آوارها؛ معضل ساکنان غزه در یک سالگی جنگ

«محمد ۱۱ ساله در بین آوار خانه ۲ طبقه فروریخته خانواده‌اش بخش‌هایی از سقف فروپاشیده خانه را داخل سطل شکسته‌ای ریخته و به تلی از شن و ماسه‌ها اضافه می‌کند تا پدرش با آنها مقبره‌ای برای قربانیان جنگ غزه بسازد. جهاد شملی، پدر ۴۲ ساله او می‌گوید: ما از این آوارها برای ساخت خانه‌ استفاده نمی‌کنیم بلکه با آنها گور و سنگ قبر می‌سازیم.»

به گزارش ایسنا، با گذشت نزدیک به یک سال از جنگ اخیر غزه، سازمان ملل برآورد می‌کند در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر گذشته تا کنون به این باریکه بیش از ۴۲ میلیون تُن آوار حاصل از ساختمان‌هایی که بخشی از آنها تخریب و یا کاملا با خاک یکسان شده‌اند بر جای مانده است.

سازمان ملل‌ می‌گوید این حجم معادل ۱۴ برابر آوار انباشت شده در نتیجه تخریب ساختمان‌های غزه در نتیجه حملات رخ داده بین ۲۰۰۸ تا زمان شروع جنگ اخیر در یک سال قبل و همچنین پنج برابر آوار تخریب‌های حاصل از نبرد موصل در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در ضمن جنگ عراق است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش می‌دهد: خانه خانواده جهاد شملی در جریان یک حمله اسرائیلی‌ها در ماه آوریل به خان یونس در جنوب نوار غزه تخریب شد. حملات اسرائیل به نوار غزه برای این خانواده نیز همچون بسیاری از دیگر خانواده‌های فلسطینی غزه وضعیتی سخت به وجود آورده و آنها را داغدار کرده است. در ماه مارس بود که شملی برای یکی از پسرانش که در حمله‌ای در جریان تلاش برای تامین خانواده خود به شهادت رسید، یک مقبره ساخت.

تخریب به جای مانده از حملات رژیم صهیونیستی به در خان یونس

«چالش عظیم» آواربرداری در غزه

خانه آنها حالا بخش کوچکی از آوارهای به جای مانده در اثر حملات علیه مردم غزه به بهانه مقابله با حماس است.

حجم آوارهای به جا مانده از تخریب ساختمانها توسط در غزه حالا می‌تواند ۱۱ بار هرم بزرگ جیزه مصر را پر کند و هر روز نیز به این حجم اضافه می‌شود.

سه مقام سازمان ملل اظهار کردند این سازمان در حالی که مقام‌های غزه در حال بررسی آواربرداری‌ها هستند برای کمک به این موضوع تلاش می‌کند.

«کارگروه مدیریت آوار» وابسته به سازمان ملل برای پروژه‌ای مشترک با مقام‌های فلسطینی در خان یونس و شهر دیرالبلح در مرکز غزه به منظور پاکسازی آوارهای کنار جاده‌ای در ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی می‌کند.

تخریب‌های به جای مانده از حملات رژیم صهیونیستی به شرق خان یونس

«آلساندرو مراکیچ»، مسئول دفتر غزه در «برنامه توسعه سازمان ملل» و از روسای کارگروه مذکور گفت: «چالش‌ها عظیم هستند. چنین عملیاتی عظیم خواهد بود اما همزمان این مهم است که ما همین الان کار را شروع کنیم.»

مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر عملیات منحصر به فرد «طوفان الاقصی» را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش «افسانه‌ای» ادعایی آن ارزیابی می‌کنند.

با گذشت حدود یک سال از آغاز تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رزمندگان مقاومت همچنان ضربات سنگینی را به اشغالگران وارد می‌کنند و با تغییر روش‌های مبارزه خود، کمین‌های پیچیده و جنگ چریکی علاوه بر وارد کردن دشمن به یک جنگ فرسایشی، ارتش رژیم اشغالگر را سردرگم کرده‌اند. طبق اعلام مقام‌های بهداشت و درمان فلسطین، این جنگ یک ساله به شهادت حدود ۴۲۰۰۰ فلسطینی انجامیده است.

به نوشته رویترز، در عرصه میدانی اما انبوهی از بقایای عظیم خرابی‌ها در پیاده‌روها و در گاری‌ها در میان جاده‌ها و خیابان‌های باریکی که زمانی شلوغ و پر رفت و آمد بودند، انباشته شده‌اند.

سرپناه تخریب شده فلسطینی‌ها در یک مدرسه سازمان ملل در غزه

عملیاتی که دست کم ۱۴ سال طول می‌کشد

«یسری ابو شباب» یک راننده تاکسی در غزه بعد از آنکه بخشی از بقایای به جا مانده از خانه تخریب‌ شده‌اش در خان یونس را برای برپا کردن یک چادر جمع ‌آوری کرد، می‌گوید: «حالا کی‌ به اینجا می‌آید تا این آوارها را برای ما پاکسازی کند؟ هیچ کس! به همین خاطر خودمان آن را انجام دادیم.»

داده‌های حاصل از ماهواره‌های سازمان ملل مشخص ساختند دو سوم از ساختمان‌های غزه که قبل از جنگ برپا بودند – معادل بیش از ۱۶۳۰۰۰ ساختمان – در نتیجه جنگ اخیر یا با خاک یکسان شده یا بخشی از آنها تخریب شده است. از میان آنها یک سوم ساختمان‌های مرتفع بوده‌اند.

«برنامه توسعه» سازمان ملل و گروه‌های شریک با آن بعد از جنگ هفت هفته‌ای در سال ۲۰۱۴ در غزه سه میلیون تُن آوار حاصل از تخریب‌ها را پاکسازی کرد که این حجم حالا معادل هفت درصد مجموع آوار حاصل از تخریب‌های جنگ کنونی است. مراکیچ با استناد به یک برآورد مقدماتی منتشر نشده تصریح داشت پاکسازی هر ۱۰ میلیون تُن آوار ۲۸۰ میلیون دلار هزینه دارد که این نشان دهنده نیاز به یک بودجه ۱.۲ میلیارد دلاری برای پاکسازی آوارهای جنگ کنونی غزه است؛ در صورتی که جنگ همین الان متوقف شود.

منظره ای از یکی از انبوه ساختمان‌های تخریب شده در خان یونس

یک تخمین انجام شده توسط سازمان ملل مربوط به ماه آوریل نشان داد که آواربرداری در غزه دست کم ۱۴ سال طول خواهد کشید.

به گفته مراکیچ در بین این آوارها بقایای اجساد زیادی از شهدا که وزارت بهداشت فلسطین تعداد آنها را حدود 10 هزار تن برآورد می‌کند و همچنین بمب‌ها و موشک‌های منفجر نشده وجود خواهند داشت.

تهدیدات جانی آوارها

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام داشته آوارهای به جای مانده در غزه نیز به نوبه خود دارای تدیدات «گسترده» هستند و مقام‌های سازمان ملل می‌گویند برخی از این آوارها حاوی تهدیدات جانی فراوان هستند.

نزار زوروب، یک فلسطینی اهل خان یونس، حالا با پسرش در خانه‌ای به سر می‌برد که تنها یک سقف آن هم در وضعیتی آویزان و خطرناک از آن باقی مانده است.

پناه بردن فلسطینی‌ها به آوار خانه‌ای ویران شده در خان یونس

برنامه محیط زیست سازمان ملل نیز بر مبنای ارزیابی از هشت اردوگاه آوارگان واقع در این باریکه که تعدادی از آنها مورد حمله قرار گرفته‌اند اعلام کرده ۲.۳ میلیون تُن از آوارهای بر جای مانده در غزه احتمالا آلوده هستند که این آلودگی شامل آزبست می‌شود؛ ماده‌ای که در صورت استنشاق خطر ابتلا به سرطان های حنجره، ریه و تخمدان را به وجود می آورد.

سازمان بهداشت جهانی به ثبت حدودا یک میلیون مورد ابتدا به عفونت‌های تنفسی شدید در غره در طول سال گذشته میلادی پرداخته است.

به گفته «بسما اکبر»، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گردوغبار هم‌اکنون یک «نگرانی بزرگ» برای سلامت در غزه بوده و می‌تواند باعث آلودگی آب و خاک و ایجاد خطر بیماری‌های ریوی شود.

موشک عمل نکرده شلیک شده از جنگنده رژیم صهیونیستی در شمال غزه

سخنگوی برنامه محیط زیست سازمان ملل اظهار کرد، پزشکان نگران گسترش سرطان و ناهنجاری‌های جنینی در نتیجه گسترش آلودگی فلزات، گزش مار و عقرب و آلودگی پوستی ناشی از پشه‌های ریز در غزه در طول یک دهه آینده هستند.

غزه تا قبل از جنگ کنونی ۲.۳ میلیون نفر جمعیت داشت که در مساحتی به طول ۴۵ کیلومت و عرض ۱۰ کیلومتر متمرکز بودند و حالا طبق اعلام برنامه توسعه سازمان ملل، در این باریکه کمبود فضا برای دفع آوارها و ضایعات وجود دارد.

مراکیچ می‌گوید اگر بازیافت بیشتری انجام شود پول بیشتری برای تامین تجهیزات نظیر خردکن های صنعتی تامین می‌شود که باید از طریق گذرگاه‌های تحت کنترل اسرائیل وارد شوند.

مقام‌های مسئول دولتی در غزه همچنان از کمبود سوخت و ماشین آلات در این باریکه در نتیجه محاصره رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند و این کمبودها به کند شدن برنامه‌های پاکسازی انجامیده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403071511780
  • خبرنگار : 71415