راز پایداری حماس در طول یک سال جنگ

با وجود گذشت یک سال از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، این رژیم همچنان از «نابودی» جنبش حماس دور است.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران امور منطقه نوشته‌اند پس از یک سال جنگ رژیم صهیونیستی از نابودی آن دور است و تعهد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره «پیروزی مطلق» و «نابودی» حماس به عنوان‌ تهدیدی برای این رژیم محقق نشده است.

«امینه محفار» و «ناصر خضور» به این نتیجه رسیده‌اند که در حالی که مقامات‌ صهیونیست مدعی هستند حماس دیگر به عنوان قدرت نظامی موجودیت ندارد، داده‌ها اما نشان می‌دهد حماس برخی قابلیت‌های عملیاتی را حفظ کرده و به مقابله با نیروهای صهیونیست در سراسر غزه ادامه می‌دهد. حماس همچنین فعالیت‌های نظامی خود را در کرانه باختری تشدید کرده است. با انتقال تمرکز ارتش رژیم صهیونیستی به درگیری با حزب‌الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی و عدم آتش‌بس در غزه، حماس همچنان با وجود کاهش توانایی‌های نظامی و تلفات انسانی قابل توجه فلسطینی‌ها در فلسطین، همچنان یک بازیگر مهم در فلسطین است.

این ۲ پژوهشگر با استناد به آمار می‌گویند حماس همچنان نزدیک به نیمی از نظامیانش را حفظ کرده است و با وجود ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه از بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار نظامی عضو حماس، ۱۷ هزار نظامی را به شهادت رسانده است، گزارش‌های دقیق نشان می‌دهد تنها نزدیک به ۸ هزار و ۵۰۰ نیروی مسلح به شهادت رسیده‌اند و این رقم شامل نیروهای مسلح از دیگر گروه‌ها به جز حماس و شاید اعضای غیرنظامی حماس هم می‌شود.

عملیات القسام

حماس توانایی خود را برای سازماندهی مجدد نشان داده است

این گزارش مفصل تأیید می‌کند که با وجود ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر انهدام تعداد زیادی از مجموع ۲۴ تیپ حماس و شهادت ده‌ها تن از رهبران اصلی آن اما حماس توانایی خود را برای سازماندهی مجدد نشان داده است. همین امر ارتش رژیم صهیونیستی را مجبور کرد به حملات زمینی کوچکتر برای ممانعت از سازماندهی کامل حماس ادامه دهد. درگیری‌های مسلحانه در این مناطق با نوسانات بالا ادامه دارد.

این ۲ پژوهشگر می‌گویند به عنوان مثال، نیروهای زمینی ارتش اشغالگر بین ۲ ماه فوریه و سپتامبر دستکم پنج حمله کوچک در محله الزیتون در شهر غزه در شمال محور نتزاریم جایی که ارتش رژیم صهیونیستی پایگاه و مراکز فرماندهی دارد، انجام داده است. در شهر رفح و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از اعلام ارتش در ۱۲ سپتامبر مبنی بر اینکه تیپ حماس در رفح را منهدم و بر آن کنترل یافته است، حماس فعالیت‌های خود را در شرق رفح از سر گرفت‌ و نظامیان این جنبش به‌طور فزاینده‌ای به سمت تاکتیک‌های چریکی روی می‌آورند و با مواد متفجره برای سربازان اشغالگر کمین می‌گذارند.

عملیات القسام

حماس زرادخانه موشکی حیرت‌انگیزی دارد

محفار و خضور می‌گویند حماس در تلاش است تا شانس بقای خود را افزایش دهد. این موضوع بیشتر توسط روزنامه واشنگتن پست از طریق منابعی که گفته بودند از درون جنبش هستند، پرداخته شد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یکی از این منابع نوشت «یحیی السنوار» رهبر حماس حتی قبل از شروع جنگ، تلاش داشت حماس را قادر سازد که سلاح و مواد منفجره خود را تولید کند و همچنین عملیات پیچیده ای را با مشارکت هزاران نفر انجام دهد و در عین حال محرمانه کامل را حفظ کند.

همین روزنامه نوشت تحقیقات بعدی نشان داد که حماس، به‌رغم سال‌ها انزوا، توانست زرادخانه حیرت‌انگیز موشک‌ها، مواد منفجره و سلاح‌های سبک را به دست آورد و در عین حال شبکه‌های مالی و دفاعی ایجاد کرد و این جنبش توانست ماه‌ها در برابر حمله مصمم یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان مقاومت کند.

واشنگتن‌پست با اشاره به تونل‌های مقاومت در غزه نوشت بزرگترین شگفتی برای ارتش رژیم صهیونیستی تونل هایی در عمق حدود ۴۰ متری بود. این روزنامه به اظهارات یکی از مقامات سابق ضد تروریسم آمریکا که از تونل های غزه بازدید کرد، استناد کرده بود که از وجود ۱۵۰ کیلومتر تونل متعجب مانده بود.

واشنگتن‌پست نوشت به نظر می‌رسد سیستم تونل حماس تقریباً ۵۰۰ کیلومتر است که بیشتر از متروی نیویورک یا تقریباً به همان مسافت از تل‌آویو تا جنوب ترکیه است.

سرلشکر «دن گلدفوس» فرمانده لشکر ۹۸ در مورد تونل های حماس گفت: این یک شبکه بزرگ است که می توانید از تقاطع (شمالی) اریز وارد شوید و در رفح (در مرز مصر) از آن خارج شوید همه چیز در آنجا به هم مرتبط است.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071612930
  • خبرنگار : 71592