• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071814647
  • خبرنگار : 71592

تاکتیک‌های مقاومت فلسطین برای مقابله با ارتش اشغالگر 

تاکتیک‌های مقاومت فلسطین برای مقابله با ارتش اشغالگر 

مقاومت فلسطین در طول نبرد مستمر خود از یک سال پیش، تاکتیک‌های متعددی را برای مقابله با ارتش اشغالگر استفاده کرده و با وجود اینکه از نظر نظامی قدرت آن با دشمن قابل قیاس نیست، اما همین امر دلیل اصلی ناکامی اشغالگران در دستیابی به اهداف خود طی ۱۲ ماه گذشته بوده است.

به گزارش ایسنا، از آغاز عملیات زمینی رژیم صهیونیستی، مقاومت به رویارویی با نیروهای اشغالگر ادامه داده و روزی نیست که کلیپ و اطلاعاتی درمورد نبردهای در حال وقوع در محورهای مختلف جنگ وجود نداشته باشد.

کمین

اعضای مقاومت در زنجیره‌هایی از نبردهای از پیش در نظر گرفته شده می‌جنگند و طی آن با اشغالگر در زمان و مکان مورد نظر خود درگیر می‌شوند تا هرچه بیشتر شکاف قدرت بین خود و ارتش اشغالگر را که مجهز به آخرین مدل و مخرب‌ترین سلاح‌ها است، برطرف کنند.

کمین‌های ترکیبی نیز کابوسی برای اشغالگر بوده‌اند، زیرا خسارات جانی و تجهیزاتی زیادی را به همراه داشته و این را باید به کمین‌های منفرد، عملیات تک‌تیراندازان و انفجار بمب‌ها و تونل‌هایی که از قبل برای به دام انداختن ارتش اشغالگر آماده شده بود، افزود.

روش‌های پیشرفته

مقاومت فلسطین در طول جنگ تاکتیک‌های خود را بسیار توسعه داد و این امر در تداوم عملیات و ناتوانی اشغالگران در کنترل حتی یک منطقه در نوار غزه بدون دریافت ضربات، مشهود بود.

یک منبع آگاه میدانی به سایت خبری «عربی ۲۱» گفت: مقاومت در برخی نقاط تلاش کرد طبق برنامه‌های از پیش آماده شده و آنگونه که می‌خواست اشغالگر را به حرکت وادارد. همچنین مکان و زمان بسیاری از درگیری‌ها را انتخاب کرد. 

تاکتیک‌های مقاومت فلسطین برای مقابله با ارتش اشغالگر 
نیروهای مقاومت

وی افزود، مقاومت پس از بررسی عمیق ماهیت میدان در چارچوب برنامه‌ای برای مدیریت و استفاده حداکثری از نظامیان، گروه‌ها و تشکیلات نظامی را از برخی نقاط خارج و به نقاط دیگر برد.

استخدام و بازیافت

این منبع میدانی می‌گوید: مقاومت خود را با جنگی طولانی‌مدت که از مدت‌ها پیش برای آن آماده شده بود، وفق داده و در راستای رویارویی طولانی، تاکتیک‌هایی را نیز تغییر داده است.

این منبع از راه اندازی کمپین بزرگ جذب جوانان به عنوان بخشی از آماده سازی برای جنگ فرسایشی طولانی با نیروهای اشغالگر صحبت کرد و تأکید کرد گروه‌های مقاومت به ویژه القسام توانسته‌اند هزاران نفر را در چند ماه گذشته جذب کنند.

از سوی دیگر، کلیپ‌های القسام، انفجار مواد منفجره در خودروهای اشغالی را نشان می‌دهد که از مواد بازیافتی در طول جنگ ساخته شده است.

این منبع می‌گوید مقاومت بمب‌هایی را که توسط اشغالگر به سمت خانه‌ها و اهدافی پرتاب شده اما منفجر نشده‌اند، بازسازی کرده است و از آن در ساخت بمب‌های جدید برای حمله به خودروهای نظامی دشمن و داخل بمب‌ها در کلاهک‌های انفجاری، راکت‌ها و موشک‌ها استفاده می‌کند.

نبرد زیرزمینی

اوایل ماه میلادی گذشته، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز جزئیات جدیدی درباره تاکتیک‌های حماس در ساخت تونل‌ها فاش کرد و نوشت، این جزئیات در کتاب راهنمای این جنبش، مربوط به سال ۲۰۱۹ که توسط نیروهای اشغالگر در جریان جنگ فعلی غزه کشف شده بود، آمده است.

این روزنامه نوشت: راهنمای نبرد زیرزمینی شامل دستورالعمل هایی در مورد نحوه مخفی کردن ورودی تونل، تعیین مکان آنها با استفاده از قطب نما یا سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS)، ورود سریع و حرکت کارآمد است.

تاکتیک‌های مقاومت فلسطین برای مقابله با ارتش اشغالگر 
نیروهای مقاومت

راهنمای نبرد زیرزمینی با جزئیات دقیق توصیف می‌کند که چگونه نظامیان مسلح در تاریکی مخفیانه حرکت می‌کنند و سلاح‌های خودکار را در فضاهای تنگ شلیک می‌کنند تا قدرت مرگ حداکثری داشته باشند. 

در یک سند آمده است که «فرد نظامی هنگام حرکت در تاریکی داخل تونل، به عینک دید در شب مجهز به اشعه مادون قرمز نیاز دارد» و هنگام حرکت در راهروهای باریک در تاریکی، فرد مسلح باید یک دست خود را روی دیوار بگذارد و دست دیگر را روی مرد مسلح مقابلش بگذارد.

به گزارش این روزنامه، فرماندهان میدانی همچنین دستورالعمل‌هایی را دریافت کردند تا مدت زمان حرکت نظامیان تحت فرمان خود بین نقاط مختلف زیرزمینی را در چند ثانیه محدود کنند.

این اسناد به درهای ضد انفجار در تونل‌ها برای محافظت در برابر بمب‌ها و سربازان صهیونیستی اشاره دارد. نیویورک تایمز نوشت یک سند نشان می‌دهد که تنها یک سال قبل از حمله به فلسطین اشغالی، «یحیی السنوار»، رهبر حماس در نوار غزه موافقت کرد که ۲۲۵۰۰۰ دلار برای نصب درهای ضد انفجار برای محافظت از شبکه تونل‌ها در برابر حملات هوایی و حملات زمینی هزینه شود.

این روزنامه به نقل از «تامیر هیمن»، رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، نوشت: «استراتژی جنگی حماس بر تاکتیک‌های زیرزمینی تکیه دارد و این یکی از دلایل اصلی مقاومت آنها در برابر ارتش رژیم صهیونیستی است.»

یک افسر صهیونیستی در عملیات ویژه که خواست نامش فاش نشود، گفت وقتی سربازان به تونل‌ها نزدیک می‌شوند، نظامیان حماس گاهی سقف‌ها را منفجر می‌کنند و باعث ریزش می‌شوند که راه را مسدود می‌کند.

یک مقام نظامی صهیونیستی گفت نابودی کل شبکه تونل ممکن است سال ها طول بکشد. از بین بردن آنها ممکن است به قیمت انسانی نیز تمام شود، زیرا بسیاری از تونل‌ها در زیر مناطق پرجمعیت پر پیچ و خم قرار دارند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha