کتاب‌های تألیفی پژوهشی، مقالات علمی و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکتری می‌شود که در بازه زمانی فروردین‌ماه ۱۴۰۰ تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ منتشر و یا ارائه‌شده باشند.
 
همچنین محورهای موضوعی این جایزه شامل: تاریخ معاصر تئاتر ایران، مدیریت در تئاتر ایران، مخاطب‌شناسی در تئاتر ایران، جشنواره‌های تئاتری و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در ایران، چهره‌های ماندگار تئاتر ایران، تئاتر و جامعه در ایران، نسبت میان‌رشته‌ای تئاتر و سایر رشته‌ها در ایران، آینده‌پژوهی تئاتر ایران و تولید تئاتر در ایران و نسبت آن با مقوله‌ی اقتصاد هنر، نمایشنامه‌نویسی در ایران و نمایش‌های آیینی و سنتی ایران است. 

اساتید، پژوهشگران، نویسندگان و دانشجویان سراسر کشور می‌توانند تا ۱۰ آبان ماه سال جاری آثار خود را از طریق سایت دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی به آدرس namayeshpub.theater.ir ثبت و ارسال کنید.

نخستین جایزه‌ پژوهش سال تئاتر ایران به همت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باهدف شناسایی، تقویت و معرفی پژوهش‌های مرتبط با هنر تئاتر هم‌زمان با هفته‌ پژوهش در نیمه دوم آذرماه سال جاری برگزار می‌شود.

همزمان با حضور در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران/ رونمایی از پوستر فیلم کوتاه «روز خداحافظی»

در آستانه شروع چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از اولین پوستر فیلم کوتاه «روز خداحافظی» رونمایی شد.

به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، پوستر رسمی فیلم کوتاه «روز خداحافظی» به نویسندگی و کارگردانی فرزاد رنجبر و تهیه‌کنندگی سید محمدهادی آقاجانی با طراحی محمد موحدنیا منتشر شد.

«روز خداحافظی» درامی خانوادگی ست که به روزهای آخر زندگی نویسنده ای به نام رضا و چالش های خداحافظی او از اطرافیانش می پردازد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه که محصول باشگاه رویاد سازمان هنری رسانه‌ای اوج و باشگاه فیلم سوره است آمده: «رضا که در آخرین روزهای زندگیش از بیمارستان به خانه بازگشته، اتومبیل ثبت نامیش را تحویل می گیرد...»

داریوش رشادت، تیما تقی زاده، علی راد، سروشا فاضلی زاده، فرزام رنجبر بازیگرانی هستند که در این فیلم کوتاه نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فرزاد رنجبر پیش از این با فیلم کوتاه «آپولو» در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور پیدا کرده بود. «آپولو» موفق به دریافت جایزه رِمی شده و  در جشنواره‌های "بیگ واتر" و "جکسون ویل" آمریکا، "باکو"، "گلدن افرودیت" قبرس حضور داشته است.
سید محمدهادی آقاجانی سال گذشته تهیه کنندگی فیلم «مدیر مدرسه» را بر عهده داشت این فیلم توانست جایزه‌ی بهترین فیلمنامه جشنواره کوتاه تهران را به دست آورد.‌

لازم به ذکر است این فیلم کوتاه در روزهای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در چهار سانس که شامل جمعه سانس ۳، شنبه سانس ۲، دوشنبه سانس ۴ و سه شنبه سانس ۱ اکران خواهد شد.

سایر عوامل «روز خداحافظی» عبارتند از: برنامه ریز و دستیار یک کارگردان: رامین پور عبدالله مدیر فیلمبرداری: پویان آقابابایی ،دستیار دوم کارگردان: علی ترابی، منشی صحنه: فروغ لسانی، مدیر صدابرداری: احمد صابری، طراح گریم: زهرا امرالهی، طراح صحنه و لباس:فاطیما نوفلی، تدوین:محمدفواد تقی زاده، اصلاح رنگ و نور: پویان آقابابایی، طراحی و ترکیب صدا : سید محمود لاجوردی، جلوه های ویژه: حسن ایزدی، مدیر تولید: سید محمدرضا همائی، عکاس: علیرضا صلواتی، مدیر تدارکات:سید علی اصغر همائی، طراح پوستر: محمد موحدنیا، آنونس: محمدامین قربانزاده، مترجم: ندا حسن زاده، مشاور رسانه: زینب اکبری
 

همزمان با راهیابی فیلم کوتاه «کودکی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی لیلا نیکزاد در بخش داستانی مسابقه ملی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از پوستر این فیلم رونمایی شد.

لیلا نیکزاد که به عنوان فیلمنامه نویس در فیلم های سینمایی یک کیلو و بیست و یک گرم، سینگو، قطع فوری و چندین فیلمنامه کوتاه دیگر فعالیت داشته، در دومین تجربه کارگردانی خود بعد از فیلم کوتاه «جانور» فیلم کوتاه «کودکی» را با بازی بختیار پنجه ای، سلین حسین پور، محمد حسین آرمیده، هرمینه بارسنجی در منطقه ای مرزی در استان آذربایجان غربی ساخته است.

فیلم کوتاه «کودکی» در روزهای جمعه ۲۷ مهر ساعت ۲۰:۳۰ ، شنبه ۲۸ مهر ساعت ۱۳:۰۰ ، دوشنبه ۳۰ مهر ساعت ۱۸:۰۰، سه شنبه ۱ آبان ساعت ۱۵:۳۰، در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس سینما ملت، اکران خواهد شد و مخاطبان می‌توانند از طریق سامانه آی تیکت بلیط این فیلم کوتاه را تهیه نمایند.
فیلم «کودکی» در مورد پدری است که تصمیم دارد دختر خردسال خود را که آخرین بازمانده زندگی اش است، با نقشه ای مشخص از مرز عبور داده و از جنگ نجات دهد. 

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: لیلا نیکزاد، بازیگران: بختیار پنجه ای، سلین حسین پور، محمد حسین آرمیده، هرمینه بارسنجی، مدیرفیلمبرداری( خانه و روستا): محمد فکوری، مدیرفیلمبرداری( مرز): آرمین مرادی، تدوین: منوچهر صانعی، اصلاح رنگ و نور: میلاد فرج الهی، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، آهنگساز: بابک میرزایی، صدابردار: نادرخالدی، طراح گریم: بهمن ولی پور، مجری طرح: آرمین مرادی، برنامه ریز: احسان عباس زاده، طراح صحنه و لباس: دلیله صوفیانی، جلوه های ویژه: مصطفی نوحه خوان، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه: رضا پورزارعی، طراح پوستر: مرتضی رشید، پخش بین الملل: فیلمچی.
 

انتهای پیام
 

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403072418969
  • خبرنگار : 71342