پیشگیری از تشدید کمردرد با کاهش زمان بی‌تحرکی

کاهش زمان نشستن روزانه از تشدید کمردرد جلوگیری می‌کند.

کمردرد از شایع‌ترین اختلالات عضلانی- اسکلتی است که در کشورهای صنعتی ۷۰ تا۸۰ درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه می‌کنند. کمردرد مزمن روی کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی داشته و هزینه‌های اقتصادی قابل توجهی به دنبال دارد.

بر اساس تعریف انجمن بین‌المللی مطالعه درد، به دردی که در ناحیه کمر یا خاجی ستون فقرات احساس شود کمردرد گفته می‌شود.

به‌راحتی می‌توان فهمید که کاهش زمان نشستن به کمردرد کمک خواهد کرد و تاثیر آن بر بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاق که بیشتر روز خود را در حالت نشسته سپری می‌کنند نیز مشاهده شده است. 

بزرگسالان میانسال عادی که به میزان زیادی می‌نشستند، کم ورزش می‌کردند و مقداری وزن اضافی اضافه کرده بودند با کاهش زمان نشستن طی ۶ ماه کمردرد خود را بهبود بخشیدند.

این عوامل نه فقط خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افزایش خطر کمردرد نیز می‌شود.

نتایج تحقیقات مختلف نیز نشان داده‌ است که نشستن ممکن است برای سلامت کمر مضر باشد، اما داده‌ها مقدماتی بوده‌اند. محققان همچنین مکانیسم‌های بالقوه پشت را هم برای  پیشگیری از کمردرد بررسی کردند با این حال، تغییرات در کمردرد مربوط به تغییرات چربی یا متابولیسم گلوکز عضلات پشت نبوده است.

افراد مبتلا به کمردرد دارای رسوب بیش از حد چربی در عضلات پشت هستند و متابولیسم گلوکز مختل شده یا حساسیت به انسولین می‌تواند مستعد درد باشد. با این وجود، حتی اگر هیچ بهبودی در ترکیب عضلانی یا متابولیسم صورت نگیرد، می‌توان از کمردرد پیشگیری کرد یا آن را تسکین داد.

اگر کمردرد یا تمایل به نشستن زیاد دارید و نگران سلامت کمر خود هستید، می‌توانید سعی کنید راه‌هایی را برای کاهش زمان نشستن در محل کار یا اوقات فراغت بیابید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که فعالیت بدنی، مانند پیاده‌روی یا ورزش سریع، بهتر از فقط ایستادن است.

نتایج تحقیقات نشان داده است انجام ورزش به صورت مرتب در طول هفته و همچنین داشتن فعالیت‌های ورزشی می‌تواند موجب کاهش احتمال ابتلا به کمردرد شود.

محققان معتقدند جابجایی بین وضعیت‌ها مهم‌تر از جستجوی وضعیت مناسب است.

منابع

برگرفته از "بررسی عوامل خطر مربوط به کمردرد غیر اختصاصی مزمن در نیروهای نظامی مرد"، هدی رمضانی، قربان تقی‌زاده، مهدی عبدالوهاب، لاله لاجوردی، مهرداد سعیدی بروجنی

اخبار شبکه پزشکی

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072418813
  • خبرنگار : 50308