وجود ۳۰۰ اثر تاریخی در محدوده بازار تهران

همزمان با هفته تهران، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران به همراه وحید رضا انارکی محمدی شهردار منطقه ۱۲ از تعدادی از اماکن تاریخی در بازار تهران بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، سید احمد علوی در حاشیه این بازدید با اشاره به قدمت ۳۰۰ ساله تهران و وجود آثار تاریخی فرآوان در آن، مدیریت چندگانه میراث، اوقاف و مدیریت شهری را عامل اصلی عدم نگهداری تخصصی این بناها دانست و افزود: ما به عنوان برنامه‌ریز شهری می بایست با مشوق‌ها و تسهیلات ویژه برای مالکین خصوصی این بناها یک ارزش افزوده برای سرمایه گذاران خصوصی ایجاد کنیم که به نگهداشت و احیای میراث شهر کمک شود.

وی افزود: در این  راستا با مصوبه اسفندماه سال ۱۴۰۲ شورای اسلامی امتیازات ویژه‌ای مانند بخشودگی عوارض، تعلق ۲۰درصد اضافه بنا و... به احیاگران بافت‌های تاریخی تعلق گرفت که با ابتکارات شهرداران مناطق به ویژه مناطق تاریخی می توان به نتایج خوبی در زمینه احیای خانه‌ها و بناهای تاریخی دست یافت.

در ادامه وحیدرضا انارکی محمدی شهردار منطقه۱۲ نیز در حاشیه این بازدید اظهارکرد: در جغرافیای ۱۶۰۰ هکتاری قلب طهران بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که عمده آن‌ها در پارسل بازار هستند وبه دلیل محدودیت‌های میراث تا سالها احیاء و مرمت آثار مسکوت مانده بود.

وی مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم برای مرمت تحت نظارت میراث را راهگشا دانست و افزود: عدد مرمت این آثار و خانه های تاریخی در حد توان میراث ومدیریت شهری نیست و نیازمند مشارکت بخش خصوصی است که خوشبختانه با مصوبه اخیر شورا احیاگران در محدوده منطقه ۱۲ تحرک خوبی داشتند و ان شالله تا پایان سال ۱۰ خانه تاریخی مانند خانه پدری جلال آل احمد، هتل گیلانه نو، خانه سرهنگ و...احیا و به رینگ گردشگری قلب طهران افزوده خواهد شد.

بنا براعلام روابط‌عمومی شهرداری منطقه۱۲، شهردار منطقه۱۲ در پایان خاطرنشان کرد: مجاورت بناهای تاریخی با پهنه s توجیه اقتصادی برای احیا گران خصوصی ندارد و می بایست با رویکرد تبعیض مثبت برای بهره‌برداران و سرمایه گذاران بخش خصوصی مشوق‌ها و تسهیلات خوبی برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403071914828
  • خبرنگار :

برچسب‌ها