گفت‌وگوی ادیان، راهی به سوی حفظ وحدت ملی

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی با تاکید برنقش حیاتی فعالان و رهبران دینی در حفظ وحدت ملی و تقویت روابط میان ادیان مختلف گفت: گفت‌وگوی ادیان زمینه‌ساز شکل‌گیری تعاملات فرهنگی و دستیابی به دیپلماسی عمومی و فرهنگی است.

حجت الاسلام حسن رضایی- رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی-در گفت و گو با ایسنا،   درباره اهمیت گفت‌وگوی ادیان در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی گفت: گفت‌وگوی ادیان نخست ما را به حوزه دیپلماسی عمومی و سپس به دیگر عرصه‌هایی مانند دیپلماسی فرهنگی می‌رساند. این نوع دیپلماسی بر پایه اندیشه است و ما، به‌عنوان یک جامعه دیندار با تمدنی کهن، باید در این زمینه به‌طور جدی تلاش کنیم.

او همچنین با اشاره به نقش رهبران دینی، افزود: به کمک رهبران دینی، ما قادر به پیشبرد دیپلماسی عمومی از طریق گفت‌وگوی ادیان هستیم. این گفت‌وگوها می‌تواند بستر ارتباطات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را نیز فراهم کرده و راهگشا باشد. گفت‌وگو یکی از ارکان مهم در شکل‌گیری و حفظ هر تمدنی است. حالا که زمینه لازم برای افزایش دوستی و روابط میان ادیان فراهم شده است باید از آن بهره ببریم.

نیازمند تقویت روحیه صبر و مدارا هستیم

رضایی درباره اهمیت حفظ وحدت داخلی نیز افزود: برای فعالان دینی، به‌ویژه رهبران دینی مسلمانان و دیگر ادیان، گفت‌وگو ابزار دستیابی به وحدت  به شمار می‌آید، هرچند ممکن است در برخی نگرش‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. خوشبختانه تا به امروز تعامل خوبی میان جامعه مسلمانان و دیگر ادیان برقرار شده است، اما نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی همچنین به ضرورت افزایش صبر و مدارا در جامعه اشاره کرد و گفت: ما باید روحیه مدارا و تحمل دیگران را در خود تقویت کنیم و بر تحمل اندیشه‌های مخالف کار کنیم. کار فرهنگی نیازمند گذر زمان برای به سرانجام رساندن برخی برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است، برای دست ‌یابی به وحدت ملی و تحقق دیپلماسی فرهنگی نیازمند تلفیقی از برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت هستیم.

رضایی با تاکید بر برخی ضرورت‌ها در زمینه اثربخشی هرچه بیشتر گفت‌وگوی ادیان افزود: موفقیت در این مسیر نیازمند بررسی و ارائه طرح‌های مناسب و در نهایت آینده‌نگری و تعامل دوطرفه است، تا طرف مقابل تصور نکند تعاملی یک‌طرفه در حال شکل‌گیری است و او نیز استقبال کند.

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403072116118
  • خبرنگار : 71461