مدیرکل استاندارد استان سمنان عنوان کرد:

استاندارد کلید گذر به بازارهای جهانی/وجود ۳۸ آزمایشگاه همکار استاندارد در استان سمنان

مدیرکل استاندارد استان سمنان از برخورداری از استانداردهای ملی و بین‌المللی به عنوان کلید ورود و گذر درست به بازارهای جهانی نام برد.

مجید حیدریان ۲۲ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: حضور در عرصه‌های بین‌المللی مستلزم برخورداری از یک زبان مشترک است و زبان مشترک در این عرصه جهانی چیزی جز، برخورداری از استانداردهای بین‌المللی نیست.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص تجربه تلخ عودت و بازگشت برخی از کالاهای ایرانی در دو سه سال گذشته افزود: خوشبختانه با تطبیق استانداردهای ملی و بین‌المللی و با تلاش‌هایی که در این بخش صورت گرفته، امروزه این مشکلات به حداقل ممکن رسیده است.
مدیرکل استاندارد استان سمنان ادامه داد: در حال حاضر چیزی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد استانداردهای کشورمان با استانداردهای بین‌المللی تطابق دارد و لذا دیگر شاهد اتفاقاتی مانند آنچه در گذشته گه گاه شاهد بودیم، نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه البته همچنان برخی کالاها و محصولات در داخل کشور وجود دارد که دارای استاندارد بومی و ملی هستند خاطرنشان کرد: برخی از این کالاها که عمدتا دربرگیرنده برخی از صنایع‌دستی، سوغاتی‌ها و محصولاتی سوهان، شیرمال، گز و برخی تولیدات دستی هستند، دارای استاندارد بومی هستند چرا که کالای مشابهی در دیگر کشورها ندارند.
حیدریان با بیان اینکه کشور ما در برخی موارد از این دست مانند محصول زعفران ایرانی، خود پیش‌نویس استاندارد بین‌المللی آن را تدوین کرده افزود: البته این را نیز نباید از نظر دور داشت که معمولا استانداردها در دنیا، هر پنج سال یک بار مورد ارزیابی مجدد و تجدیدنظر قرار می‌گیرند.
مدیرکل استاندارد استان سمنان، عضویت کشورمان در نهاد اتحادیه تایید صلاحیت منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه (آیپک) را یک موفقیت مهم خواند و گفت: این عضویت خوشبختانه سبب ارتقای جایگاه ایران در نظام استاندارد سازی جهانی شد.

وی از تنوع محصولات در این استان خبر داد و تصریح کرد: با وجود تنوع بالای محصولات در استان ، کارشناسان این اداره کل به همه بخش‌ها خدمات ارائه می‌دهند تا خلاء کمبود نیروی انسانی حتی الامکان احساس نشود.

تنوع بالای صادراتی از فراورده‌های نفتی و هیدروکربن‌ها تا محصولات خودرویی
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ واحد در استان که عمدتا در گرمسار مستقرند به صادرات هیدرات کربن و فروارده های نفتی می‌پردازند اظهار کرد: این محصولات عمدتا به عنوان سوخت های دیزلی، یا گرمایی و...به کشورهای همسایه و از جمله افغانستان صادر می‌شود

وی ادامه داد: معمولا حجم وسیعی در حدود ۵۰ تا ۶۰ کامیونت محموله از محصولات هیدروکربن از استان صادر می‌شود که نظارت کیفی آن بر عهده کارشناسان این اداره کل است و لذا کارشناسان ما به طور مستمر و تمام‌وقت در محل حضور دارند و قبل از اجازه صادرات همه آزمون‌های لازم را انجام می‌دهند.

حیدریان گفت: حدودا ۱۰ استان کشور در زمینه صادرات فراورده های نفتی و هیدروکربن‌ها فعالیت دارند که استان سمنان یکی از استان‌های پیش رو در این بخش است.

وی همچنین از این استان به عنوان یک استان فعال در حوزه خودروسازی نام برد و گفت: وجود کارخانه های بزرگی نظیر عقاب افشان که به تولید انواع اتوبوس، مینی‌بوس و خودروهای سنگین می‌پردازد و واحدهای خودروسازی فردا و یاوران خودرو، این استان را به یکی از استان‌های پیشرو در خودروسازی تبدیل کرده است که فرآیند نظارت بر استانداردها برعهده کارشناسان این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل استاندارد استان اظهار کرد: در گذشته همه نظارت‌ها در این بخش به صورت متمرکز از طریق سازمان استاندارد مرکزی صورت می‌گرفت اما از دی ماه سال گذشته وظیفه نظارت ها در این بخش به استان‌ها واگذار شد.

وی با بیان اینکه استاندارد تنها مرجع رسمی کشور است که وظیفه تعیین، تدوین و نشر استاندارد را دارد افزود: تا پیش از پیوستن ایران به آی‌پک، امکان صدور مجوزهای استانی برای آزمایشگاه‌های همکار اداره کل استاندارد وجود داشت اما با پیوستن ایران به این نهاد معتبر بین‌المللی و ایجاد مرکز ملی تاییدصلاحیت کشور، دیگر همه آزمایشگاه های همکار موظفند مجوز خود را از این مرکز ملی اخذ کنند. البته یک بازه زمانی به آزمیشگاه ها داده شده تا اقدام به دریافت این مجوز ملی کنند.

وجود ۳۸ آزمایشگاه همکار استاندارد در استان سمنان

حیدریان از وجود ۳۸ آزمایشگاه همکار استاندارد در استان سمنان خبر داد و افزود: همزمان با هفته استاندارد قرار است که ۶ آزمایشگاه همکار اداره کل استاندارد در استان راه‌اندازی شود.

مدیرکل استاندارد استان سمنان اضافه کرد: همه آزمایشگاه های همکار و از جمله این ۶ آزمایشگاه که در هفته پیش رو رسما افتتاح می‌شوند، همگی مجوز ۱۷۰۲۵ را از مرکز ملی تاییدصلاحیت کشور اخذ کردند.

وی از وجود ۹۸۰ واحد تحت‌پوشش استاندارد در سطح استان خبر داد و با اشاره به نظارت کیفی بر همه این واحدها گفت: اداره کل استاندارد با توجه به کمبود نیروی انسانی ، حدودا ۱۰۰۰ نماینده در این واحدها انتخاب کرده که آنها به عنوان نماینده اداره کل موظف به انجام آزمون‌های ادواری محصولات و ارائه گزارش در این خصوص به اداره کل استاندارد است.

مدیرکل استاندارد استان سمنان یادآوری کرد: نمایندگان اداره کل استاندارد در واحدهای سراسر استان، پیش از انتخاب همه دوره های آموزشی لازم را دیده و بر موضولات مرتبط با استاندارد اشراف کامل دارند.

صدور ۶۴۸ تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور در یک سال اخیر
وی با اشاره به وظایف نظارتی این اداره کل در حوزه نظارت بر آسانسورها گفت: طی یک سال گذشته ۶۴۸ تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور با نظارت و بازرسی کارشناسان این اداره‌کل در شهرستان‌های مختلف استان صادر شده است.

وی با اشاره به حساسیت موضوع، از ادواری بودن نظارت‌ها بر آسانسورها خبر داد و افزود: همه آسانسورهای نصب شده، مشمول مقررات استانداردهای اجباری است و این قانون نیز به شهرداری های سراسر استان سمنان ابلاغ شده تا در صدور پروانه پایان کار مورد توجه جدی قرار گیرد که خوشبختانه شهرداری‌های استان نیز همین حساسیت را در این بخش دارند.

حیدریان ادامه داد: تاییدیه گواهی ایمنی آسانسور از طریق بازرسی های اولیه و ادواری از آسانسورهای نصب شده در ساختمان های دارای آسانسور با هدف استانداردسازی آنها صادر شده است.

این مدیر مسوول یادآوری کرد: همه مدیران و مالکان ساختمان‌ها موظفند قبل از از اتمام تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور برای انجام بازرسی ادواری و تمدید اعتبار تاییدیه کیفیت و ایمنی آسانسور ساختمان خود اقدام کنند.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با هزینه بازرسی های ادواری از آسانسورها توسط کارشناسان اداره کل استاندارد خاطرنشان کرد: پرداخت هزینه نظارت های ادواری براساس تعرفه‌های اعلام شده از سوی دولت است و رقم آن نیز در همه شهرهای کشور ثابت است.
انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403072217011
  • خبرنگار : 50233