ارتش اشغالگر در شمال غزه «طرح ژنرال‌ها» را اجرا می‌کند/ حماس خواستار مداخله جهانی شد

تشدید محاصره اردوگاه جبالیا و شهرک‌های جبالیا البلد، بیت لاهیا و بیت حانون در شمال نوار غزه و دستورات ارتش رژیم صهیونیستی برای تخلیه بیمارستان‌های العوده، کمال عدوان و اندونزی با هدف کوچاندن ساکنان منطقه شمالی نوار غزه و انتقال آنها به جنوب بر اساس طرح اسرائیلی معروف به «طرح ژنرال‌ها» است.

به گزارش ایسنا، محاصره شدگان در شمال غزه با آغاز عملیات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی برای کوچاندن ساکنان شمال نوار غزه در راستای اجرای طرح معروف به «طرح ژنرال‌ها» وضعیت شمال را با این اصطلاح توصیف می‌کنند: «فاجعه در شمال».

رژیم اشغالگر عملیات خود را با محاصره مناطق شمال بیت حانون، بیت لاهیا و اردوگاه جبالیا که در طول یک سال کامل با مقاومت شدیدی روبرو بوده است، آغاز کرد.

این رژیم طرح خود را با بمباران شدید منازل مسکونی و اردوگاه‌های آوارگان و سپس دستور تخلیه و بمباران انبارهای آرد، نانواها و محاصره بیمارستان‌ها برای از بین بردن هرگونه شرایط زندگی در آن آغاز کرد.

پیکر ده‌ها شهید در خیابان‌های اردوگاه جبالیا و زیر آوارهای منازل ویران شده پخش شده‌اند و کادرهای امدادرسانی و آمبولانس‌ها به دلیل محاصره بیشتر خیابان‌ها توسط نیروهای اشغالگر نمی‌توانند آن‌ها را منتقل کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی سه شنبه دستور تخلیه بیمارستان‌های کمال عدوان، اندونزی و العوده در شمال نوار غزه ظرف ۲۴ ساعت را صادر کرد.

این اقدام ارتش رژیم صهیونیستی با هدف مقدمه‌چینی برای یورش به این بیمارستان‌ها و کوچاندن ساکنان این مناطق است.

ارتش اشغالگر روز سه شنبه با گلوله‌های توپ و پهپاد اطراف بیمارستان کمال عدوان را هدف قرار داد و از هرگونه رفت و آمد در مجاورت آن جلوگیری کرد.

منابع رسمی فلسطینی گزارش دادند که رژیم صهیونیستی از دیروز سه شنبه سه بیمارستان در شمال غزه را محاصره کرده و خواهان تخلیه بیماران و پرسنل بهداشتی است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد رژیم اشغالگر بیمارستان کمال عدوان را محاصره کرده و خواهان تخلیه آن ظرف ۲۴ ساعت است. همچنین دفتر مدیریت این بیمارستان را مورد حمله قرار داده است.

مدیریت بیمارستان کمال عدوان اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی یکی از کارکنان بیمارستان را بازداشت کرده و مانع انتقال کودکان نارس از بیمارستان می‌شود. رژیم اشغالگر برای از کار انداختن سیستم پزشکی با هدف کوچاندن ساکنان شمال غزه تلاش می‌کند.

مدیریت این بیمارستان از موسسات بین‌المللی خواست سکوت خود را کنار بگذارند و اقدامات ظالمانه رژیم اشغالگر را متوقف کنند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد به دلیل تمام شدن سوخت، این بیمارستان ظرف چند ساعت از کار می‌افتد.

جنبش حماس نیز اعلام کرد: تهدیدات ارتش رژیم اشغالگر علیه بیمارستان‌ها و تخلیه آن تحت بمباران و هدف قرار دادن مستقیم به منزله حکم اعدام برای هزاران بیمار و مجروح از جمله زنان، افراد مسن و کودکان است. سازمان ملل و تمام نهادهای بین‌المللی باید اقدام فوری را برای توقف این جنایت و حمایت از مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها از جمله بیماران و آوارگان و ورود سوخت و تجهیزات پزشکی به این بیمارستان‌ها اتخاذ کنند.

جنبش حماس تاکید کرد: این تجاوز وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر علیه ساکنان شمال نوار غزه به ویژه جبالیا و اردوگاه آن و بمباران مداوم منازل شهروندان و پناهگاه‌ها و بیمارستان‌ها هرگز اراده ملت پایدار و صبور ما و مقاومت را که در برابر عملیات‌های تروریستی ارتش اشغالگر ثابت قدم ایستاده است در هم نمی‌شکند.

«طرح ژنرال‌ها»

به گفته منابع تشدید محاصره اردوگاه جبالیا و شهرک‌های جبالیا البلد، بیت لاهیا و بیت حانون در شمال نوار غزه و دستورات ارتش رژیم صهیونیستی برای تخلیه بیمارستان‌های مذکور با هدف کوچاندن ساکنان منطقه شمالی نوار غزه و انتقال آنها به جنوب بر اساس طرح معروف به «طرح ژنرال‌ها» است.

اخیرا صحبت در محافل رژیم صهیونیستی درباره طرح ژنرال‌ها برای اشغال استان‌های غزه و شمال و تخلیه این ۲ استان از ساکنان و انجام عملیات نظامی گسترده علیه نیروهای مقاومت در این مناطق و تبدیل آن به منطقه نظامی بسته افزایش یافته است.

تعداد ساکنان باقیمانده در شهر غزه و شمال آن در حال حاضر ۳۰۰ هزار شهروند است.

به دنبال شکست ارتش رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود در غزه به نظر می‌رسد که کابینه بنیامین نتانیاهو اجرای طرح ژنرال‌ها را آغاز کرده است.

اواخر ماه میلادی گذشته بنیامین نتانیاهو طی نشست کمیته خارجه و امنیت کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اعلام کرد که کابینه وی در حال بررسی طرح ژنرال‌ها است.

گروهی از ژنرال‌های رژیم صهیونیستی طرحی را درباره کوچاندن مردم غزه با هدف کنترل مناطق شمال نوار غزه ارائه کرده‌اند. این طرح به طرح ژنرال بازنشسته «گیورا آیلند» معروف است و در اصل با هدف کوچاندن ساکنان شمال نوار غزه به جنوب آن به بهانه از بین بردن مقاومت است.

بر اساس طرحی که رسانه‌های عبری آن را فاش کرده‌اند، علی رغم حملاتی که ارتش اسرائیل علیه حماس انجام داده، این جنبش همچنان قادر به بازیابی قدرت خود و جذب نیرو و فراهم کردن ابزارهای جنگی است و کنترل هر مکانی را که ارتش رژیم صهیونیستی از آن خارج شود در دست می‌گیرد.

ژنرال‌ها بر اساس این سند معتقدند که راه ممانعت از بازیابی قدرت حماس چهار مساله است: ممانعت از رسیدن اموال به حماس، از بین بردن قدرت حماس برای جذب نیروهای جدید، منع امدادرسانی به حماس و از بین بردن انگیزه‌ها و عوامل برای ادامه جنگ و حکمرانی.

آیلند خواهان محاصره کامل شمال نوار غزه و تخلیه فوری این مناطق از ساکنان است.

بر اساس بندهای این طرح ارتش رژیم صهیونیستی اطلاعیه‌هایی را در میان ۵۰۰ هزار فلسطینی پخش کرده و از آنها می‌خواهد که مناطق شمالی را ترک کنند. یک هفته به این ساکنان مهلت داده می‌شود تا دستورات نظامی را اجرا کند.

طبق گزارش عربی۲۱، در این طرح ادعا شده که گذرگاه‌های امنی برای ساکنان شمال غزه برای انتقال به جنوب آن ایجاد می‌شود. یک هفته بعد از تخلیه، نیروهای رژیم اشغالگر شمال غزه را به طور کامل محاصره کرده و آن را منطقه نظامی بسته اعلام می‌کنند و مانع از ورود فلسطینی‌ها یا ماندن آنها در این مناطق می‌شوند. همچنین مانع ورود کمک‌های بشردوستانه یا غذا به این مناطق می‌شوند.

آیلند معتقد است که ارتش رژیم صهیونیستی باید با هر فردی که در شمال نوار غزه می‌ماند به عنوان یکی از نیروهای حماس برخورد کند. از نظر آیلند موفقیت طرح مذکور در شمال نوار غزه به ارتش رژیم صهیونیستی این اجازه را می‌دهد تا جنبش حماس را از بین ببرد و این طرح را می‌توان در مناطق دیگری مثل رفح، خان یونس و دیرالبلح اجرا کرد.

در این سند از «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی انتقاد و تاکید شده کسی که نمی‌تواند این طرح را اجرا کند در وظیفه خود خیانت کرده و نمی‌تواند رژیم صهیونیستی را به سمت پیروزی بر حماس ببرد.

عوامل شکست طرح

از تجارب قبلی رژیم اشغالگر درباره غزه چه قبل از سال ۲۰۰۵ و چه بعد از آن به نظر می‌رسد این گزینه از نظر عملی شکست خورده است، به ویژه اینکه مقاومت در شرایطی پیچیده‌تر از شرایطی که رژیم اشغالگر به دنبال ایجاد آن در نوار غزه است، عمل کرده است و با توجه به ماهیت درگیری‌های کنونی از شمال نوار غزه تا جنوب آن رژیم اشغالگر در تحمیل سیطره خود بر هیچ کدام از مناطق نوار غزه موفق نشده است؛ هرچند که ادعا می‌کند تمام گردان‌های مقاومت را در آنجا از بین برده است.

حملات مقاومت به صورت روزانه علیه ارتش رژیم صهیونیستی از رفح در جنوب تا بیت حانون در شمال ادامه دارد.

مقاومت فلسطین نیز بارها اعلام کرده است که به خوبی خود را برای نبرد فرسایشی طولانی مدت آماده کرده است و همچنان توانمندی‌های جنگی آن در میدان حاضر است. یکی از نشانه‌های واضح این توانمندی‌ها حمله مقاومت فلسطین به تل‌آویو در اولین سالروز عملیات طوفان الاقصی است.

از سوی دیگر جبهه‌های دیگر نیز شعله ور هستند. شمال اراضی اشغالی شاهد حملات حزب‌الله از جنوب لبنان است. همچنین پهپادها و موشک‌های عراق و یمن اراضی اشغالی را هدف قرار می‌دهند. در نتیجه تعدد جبهه‌ها و احتمال وقوع جنگی فراگیر ثابت می‌کند که بنیامین نتانیاهو قادر به تصمیم گرفتن و اقدام به تنهایی درباره غزه نیست.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071814107
  • خبرنگار : 71516