زنان باردار می‌توانند ورزش کنند؟

نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: زنان باردار با لحاظ کردن برخی شرایط می‌توانند ورزش کنند.

دکتر نازنین آرین در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه زنان باردار با در نظر گرفتن شرایطی می‌توانند ورزش کنند، اظهار کرد: اگر بارداری مادر پرخطر باشد و مشکلاتی مانند جفت پایین، داشتن بیماری زمینه‌ای در مادر باردار، وجود محدودیت‌های حرکتی، فشار خون بالا، دیابت حاملگی و... وجود داشته باشد، برای ورزش کردن حتما باید با پزشک متخصص خود مشورت کند. 

وی افزود: در صورتی که مادر باردار دارای چنین مشکلاتی نباشد و یک بارداری نرمال را تجربه کند، می‌تواند ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، یوگا و ایروبیک سبک را انجام دهد. 

این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: ورزش در دوره بارداری به کنترل قند خون، کنترل افزایش بی‌رویه وزن، کنترل فشار خون، کنترل تورم دست و پا و... مادر باردار کمک می‌کند. 

وی یکی از بهترین انواع ورزش‌ها برای زنان باردار را یوگا دانست و گفت: این ورزش علاوه بر اینکه می‌تواند به آرامش ذهنی مادر کمک کند، انعطاف پذیری بدن را نیز بالا می‌برد و به او کمک خواهد کرد تا یک زایمان طبیعی خوب را تجربه کند. 

آرین یادآور شد: همچنین پیاده‌روی در سطح صاف و با کفش‌های مناسب یکی از بهترین ورزش‌ها برای این دوران به شمار می‌رود. 

به گفته این مسئول، میزان ورزش در زنان بارداری که مجاز به انجام ورزش هستند، در طول روز به صورت متوسط ۳۰ دقیقه و یا یک روز در میان یک ساعت است. 

این متخصص پزشکی ورزشی در ادامه توصیه‌هایی را نیز به مادران باردار داشت و گفت: بانوان باردار، کنترل مصرف نمک قبل و حین بارداری، کنترل مصرف شیرینی‌جات و غذاهای فرآوری شده را فراموش نکنند. 

وی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از یبوست دوره بارداری باید روزانه هشت تا ۱۰ لیوان  آب بنوشند، عنوان کرد: مصرف لبنیات را باید حتما در رژیم غذایی خود بگنجانند تا دچار مشکلات استخوانی نشوند. 

آرین گفت: هر فرد بنا به میزان تحرکی که دارد در طول روز می‌تواند ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری جذب داشته باشد. بانوان باردار با جنین تک قلو و وزن نرمال مجاز هستند تا به میزان ۵۰۰ کالری بیش از افراد معمول جذب کنند. 

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072216710
  • خبرنگار : 50184