/اکتبر، ماه جهانی آگاهی‌بخشی درباره سرطان پستان/

پیشگیری از مرگ زنان با شناخت علائم هشدار سرطان پستان

سرطان بر خلاف تصور عام، یک بیماری قابل پیشگیری است به طوری که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، همچنین سرطان مساوی با مرگ نیست و در صورت تشخیص زودهنگام، درمان‌پذیر است؛ همه این موارد باورهایی است که باید در جامعه شناسانده شوند.

دکتر زهرا عفراوی کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان از ۹ مهرماه تا ۹ آبان‌ماه با بیان اینکه سرطان قابل پیشگیری است، اظهار کرد: شعار پویش امسال «شما می‌توانید نجات‌یافته از سرطان پستان باشید، با آگاهی و خودمراقبتی» تعیین شده است.

وی افزود: سهم هر فرد در پیشگیری از علت‌های قابل پیشگیری سرطان، بیش از ۵۰ درصد است بنابراین باید روش‌های خودمراقبتی برای پیشگیری اولیه از سرطان و علایم هشداردهنده سرطان را بشناسید زیرا سرطان هر چه زودتر تشخیص داده شود، درمان‌پذیرتر است.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم شناخت عوامل خطر سرطان پستان عنوان کرد: سابقه خانوادگی و فردی سرطان پستان، قاعدگی کمتر از ۱۲ سال، یائسگی بالاتر از ۵۵ سال و ژنتیک برخی از عوامل خطر غیرقابل اصلاح هستند. مصرف الکل، چاقی، مصرف چربی‌های اشباع‌شده و هورمون درمانی نیز برخی از عوامل خطر قابل اصلاح هستند.

عفراوی عنوان کرد: مراجعه مدون به مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت برای معاینه توسط ماما یا پزشک برای غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان، ضامن پیشگیری مرگ زنان و مادران به علت این بیماری است.

وی افزود: زندگی روانی، معنوی و اجتماعی سالم، یعنی ابتلای کمتر به سرطان و باید به این موضوع توجه شود و هر فرد برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود، خانواده و اطرافیان، مسئولیت فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: سرطان بیماری سنین بالا است اما گاهی زمینه ارثی، شروع سرطان را جلو می‌اندازد. باید توجه شود سن سرطان در ایران پایین‌تر از دیگر کشورها نیست و البته جمعیت جوان ما هم بیشتر است.

وی عنوان کرد: اگر شیوه زندگی خود را اصلاح کنیم، سرطان قابل پیشگیری است. این بیماری، مساوی مرگ نیست و درمان‌پذیرتر است البته اگر علائم هشداردهنده آن را بشناسیم.

عفراوی با تاکید بر گفت‌وگو درباره سرطان گفت: اگر سرطان زود تشخیص داده شود، یک بیماری مثل سایر بیماری‌ها است.

برخی باورهای نادرست در مورد سرطان

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی  از باورهای نادرست این است که سرطان مساوی با مرگ است و درمان قطعی ندارد؛ مثلا ممکن است یک زن بگوید مادرش سرطان پستان داشته و درمان شده اما فوت کرده بنابراین درمان برای او هم بی‌فایده است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از باورهای نادرست این است که سرطان پستان با درد شروع می‌شود بنابراین چون درد ندارم سرطان پستان ندارم. باور نادرست دیگر اینکه بیوپسی و نمونه‌برداری از توده، باعث پخش شدن سرطان پستان می‌شود که این گونه نیست.

عفراوی گفت: این باور که انواع درمان‌های سرطان باعث ریزش مو می‌شوند، سرطان با طب سنتی درمان می‌شود و در بارداری و شیردهی به سرطان مبتلا نمی‌شویم هم از دیگر باورهایی است که نادرست هستند.  

وی بیان کرد: باید توجه شود که درمان سرطان مساوی با خانه‌نشینی و انجام ندادن فعالیت‌های اجتماعی نیست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403072317756
  • خبرنگار : 50225