ببینید/ ارکستر ۱۲۰ نفره موسیقی ایرانی اشعار مولانا و حافظ را اجرا کرد

کنسرت ارکستر بزرگ «مهربانی» به رهبری و آهنگسازی سلمان سالک و با حضور ۱۲۰ نوازنده و خواننده در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، ارکستر بزرگ «مهربانی» سال گذشته با دو اجرا در تالار وحدت کار خود را آغاز کرد، اما امسال اجرای این ارکستر به برج میلاد منتقل شد تا امکانات بهتری از نظر فنی، برای اجرای در اختیار داشته باشد.

ارکستر بزرگ «مهربانی» شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ در برج میلاد روی صحنه رفت. در این ارکستر ۱۵۰ نوازنده و خواننده عضو هستند که در اجرای برج میلاد به دلیل محدودیت‌های صحنه‌ای ۱۲۰ نوازنده روی صحنه رفتند.

این کنسرت شامل دو بخش بود که در بخش نخست ۶ قطعه و در بخش دوم، چهار قطعه‌ی دیگر نواخته و خوانده شد.

بخش نخست تصنیف «ای یار من» با شعری از مولانا، قطعه «طلب» در دستگاه شور(بی کلام)، تصنیف «زندان شب یلدا» با شعری از هوشنگ ابتهاج(ه.الف سایه)، چهارمضراب و تصنیف «درد گُنگ» با شعری از هوشنگ ابتهاج (ه.الف سایه) و رِنگ «مازنی» قطعه‌ای بی‌کلام، براساس موسیقی محلی مازندران اجرا شد.

بخش دوم نیز به اجرای تصنیف یار دلنواز با شعری از حافظ، آواز «در این شبها» با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی - همنواز آواز سلمان سالک، تصنیف «مژده آزادی» با شعری از هوشنگ ابتهاج (ه.الف سایه) و تصنیف «ای ایران» آهنگی از روح الله خالقی با شعری از حسین گل گلاب اختصاص داشت.

سلمان سالک در یادداشتی درباره اجرای ارکستر بزرگ مهربانی نوشته است: «این دومین باری است که ارکستر بزرگ مهربانی به روی صحنه می‌رود. این ارکستر شامل ۱۵۰ نوازنده و خواننده است که در این اجرا به دلیل محدودیت ابعاد سن در برج میلاد، ۱۲۰ نفر از آنان اجرا می‌کنند. آنچه پیش‌رو دارید، تجربه‌ای‌ست حاصل از کنار هم قرار گرفتن سازهای زهی مضرابی، بادی، کوبه‌ای و آواز ایرانی در کنار هم به شکل یک ارکستر بزرگ، که به منظور اجرای قطعاتی با فواصل موسیقی دستگاهی به صورت چندصدایی برای سازها و همخوانان موسیقی ایرانی توسط اینجانب ساخته و تنظیم شده است.»

در این قسمت ویدیویی را از اجرای این ارکستر ببینید:

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403072317826
  • خبرنگار : 71625