رئیس پارک علم و فناوری استان:

راه‌اندازی هاب انرژی خوزستان پنجره‌ای برای هم‌افزایی فناوری کشور است

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه فناوری و ضرورت راه اندازی هاب انرژی در خوزستان، گفت: هدف، ایجاد تفکر نوین سازی پتروشیمی از طریق تزریق فناوری از سوی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان است. 

سید یحیی میرزائی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به انعقاد تفاهم نامه  همکاری با پتروشیمی بندر امام اظهار کرد‍: بخش عمده ای از صنایع پتروشیمی، به مسائل اورهال، به روزرسانی و تکنولوژی نیاز دارند. در این راستا پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) تحت عنوان پتروشیمی نوین، خود را مطرح کرده است تا به فضای حاکم بر پتروشیمی ساختار جدیدی حاکم و حوزه فناوری و نوآوری به این بخش اضافه شود. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از تولیدات پتروشیمی نیاز به فناوری دارند، ورود به حوزه فناوری و تکنولوژی در این صنایع می تواند ارزش افزوده داشته باشد. فناوری همیشه بخش جدایی ناپذیر از پتروشیمی است. 

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: پارک های علم و فناوری به عنوان محلی برای تجمع فناوران و افراد صاحب ایده، می توانند نقطه اتکایی برای صنایع پتروشمیی باشند. بر این اساس، تفاهم نامه ای با پتروشیمی بندر امام منعقد شد که هدف، ایجاد تفکر نوین سازی پتروشیمی از طریق تزریق فناوری از سوی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان است. 

وی یادآور شد: عمده پتروشیمی ها دفاتر R&D دارند در این دفاتر، تحقیقات ابتدایی برای بهینه سازی خطوط از طریق فناوری و طراحی ساختار جدید انجام می شود. در این فضای تحقیق و توسعه، حضور شرکت های فناور می تواند کمک کننده باشد. از سوی دیگر، برای تامین تجهیزات، مواد مورد نیاز و بهینه سازی خطوط تولید می توان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کرد.

میرزائی با اشاره به ظرفیت قانونی استفاده از مالیات برای فعالیت های تحقیقاتی،  تاکید کرد: استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی از دیگر مسائل مورد تفاهم پارک علم و فناوری و پتروشیمی است. بر اساس، بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان، این اعتبار مالیاتی به دستگاه ها اجازه می دهد که از مالیات خود، برای طرح های تحقیق و توسعه هزینه کنند. مزیت قانون این است که نیاز نیست دستگاه اجرایی و یا صنایع از اعتبارات خود برای تحقیق و توسعه استفاده کنند، بلکه می توانند از منابع مالیاتی که قرار است به دولت پرداخت کنند، استفاده کنند. اعتبار مالیاتی پتروشیمی رقم قابل توجهی است، بنابراین در صورت مدیریت صحیح، می‌توان شاهد تحول اساسی در سیستم فناوری، زیست بوم استان و صنایع باشیم. ظرفیت اعتبار مالیاتی نیز ظرفیت بسیار مناسبی است.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی هاب انرژی در خوزستان،  ادامه داد: با توجه به گسترش صنایع فعال در حوزه انرژی در خوزستان، ایده راه‌اندازی هاب انرژی با محوریت پارک علم و فناوری خوزستان، مطرح شد. هاب انرژی می تواند به عنوان پنجره ای برای هم افزایی بیشتر حوزه های فناوری کشور باشد، به این معنا که فناوران دارای تخصص های مختلف که ممکن است در خوزستان نباشند، به مجموعه فناوری استان ملحق شوند و به صورت مشارکتی به صنایع کمک کنند. سود این مهم نیز یاری فناورانه و رسوب دانش، فناوری و تجربه در خوزستان خواهد بود. 

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: در صورت اجرای این ایده، تبادل فناوری انجام خواهد شد که در نهایت منجر به توانمندسازی شرکت های فناوری خوزستان در حوزه‌های خاص خواهد بود. از سویی دیگر، ارتباطات فناوری کانالیزه می‌شود و از کار به صورت جزیره‌ای و موازی جلوگیری می‌کند. 

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403071511396
  • خبرنگار : 50300