دستیار اجتماعی رئیس جمهور:

مسائل اجتماعی حقوق کودک از منظر دولت چهاردهم اهمیت ویژه‌ای دارد

دستیار اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت سیاست‌های رئیس جمهور بر حقوق اجتماعی کودک گفت: مسائل اجتماعی و سیاست‌های اجتماعی، اهمیت ویژه‌ای در دولت‌ وفاق از منظر رئیس جمهور خواهد داشت.

علی ربیعی امروز، در دومین کنفرانس بین‌المللی حقوق کودک که در هتل پردیسان مشهد در حال برگزاری است، اظهار کرد: یک سال از فاجعه انسانی در غزه، سرزمین‌های اشغالی و سرزمین‌های لبنان می‌گذرد. جهان شرمگینانه، شاهد نقض حقوق اجتماعی کودکان با حمایت عملی و بی‌پروای قدرت‌های جهانی با اسلحه، جنگ‌افزارها و بمب‌های یک تنی، حمایت‌های حقوقی و سکوت نهادهای بین‌المللی روبرو است.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور اظهار کرد: امیدوارم چهره خشن و واقعی جهان در لابه‌لای آزادی‌خواهی‌ و دموکراسی‌های شعاری امروز دیده شود که این‌چنین بی‌رحمانه می‌کشند و غارت می‌کنند و همچنان نام‌های دلخواه خود را بر این کشتار می‌گذارند که پسا حقیقتی را عرضه کنند.

وی افزود: طبق آمارهای اعلام شده در این مدت، بیش از ۱۴ هزار نهالی که می‌توانست به بار بنشیند، با تمام آرزوها و شادی‌های ناکرده در زیر بمب‌ها و آوارها دفن شدند؛ کودکانی که باید نوجوانی، جوانی و بزرگسالی می‌کردند.

کودکان بی‌گناه، کودکی نکرده به خاک سپرده می‌شوند

وی با اشاره به کودکان غزه و لبنان، ادامه داد: هر انسان به اندازه اقیانوس‌های بسیاری آرزو دارد؛ همه انسان‌ها  با آرزو زندگی می‌کنند و بمب‌ها این آرزو را دفن می‌کنند. بیش از ۱۷ هزار کودک سرپرست خود را از دست دادند و بیش از ۱.۷میلیون کودک بی‌خانمان شدند و ۸۰۰ هزار کودک در اقامتگاه‌های موقت به سر می‌برند. در  این میان، غم عمیق برای بشر آنجایی است که می‌بیند کودکان بی گناه کودکی نکرده، به خاک سپرده می‌شوند.

ربیعی اضافه کرد: کودکانی که در این فاجعه در پسا فاجعه باقی می‌مانند، از تمامی حقوق کودک که مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی است، محروم شده و در چرخه‌ای از آسیب قرار می‌گیرند. جهان در سیاه‌ترین زمان خود در این یک سال قرار گرفته و بر  ابعاد بشر دوستانه زندگی و حق مسلم زندگی برابر به ویژه برای کودکان چشم بسته است.

بیش از ۴۶۸ میلیون کودک تحت تاثیر جنگ و پیامدهای آن هستند

وی تصریح کرد: مایلم امروز از این تریبون همدردی و همبستگی روحی وجدان جمعی جامعه را با آسیب‌دیدگان این فاجعه انسانی و خشم و اعتراض خود را از جنگ افروزان، حامیان جنگ‌افروزی و قدرتمندانی که با سیاست‌های دوگانه با استانداردهای دوگانه بلای امروزی را بر منطقه از جهان که تحمیل کردند، ابراز کنیم. اعتراض می‌کنیم به سیاست‌هایی که سبقه طولانی‌تر از این یک سال دارد و سبب شده است بیش از ۴۶۸ میلیون کودک از جنگ‌ها و تعارضات تاثیر بپذیرند و بیش از یک ششم کودکان زمین در مناطق درگیر جنگ و در تعارض زندگی می‌کنند. احترام می‌گذاریم به تمامی کودکان از دست رفته و تمامی کودکان که با چنین فجایع دست به گریبان هستند.

ربیعی با اشاره به اهمیت سیاست‌های رئیس جمهور بر حقوق اجتماعی کودک، مطرح کرد: مسائل اجتماعی و سیاست‌های اجتماعی، اهمیت ویژه‌ای در دولت‌ وفاق از منظر رئیس جمهور خواهد داشت. حتی در پیوست حکم اینجانب نیز، بر ضرورت تدوین و اجرای پیوست اجتماعی برای تمامی فعالیت‌های دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

وی افزود: آثار اجتماعی سیاست‌های مختلف، اعم از سیاست‌های اقتصادی، سیاست‌های اجتماعی به معنای عام، حتی سیاست‌های عرصه سیاسی و انواع سیاست‌گذاری‌ها برای رئیس جمهور بسیار مهم خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه هیچ تصمیم سختی که زندگی مردم را متاثر کند، بدون وفاق نظری با مردم اتخاذ نخواهد شد و این  اولین گام در مسیر اجتماعی شدن دولت‌ها است، مداقه بر مباحث رئیس جمهور پزشکیان، حاکی از آن است که کودکان و زنان از گروه‌های دارای اولویت در سیاست‌های اجتماعی دولت هستند. زنان علاوه بر اینکه به طور مستقیم همانند مردان در ساختن ایران نقش دارند، نقش‌های مضاعف نیز بر عهده آن‌ها است.

ربیعی مطرح کرد: پرورش نسل‌های بعد برای همه ما بسیار با اهمیت است؛ کودکان و نیز کودکانی که امروز به دنیا می‌آیند، جامعه فردای ما را خواهند ساخت، به تبع اینان نیز از اهمیت ویژه‌ای در سیاست‌های اجتماعی برخوردار خواهند بود. موضوع کودک در ابعاد مختلف اعم از آموزش، سلامت، بهداشت، سلامت روان، تغذیه، داشتن مهارت برای زندگی بهتر و ابعاد مختلف دیگری بسیار قابل تأمل است.

هیچ کودکی نباید به دلیل شرایط نابرابر اقتصادی از آموزش و سلامت محروم شود

دستیار اجتماعی رئیس جمهور، با بیان سیاست‌گذاری معطوف به کودک، توضیح داد: ابعاد مختلف سیاست‌ها بر زندگی کودکان تاثیر داشته و ندیدن سیاست‌های معطوف به کودک آسیب‌هایی را خواهد داشت.

وی افزود: یکی از نکات مورد تاکید رئیس جمهور درباره کودکان، توجه جدی به عدالت در برخورداری تمام کودکان از سلامت و آموزش است. هیچ کودکی نباید به دلیل شرایط نابرابر اقتصادی در شرایط نابرابر آموزشی و سلامت قرار گیرد. مطالعات ما در حوزه رفاه اجتماعی نشان داد، نابرابری ابتدایی در دوران کودکی در آموزش چرخه فقر و نابرابری نهادینه شدن را در سال‌های بعد به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید کیفیت آموزش در مدارس دولتی و کیفیت خدمات بهداشتی در مراکز درمانی دولتی هم سطح مراکز خصوصی باشد، تا هیچ کودکی به دلیل فقر از دریافت این خدمات با کیفیت بالا، محروم نشود؛ البته این مسیر سخت و دشوار است و در کوتاه مدت میسر نخواهد شد و نیاز به ریل گذاری و سیاست گذاری دارد که ما بتوانیم طی چند برنامه به این امر نائل بشویم.

ربیعی عنوان کرد: چنین محرومیت‌هایی به صورت نسبی و غیر نسبی ادامه پیدا خواهند کرد و منجر به آسیب‌های پایدار خواهد شد. رئیس جمهور و برنامه‌های دولت به دنبال عدالت اجتماعی و سلامت معتقد هستند، باید شرایطی را فراهم ساخت تا همه مدارس در همه نقاط کشور از کیفیت استاندارد بالا برخوردار شوند؛ تا نابرابری از بهره‌مندی از آموزش برطرف شود.

باید از منظر کودک برای کودکان سیاست گذاری شود

دستیار اجتماعی رئیس جمهور بیان کرد: رویکردهای موجود در ارتباط با کودکان در مطالعات مفصلی از سیاست‌های گذشته مورد بحث قرار گرفته است. سه رویکرد در مورد کودکان در تمامی سیاست‌ها وجود دارد اعم از رویکرد اول نگاه کودک به عنوان ابژه است، مطابق این رویکرد کودک موجودیست معصوم، وابسته، درمانده، منفعل، ضعیف، ناقص، آسیب پذیر، بی مسئولیت و بی کفایت که نه تنها از حقوق خود آگاه نیست، بلکه برای انسان شدن و رشد یافتگی و برخورداری از رفاه نیاز به حمایت بزرگسالان دارد که شاهد این رویکرد در قالب خانواده‌های خودمان هستیم.

ربیعی اضافه کرد: رویکرد دوم نگاه به کودک به عنوان سوژه است، یعنی کودک‌محوری و بازشناسی کودک به عنوان یک شخص با ذهنیت‌ها و برداشت‌های پدر، مادر، معلمان و سیاستگذاران است، سوژه‌هایی که دیگران باید درمورد آن‌ها تصمیم بگیرند. ‎

وی با بیان رویکرد سوم، گفت: اما رویکرد سوم که چه از حوزه جامعه شناسی آموزش پرورش و چه از سایر مطالعاتمان معتقدند، نگاه به کودک به عنوان یک کنشگر اجتماعی و مشارکت کننده و فعال اجتماعی است، مطابق این رویکرد باید کودکان را به عنوان وجودی انسانی و شهروندانی فعال دید و این عقیده را که کودکان پیچیده، آگاه، مطلع، خلاق، همفکر و شنوا هستند ترقی داد؛ بنابراین، باید از منظر کودک برای کودکان سیاست گذاری شود.

سیاست‌های معطوف به کودکان، در آینده نه چندان نزدیک پاسخ داده می‌شود

ربیعی اضافه کرد: اگر به این سمت حرکت کنیم، به اعتقاد من سیاست‌های معطوف به کودک ما در آینده نه چندان نزدیک پاسخ خواهد داد. در برخی موارد به ویژه در موارد مرتبط با تامین نیازهای اولیه و اساسی کودک رویکرد اول و دوم حائز اهمیت است؛ اما در عین حال برای سیاست گذاری نگاه کودک بر مسائل به عنوان کنشگر اجتماعی سبب می‌شود که ما سیاست گذاری از منظر کودک صورت بگیرد و نه از منظر بزرگسال.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران عضو کنوانسیون حقوق کودک است، خاطرنشان کرد: در تدوین سند کودک نیز اقدامات مثبتی انجام شده است، هرچند این اسناد کامل و کافی نیست و ضروری است که مجدداً مورد کارشناسی قرار بگیریم. در سال ۱۳۹۳ با تلاش‌هایی که در معاونت رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت، قانون فرزند خواندگی اصلاح شد که براساس این قانون تصور و تفکر ما این بود که کودک از مراکز نگهداری دولتی به مراکز حتی اجتماعی و فراتر، به خانواده برگردد. این قانون به اعتقاد من به صورت صحیح اجرا شد و توانست بسیاری از کودکان ما را با سهولت بیشتری به خانواده‌ها برساند.

ربیعی افزود: ما امروز نیازمند سیاست گذاری با نگاه خانواده نسبت به کودک هستیم. در قانون مصوب سال ۱۳۹۹، قانونی در مورد کودکان در معرض مخاطره وجود داشت که این موارد از جمله اقداماتی است که در کنار کنوانسیون، ایران را امروز در سیاست گذاری کودک، در مرحله قابل قبولی قرار داده است. بنابراین، ما نیازمند ارتقای این سیاست‌ها  در حوزه کودکان هستیم.

تلاش در جهت رفع مشکل بازماندگی از تحصیل با جدیت دنبال خواهد شد

وی بیان کرد: تغییرات اجتماعی و تغییرات تکنولوژی بسیاری در این زمینه صورت گرفته است؛ تغییرات تکنولوژی توجه به سبک زندگی است که هرروزه متحول می‌شود. بنابراین، باید سیاست گذاری با نگاه به رویکرد سوم از نو اصلاح شود و سیاست گذاری‌ها ارتقا داده شود.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور، تصریح کرد: بازماندگی از تحصیل یکی از مشکلات ما به شمار می‌رود، بازماندگی فقط فقر نیست، بلکه با مشاهده مطالعات بازماندگی در مناطق مرزی فرهنگی هم هست.

وی افزود: بازماندگی فرهنگی یعنی مسائل دو زبانه بودن یا اینکه دختران نباید به مدرسه  بروند. به هر حال تلاش در این زمینه برای صفر رساندن بازماندگی در دولت آقای پزشکیان دنبال خواهد شد.

ربیعی با اشاره به مبحث کودکان کار گفت: ۸۰ درصد کودکان کار ایران، ایرانی نیستند، البته که فرزندان انسان‌ها هستند و آن‌ها هم باید مورد توجه قرار بگیرند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071713646
  • خبرنگار : 50990