نشستی به بهانه «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها»

نشست نمایش فیلم و بررسی کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، مؤسسه‌ فرهنگی‌هنری ته‌رنگ در مجموعه رویدادهاییش با عنوان تماشای ادبیات با ته‌رنگ، نشست یاد شده را روز شنبه، ۲۱ مهر  از ساعت ۱۸:۳۰ در این محل این موسسه در خیابان ویلا برگزار می‌کند.

مدیریت این نشست بر عهده لیلی فرهادپور، مترجم و بازیگر است و لیلی رشیدی، بازیگر و صدا پیشه و آرش سرکوهی، مترجم کتاب سخنرانان این مراسم هستند. 

حضور در این رویدادرایگان است، اما به‌دلیل ظرفیت محدود، علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد باید با ارسال نام‌، نام‌خانوادگی و شماره‌تماس (ترجیحاً با دسترسی به تلگرام) به یکی از سه شیوه‌ دایرکت در اینستاگرام، پیامک به شماره‌تلفن مؤسسه، ۰۹۹۱۲۸۲۰۷۹۷ و  پیام روی تلگرام شماره‌تلفن مؤسسه ثبت‌نام کنند.

در معرفی کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها» آمده است: کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها»، رمانی علمی تخیلی نوشته داگلاس آدامز است که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۹ منتشر شد.

داستان «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها» درباره سفر کهکشانی پُرماجرای مردی میان‌مایه از طبقه متوسط انگلیس به نام آرتور دنت و نقش ناخواسته او را در یافتن معنای زندگی است آدامز در این اثر با نقل داستانیِ ماجراهایی که در فضای بین‌کهکشانی و سیاره‌هایی دور از کره زمین رخ می‌دهند، زمین، زمان، قدرت، مراجع و اتوریته‌های جهان معاصر، آدم‌ها و مفاهیم، افکار و کردار انسان‌ها را با زبانی کنایی و طنزی متعالی به نقد می‌کشد.

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها پس از انتشار با استقبالی کم‌سابقه روبه‌رو شد و آدامز چهار جلد دیگر این رمان را با عنوان‌های رستوران آخر دنیا، زندگی، دنیا و همه‌چیز، خداحافظ و ممنون از اون‌همه ماهی و بیشترش چیز خاصی نیست در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ خلق و منتشر کرد.

«راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها» هم عنوان جلد اول و هم نام مجموعه پنج‌جلدی این رمان است. داگلاس آدامز سال ۲۰۰۱ درگذشت و پس از مرگ او ایون کالفر، نویسنده ایرلندی با بهره‌گیری از آرشیو، یادداشت‌ها و نوشته‌های چاپ‌نشده داگلاس، جلد ششم و آخرین جلد این رمان را هم با نام راستی تا یادم نرفته،در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد.

رمان پنج‌جلدی «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها»، که برخی منتقدان آن را از درخشان‌ترین طنزها و زیباترین آثار پست‌مدرن ارزیابی می‌کنند، از پرفروش‌ترین کتاب‌های دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بود، جوایز فراوانی را از آن خود کرده و تاکنون به ده‌ها زبان ترجمه شده و براساس آن یک سریال تلویزیونی، یک تئاتر، یک موزیکال و یک فیلم سینمایی خلق شده است.

در برشی از متن کتاب می‌خوانیم: «می‌دونی، آرمان‌گرایی چیز خوبیه. صداقت علمی و پای‌بندی به حقیقت در تحقیقات هم درسته. این‌ها همه‌ش سرجای خودشون معتبر و محترمن. جست‌وجوی حقیقت به هر بهایی، این هم خیلی شیکه و چی بهتر از این! اما، البته می‌بخشید ها، زمانی می‌رسه که حقیقت محض علمی، اگه اصلا وجود داشته باشه، اینه که به احتمال بسیار زیاد به گله ابله دیوونه جهان چندبُعدی و بی‌نهایت ما رو اداره می‌کنن. اون وقت آدم دو راه بیشتر نداره: یا دوباره ده میلیون سال علاف بشه تا آخر سر برسه به همین جواب، یا پول رو برداره و بزنه به چاک. من که انتخابم روشن و مشخصه...

 انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403071713438
  • خبرنگار : 71573