افزایش ۳۵ درصدی تولید گندم با بذر اصلاحی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه یک بذر مرغوب کلید افزایش عملکرد در محصولات کشاورزی است، گفت: استفاده از بذر اصلاح شده سبب افزایش ۳۵ درصدی تولیدم گندم می‌شود.

سیدصمد ضیائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه گندم به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی و مهمترین محصول زراعی از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به رشد روز افزون جمعیت اهمیت دستیابی به خودکفایی در مورد این محصول راهبردی روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در گزارش سازمان خواربار جهانی عملکرد گندم در واحد سطح (هکتار) ، ایران از متوسط عملکرد در واحد سطح (هکتار) جهانی کمتر است، اذعان کرد: از مهمترین مواردی که کارشناسان این سازمان به عنوان دلایل پایین بودن عملکرد این محصول در ایران ارائه داده‌اند؛ ناکافی بودن میزان دانش فنی کشاورزان است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با اشاره به مطالعاتی که در رابطه با تأثیر به کارگیری بذر اصلاح شده بر تولید گندم درواحد سطح (هکتار) صورت گرفته است، تصریح کرد: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که استفاده از بذر اصلاح شده دو اثر مستقیم و غیر مستقیم بر افزایش عملکرد دارد.

ضیائی با بیان این نکته که در اثر مستقیم بدون تغییر در میزان مصرف نهاده‌های تولید، عملکرد در هکتار ۱۷ درصد افزایش می‌یابد، ادامه داد: در اثر غیر مستقیم، به کارگیری بذر اصلاح شده باعث افزایش در استفاده از بعضی از نهاده‌های تولید می‌شودکه در نتیجه عملکرد در هکتار ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از بذر اصلاح شده میزان عملکرد را ۳۵ درصد افزایش می‌دهد، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی هرساله۳۰ تا۴۰ درصد بذر مورد نیاز استان‌ها را از شرکت‌های تولیدکننده و دارای مجوز به صورت رسمی تأمین می‌کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان از وجود ۱۵ شرکت تولید و فرآوری بذر در استان خبر داد و گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یکی از شرکت‌های تولیدکننده بذر است.

ضیائی با اشاره به اینکه در سال زراعی۱۴۰۳-۱۴۰۲، بیش از۴۰۶۳ تن بذر گندم توسط این شرکت از پیمانکاران تکثیری بذر گندم خریداری شده است، اظهار کرد: این میزان در سال زراعی۱۴۰۲-۱۴۰۱ « ۲ هزار و ۴۹۸ تن»، در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ «۲ هزار و ۷۸۵ تن» و در سال زراعی۱۴۰۰-۱۳۹۹ « هزار و ۱۵۸ تن» بوده است که نسبت به سال گذشته ۱/۶ برابر و نسبت به میانگین سه ساله قبل ۱/۸برابر افزایش داشته است.

وی از آغاز عملیات فرآوری و توزیع سه رقم گندم آبی آرمان، آراز و تکتاز در طبقات گواهی شده و مادری از هفت مهر ماه سال جاری خبر داد.

ضیائی با اشاره به این که گلستان، گندم بنیان شناخته شده است، توضیح داد: حدود ۹ الی۱۱ درصد گندم کشور توسط استان گلستان تولید می‌شود یعنی حدود ۳۶ روز نان کشور را این استان تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده ازیک بذر مرغوب سبب به وجود آمدن رقم خوب، پرمحصول و مناسب برای اقلیم هر منطقه می‌شود، افزود: همچنین بذر مرغوب مهم‌ترین رمز حصول عملکرد کمی و کیفی محصولات کشاورزی است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403071713062
  • خبرنگار : 50672