وال استریت ژورنال: اوکراین زمستان سختی پیش‌رو دارد

رسانه آمریکایی با اشاره به شرایط سختی که دولت و نیروهای اوکراینی به دلیل سه سال جنگ با روسیه با آن مواجه هستند، نوشت: اوکراین با زمستانی تیره و تار روبرو است، زیرا روسیه حملات خود را ادامه می‌دهد و ایالات متحده حمایت‌های خود را قطره چکانی ارائه می‌کند.

به گزارش ایسنا، در شرایطی‌که جنگ اوکراین به پایان سومین سال خود نزدیک می‌شود و روسیه نیز به حملات خود ادامه می‌دهد، رهبران غربی همچنان در جستجوی استراتژی برای پایان دادن به این درگیری هستند.

اوکراین به دلیل محدودیت و کندی تحویل تسلیحات غربی با زمستانی سخت و یاس‌آور روبرو است. ارتش این کشور که از نظر تعداد نیرو و مهمات در موضع ضعیف‌تری قرار دارد، به‌طور پیوسته در جبهه شرقی اصلی سرزمین‌ها را از دست می‌دهد و سعی می‌کند تلفات سنگینی را بر روسیه وارد کند و در عین حال تلفات خود را به حداقل برساند.

از طرفی دیگر، حملات موشکی و پهپادی روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین موجب خاموشی سراسری در این کشور می‌شود و تامین برق در اوکراین را با مشکل مواجه کرده است که احتمالا در زمستان وضعیت آن، بدتر هم خواهد شد.

روزنامه وال استریت ژورنال با این مقدمه به دستاوردهای اخیر روسیه در میدان نبرد اشاره کرد و نوشت: در این میان، نیروهای اوکراینی به مکان‌های استراتژیک مهم در شرق، مانند شهر مرتفع چاسیو یار چسبیده‌اند و با امواج پیاده نظام روسی و بمب‌های سرشی عظیمی روبرو هستندکه ساختمان‌ها را به راحتی از بین می‌برند. روسیه در هفته‌های اخیر به سمت مرکز لجستیکی پوکرووسک پیشروی کرده و در سایر شهرها نیز پیشروی‌هایی داشته است.

به گفته مقامات و سربازان اوکراینی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دیگر رهبران غربی بارها گفته‌اند که می‌خواهند اوکراین پیروز شود اما حمایت کافی برای متوقف کردن روسیه و تغییر مسیر جنگ ارائه نمی‌کنند.

و مساله نگران‌کننده‌تر برای کی‌یف این است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو گفته است که در صورت پیروزی به دنبال یک توافق صلح سریع با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواهد رفت که آشکارا خواهان تسلیم اوکراین است. در همین حال، مسکو در حال برنامه‌ریزی برای افزایش یک چهارم هزینه‌های نظامی در سال آینده است که نشان‌دهنده عزم این کشور برای غلبه بر همسایه خود است.

نیروهای اوکراینی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در هفته‌های اخیر در سفر به پایتخت‌های اروپایی و ایالات متحده درخواست تسلیحات و ضمانت‌های امنیتی بیشتری را به عنوان بخشی از آنچه او «طرح پیروزی» نامیده است، با هدف پایان دادن به جنگ با شرایط مطلوب اوکراین مطرح کرد.

اما دولت بایدن که از ترس تحریک روسیه به صورت قطره چکانی به اوکراین تسلیحات داده است، پاسخی نیم‌بند به او داد.

به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی می‌گویند که طرح زلنسکی برخی از درخواست‌های قبلی را دوباره به شکلی دیگر مطرح می‌کند. این در حالی است که آنها خاطرنشان کردند اعضای ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به رهبری ایالات متحده در مورد ارائه دعوت رسمی به اوکراین برای پیوستن به آن اختلاف نظر دارند.

زلنسکی قصد داشت در یک نشست برنامه ریزی‌شده در آلمان در مورد طرح خود با بایدن و سایر متحدانش گفت‌وگو کند، اما رئیس جمهور ایالات متحده سفر خود را به دلیل طوفان میلتون در ایالت فلوریدا لغو کرد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت این طرح یک استراتژی دقیق است که شامل اقدامات نظامی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک لازم برای وادار کردن روسیه به پایان دادن به جنگ است.

این طرح همچنین شامل درخواست برای موشک‌های دوربرد بیشتر، به نام ATACMS و سایه طوفان و اجازه شلیک آنها به اهداف نظامی در عمق روسیه می‌شود. پودولیاک معتقد است که این، می‌تواند محاسبات پوتین را با افزایش فشار داخلی و همچنین تضعیف نیروهای خط مقدم روسیه تغییر دهد.

به گفته پودولیاک، بدون حمایت بیشتر از اوکراین، جنگ ممکن است سال‌ها به طول انجامد و در نهایت جایگاه جهانی کشورهای غربی را از بین ببرد. او گفت که وادار کردن اوکراین به مذاکره از موضع ضعف به درگیری پایان نمی‌دهد، اما به پوتین این امکان را می‌دهد تا برای رسیدن به هدف اصلی خود به نبرد ادامه دهد.

کی‌یف تلاش کرده است، نشان دهد که از حمایت بیشتر به خوبی استفاده خواهد کرد. ارتش اوکراین در ماه اوت یک حمله غافلگیرکننده به منطقه کورسک روسیه آغاز و توانست حدود ۱۰۰ شهرستان و روستا را تصرف کرد که از آن زمان تاکنون، تا حد زیادی تحت کنترلش بوده است. اوکراین همچنین مجموعه‌ای از حملات دوربرد را علیه روسیه انجام داده و انبارهای مهمات و سوخت آن را نابود کرده است.

اما واحدهای خط مقدم اوکراین با کمبود تجهیزات اولیه، از جمله خودروهای زرهی و توپخانه و کمبود نیرو دست و پنجه نرم می‌کنند. اوکراینی‌ها در جبهه داخلی هم به‌طور فزاینده‌ای از جنگ خسته شده‌اند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تعداد افرادی که حاضر به مذاکره شده‌اند، افزایش فزاینده‌ای داشته است. اما این، بدان معنا نیست که آنها آماده امتیاز دادن هستند.

جنگ بیشتر خانواده‌ها را در اوکراین تحت تأثیر قرار داده است و نگرش‌ها را تغییر داده اما به گفته کاستیانتین باتوزسکی، تحلیلگر سیاسی مستقل در کی‌یف، آنها آماده نیستند ورق را برگردانند، چراکه معتقدند روسیه نیز در حال دست و پا زدن برای ادامه جنگ است و در یک ماه اخیر، پر تلفات‌ترین دوره را در طول این درگیری تجربه کرده است.

الکساندر سولونکو، خلبان هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی که در جبهه شرقی می‌جنگد، گفت هر توافق صلحی غیر از توافقی که با شکست دادن روس‌ها در میدان نبرد به دست آید، تنها درگیری را برای مدت کوتاهی متوقف می‌کند و به آنها امکان می‌دهد دوباره مسلح شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072317941
  • خبرنگار : 71443