خانواده فعال آمریکایی ترک‌تبار: دست بایدن به خون عایشه‌نور آلوده است

داغ قتل «عایشه‌نور ازگی ایگی» فعال آمریکایی ترکیه‌ای به دست نیروهای رژیم صهیونیستی نه تنها برای خانواده‌اش هنوز سبک نشده، بلکه آنها خواستار اجرای عدالت هستند و «جو بایدن» را مسئول ریخته شدن خون دخترشان می‌دانند.

به گزارش ایسنا، «عایشه‌نور ازگی ایگی» فعال آمریکایی ترک‌تبار در تاریخ ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) پس از اتمام تظاهراتی علیه شهرک‌سازی‌ها، حوالی جنوب نابلس از ناحیه سر هدف تیراندازی اشغالگران صهیونیست قرار گرفت و جان باخت.

«اوزدن بنت» با چشمانی پر از اشک درباره خواهر کوچک‌ترش به روزنامه «گاردین» گفت: «حس می‌کنم به سفر رفته و به‌زودی باز خواهد گشت و به ما درباره سفرهایش و آنچه یاد گرفته، می‌گوید.»

او ضمن اینکه خواستار عدالت درخصوص قتل خواهرش شد، گفت: «فکر می‌کنم سخت‌ترین بخش مرگ خواهرم برای من این بوده که هم عزادار او باشم و هم برای اجرای عدالت کاری کنم. این به دولت ایالات متحده مربوط می‌شود. دولت جو بایدن طبیعتا باید کاری کند. من نمی‌خواهم برای هیچ خانواده‌ای این اتفاق رخ دهد.»

از آغاز بمباران‌های مرگبار رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی، سیاسی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است و در ظاهر دم از آتش‌بس می‌زند، اما در عمل، کاری برای توقف خشونت‌ها و وادار کردن تل‌آویو برای خاتمه جنگ صورت نمی‌دهد.

«حمید علی» همسر این فعال آمریکایی ترک‌تبار همزمان با توصیف سومین سالگرد عروسی‌شان که چند ماه قبل بود، به «گاردین» گفت: «عدالت در همه جنبه‌های زندگی برای عایشه مسئله اساسی بود.»

«اوزدن بنت» در ادامه با اشاره به رفتار «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: «اگر رئیس‌جمهور بایدن می‌خواست تلفن را بردارد و با ما تماس بگیرد، قطعا می‌توانست. اما با توجه به اظهاراتی که او پیش از بیانیه رسمی خود بیان کرد، تماس نگرفتن او باعث می‌شود به نظر برسد که صحبت با خانواده ما برایش اولویت ندارد.»

«حمید علی» هم در این خصوص گفت: «بی‌میلی بایدن پیامی را می‌رساند؛ اینکه وقتی صحبت از جنایات ارتش اسرائیل به میان می‌آید، رئیس‌جمهور بایدن به زندگی برخی آمریکایی‌ها به‌طور متفاوتی ارزش قائل است. همچنین این واقعیت که دولت ایالات متحده، از جمله معاون رئیس‌جمهور با اسرائیل که تحقیقات خود را در مورد قتل یک شهروند آمریکایی انجام می‌دهد، موافق هستند، حیرت‌انگیز است!»

«عایشه‌نور ازگی ایگی» در دانشگاه واشنگتن، ۸ ژوئن

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر با بیان اینکه یافته‌های اولیه رژیم صهیونیستی درباره به شهادت رسیدن یک فعال ترکیه‌ای-آمریکایی توسط این رژیم، نیروهای امنیتی این رژیم را تبرئه نمی‌کند، هشدار داد در صورتیکه آمریکا از نتایج تحقیق کامل از سوی تل‌آویو رضایت نداشته باشد، اقدامات دیگر را مدنظر قرار می‌دهد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز شهادت این زن جوان را «غیر قابل توجیه و بی‌دلیل» توصیف کرد و خواستار تغییر عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شد.

خواهر عایشه‌نور در ادامه با اشاره به شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی شبکه خبری الجزیره به دست نظامیان رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ خاطر نشان کرد: «اگر پاسخگویی واقعی برای قتل شیرین انجام می‌شد، این امکان وجود داشت، شاید حتی به احتمال زیاد عایشه‌نور به همان شکلی که او مرده بود، نمی‌مُرد.»

شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی-آمریکایی بود که به مدت ۲۵ سال در شبکه عربی‌زبان الجزیره فعالیت می‌کرد. او یکی از خبرنگاران فعال در خاورمیانه بود که اخبار مرتبط با فلسطین را پوشش می‌داد. او در ۱۱ مه ۲۰۲۲ در حالی که مشغول پوشش اخبار حمله نیروهای ارتش صهیونیستی به شهر جنین در کرانه باختری بود، هدف نیروهای اسرائیلی قرار گرفت و به دلیل اصابت گلوله به سر جان باخت.

با وجود گزارش‌های اولیه از سوی همکاران ابو عاقله که سربازان اسرائیلی را متهم می‌کردند، اسرائیل مسئولیت در مرگ او را انکار و فلسطینی‌ها را مسبب آن خواند. تل‌آویو بعدها مدعی شد او ممکن است از سوی هر یک از طرفین کشته شده باشد و در ۵ سپتامبر اعتراف کرد او احتمالا «به صورت تصادفی» مورد اصابت نیروهایش قرار گرفته ولی از تحقیق جنایی خودداری کرد.

در همین رابطه خواهر فعال آمریکایی ترکیه‌ای می‌گوید: «من حس می‌کنم که دست دولت بایدن به خون خواهر من آلوده شده است. ما اگر قوانین را درباره کشته شدن شهروندان آمریکایی دنبال نکنیم، هر کسی می‌تواند نفر بعدی باشد.»

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072317961
  • خبرنگار : 71660