در روز جهانی تخم‌مرغ عنوان شد

رشد ۲ برابری صادرات تخم‌مرغ/ در تولید جلوتر از برنامه توسعه هستیم

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن توسعه زنجیره تولید، بازار رسانی و صادرات تخم‌مرغ را از اهداف پیش‌بینی شده در برنامه توسعه را فراتر دانست و از دو برابر شدن صادرات این محصول در حال حاضر خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد مرادی - مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن - صبح امروز (۱۷ مهرماه) در گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ، به مقایسه وضعیت تولید، صادرات و میزان سرانه مصرف این محصول پرداخت و گفت: این محصول در مجموع موجبات امنیت غذایی و اعتلای جایگاه این بخش در صنعت کشاورزی را فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رشد و بالندگی این صنعت چشمگیر بوده است، ادامه داد:  تولید تخم مرغ در سال ۱۳۹۹ برابر با ۹۹۷ هزار تن بوده در حالی که هم اکنون به یک میلیون و ۳۸۰هزار تن در کشور رسیده است.

به گفته مرادی، با این حساب، شاهد رشد ۴۰ درصدی در تولید این محصول هستیم.

مردادی با اشاره به نوسانات اقتصادی در دولت سیزدهم و تغییر نرخ ارز، یادآور شد: همت تولید کنندگان سبب شد که رشد تولید در این بخش با توجه به مشکلات موجود رقم بخورد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با اشاره به سرانه مصرف این محصول در دنیا، یادآور شد: سرانه مصرف تخم مرغ خوراکی در دنیا ۱۱ کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته بخشی از اروپا و ژاپن ۱۶ تا ۱۸ کیلوگرم است.

مرادی با بیان اینکه متوسط سرانه کشور ما در مصرف تخم مرغ در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۲.۵ کیلوگرم بوده است، گفت: برگزاری پویش‌های مختلف در استان‌ها و همچنین مناسبت‌های اقتصادی سرانه مصرف تخم مرغ در کشور را به ۱۵ کیلوگرم رسانده، البته هدف ما رسیدن به سرانه مصرف در کشورهای توسعه یافته است.

مرادی با بیان اینکه سرانه مصرف تخم مرغ از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۲۰ درصد رشد داشته است، گفت: قیمت و کیفیت تخم مرغ سبب می‌شود تا تمامی اقشار خرید آن را در سبد غذایی خود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به صادرات این محصول اشاره کرد و گفت: صادرات محصول از سال ۱۳۹۲ آغاز شده اما با توجه به تصمیمات خلق الساعه در سال‌های مختلف به صورت کامل صادرات این محصول از پیله وری خارج نشده بود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، ادامه داد: در مجموع در سال ۱۴۰۱ و با واگذاری  کلیه فرایند تولید تا مصرف و مدیریت صادرات و واردات محصولات طیور تخم گذار به اتحادیه مرکزی میهن ۲۰۰ درصد رشد در صادرات تخم مرغ را شاهد بوده‌ایم.

بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی،   وی گفت:  ۱۷ شرکت صادراتی در گذشته وجود داشته که هم اکنون به ۷۲ واحد صادر کننده در ۱۵ استان کشور رسیده است. همچنین در تولید تخم مرغ از برنامه توسعه کشور جلوتر هستیم.

مرادی با اشاره به اهمیت فعالیت زنجیره‌ای از ابتدایی‌ترین حلقه  تا بازار رسانی و فروش در محصول تخم‌مرغ، گفت: فعالیت زنجیره‌ای؛ افزایش بهره وری و بهبود ضریب تبدیل را به دنبال دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403071713745
  • خبرنگار :

برچسب‌ها