کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راه‌اندازی کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران در هفته ملی کودک خبر داد.

به گزارش ایسنا، حامد علامتی با حضور در نشست خبری ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک، با بیان این‌که در هفته گذشته اتفاق‌های بزرگی را پشت سر گذاشتیم از جمله شهادت سیدحسن نصرالله که بسیار برای جامعه اسلامی اتفاق سنگینی بود، گفت: عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح و سپاه پاسداران ارتش در اجرای عملیات «وعده صادق ۲» که آثار و برکات آن سال‌های سال برای جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد بود. همچنین «جمعه نصر» که خطبه تاریخی و نماز جمعه تاریخی با حضور مقام معظم رهبری با مشارکت و حضور گسترده مردم از قشرهای مختلف به‌ویژه کودکان و نوجوانان که موضوع بحث ما هستند در این نماز حضور داشتند و بار دیگر تجدید بیعت با مقام معظم رهبری کردند. در این بین سفر وزیر خارجه نیز در این شرایط حساس به لبنان کم نظیر بود.

او افزود: ما از خانواده‌ها دعوت کردیم تا مشتاقانه و خودجوش حضور پیدا کنند و روز پرشور و هیجانی را برای کودکان رقم زدند. این قبیل اقدام‌ها در ذهن بچه‌ها شکل می‌گیرد و خاطره‌ساز می‌شود و در آینده از این حضور به عنوان یک خاطره خوب یاد خواهند کرد. این یک کار تربیتی است و پدران و مادران ما از ارتباط‌شان با امام و سخنرانی‌های امام(ره) برای ما بسیار گفتند و امروز نیز ضمن کار تربیتی اثرگذار در آینده به نسل بعدی منتقل خواهد شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری در تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک بیان کرد: در سال ۱۹۲۵ نمایندگان کشورهای مختلف در ژنو برای تشکیل اولین کنفرانس جهانی برای رفاه کودکان دور هم جمع شدند و هدف‌شان رفاه کودکان بود. تصمیمی که گرفته شد این بود که هر کشور متناسب با شرایط خود و زیست بوم خود، روزی را به عنوان روز ملی کودک نام‌گذاری کند. براساس تصمیمی که در سال ۱۳۷۲ وزارت آموزش و پرورش و برخی نهادهای مرتبط مانند بهزیستی و نمایندگان مجلس داشتند روز ۱۶ مهر روز ملی کودک شناخته شد و با تصویب در شورای فرهنگ عمومی کشور این روز در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

علامتی با بیان این‌که کانون متولی اصلی حوزه کودک و نوجوان است، گفت: از سال ۱۳۹۳ کانون مسئولیت دبیرخانه هفته ملی کودک را بر عهده گرفت و از ۱۴ تا ۱۸ مهر این هفته برگزار می‌شود. از ابتدا و مبنا قرار دادن روز ملی کودک یا روز جهانی کودک، موضوع و هدف آن ایجاد رفاه برای کودکان پیش‌بینی شد. در حقیقت فلسفه اصلی روز ملی کودک، همین امر است. بعدا موضوع‌های دیگر به تناسب به آن افزوده شد. در هفته‌های گذشته ما جلسه‌های گوناگونی با نهادهای رسمی، غیردولتی و گروه‌های مردمی داشتیم تا بررسی کنیم و در راستای اهداف و هویت و فرهنگ ملی خود این هفته را پاس بداریم و وظیفه خود را ادا کنیم. برنامه‌ریزی‌ها انجام و از امروز به شکل رسمی این برنامه‌ها آغاز شده است.

تلاش برای برجسته‌سازی موضوع کودک در نگاه مردم و مسئولان

مدیرعامل کانون اظهار کرد: ما در هفته ملی کودک، به‌ویژه روز ملی کودک، تنها به دنبال اجرای چند برنامه نیستیم؛ چرا که هر روز و هر ساعت ما باید ویژه کودکان باشد چون آینده کشور و نظام را این کودکان می‌سازند و سرمایه‌گذاری روی کودک یک کار اساسی و مهم است که در اندیشه و کلام مقام معظم رهبری و استادان مختلف دیده می‌شود. ما در این روز ملی به‌دنبال این هستیم تا مسئله کودک به یک مسئله جاری در تمام سطوح جامعه تبدیل شود. امروز، کودک باید مسئله اول خانواده‌ها قرار گیرد و حتما جزو مسائل مهم مسئولان در رده‌های مختلف قرار گیرد. این سطح‌بندی شامل خانواده‌ها، مسئولان و همه افراد جامعه می‌شود، چرا که سرمایه‌گذاری برای کودک، آینده را تضمین می‌کند و باید روی آن حساس باشیم. مقام معظم رهبری بارها بیان کرده‌اند که اگر کسی از خواب شب خود بزند و برای کودک کار کند، ارزش آن چندین برابر است. ما به دنبال مساله شدن حوزه کودک در جامعه هستیم و هرکسی در هر جایگاهی باید کودک برایش مسئله مهمی باشد. 

او افزود: در صحبت‌های مقام معظم رهبری بر اهمیت راهبردی و راهبرد ما با کودک تاکید شده است و توجه به حوزه کودک و نوجوان از بالاترین سطح تا پایین‌ترین باید در دستور کار همه قرار بگیرد. برهمین اساس ما شعاری را برای امسال انتخاب کردیم. «برای کودکان، برای آینده» شعار امسال ما است که براساس همین مبانی که توضیح دادم انتخاب شد. ما باید به برجسته‌سازی افکار عمومی و نگاه مسئولان به حوزه کودک و نوجوان بپردازیم که این هفته با این رویکرد برگزار می‌شود. هم‌گرایی و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مردمی و دولتی با هدف حوزه کودک ونوجوان در ذیل این شعار تعریف می‌شود.

علامتی با تاکید بر کودکان غزه اظهار کرد: ما یک نگاه فراملی داریم و آن نگاه به کودکان غزه و لبنان است. کودک می‌تواند یک صدای جهانی باشد و ما در کانون ده‌ها برنامه در این زمینه داشتیم که کم است و باید تقویت شود. توجه به حوزه کودکان غزه را به شکل ویژه خواهیم داشت. در بسیاری از کشورهای پیشرفته تاکید بر حقوق کودک بسیار است و سرمایه‌گذاری روی کودک چراکه آینده‌سازان کشور هستند. علاوه بر این در مبانی دینی ما نیز بر این امر تاکید شده است.

مدیرعامل کانون گفت: طبیعی است که کودکان، شناختی نسبت به حقوق خود ندارند و ما باید در این زمینه تلاش کنیم. از کوچک‌ترین خدماتی که در شهرهای مختلف دیده می‌شود تا بزرگ‌ترین آن‌ها باید متناسب‌سازی لازم صورت گیرد. تغذیه فکری و نگاه خاص به حوزه کودک، فضای اینترنت، شهرسازی و... باید دید چقدر حقوق کودکان لحاظ می‌شود که قطعا در بخشی خوب عمل کردیم و در برخی دیگر کاستی‌هایی داریم. بنابراین از آن‌جایی که کودک به‌تنهایی نمی‌تواند مطالبه‌گری کند، ما باید حافظ منافع او باشیم.

او با بیان این‌که باید به مناطق محروم نیز نگاه داشته باشیم، اظهار کرد: ما در هیچ مرکز استانی تماشاخانه سیار را به‌کار نگرفته‌ایم و تنها در مناطق محروم که دسترسی ندارند، تماشاخانه‌ها حضور خواهند یافت و برای کودکان و نوجوانان به اجرای برنامه خواهند پرداخت. کانون و آموزش و پرورش، مستقیم با کودک و نوجوان سروکار دارند و باید به درستی کار کنند و برخی دیگر نیز غیرمستقیم، که مقرر شد نشست‌های پی‌درپی با هم داشته باشیم تا اقدام‌های هماهنگی برای کودکان صورت گیرد و از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی و بخش غیردولتی استفاده خواهیم کرد با هدایت و نظارتی که در آن وجود دارد.

علامتی با اشاره به این‌که مخاطبان ما کودکان هستند، گفت: ما از روزی که آمدیم یک مخاطب مستقیم و گاهی غیرمستقیم به سبد مخاطبان کانون افزودیم که آن هم حوزه خانواده است. نمی‌شود اسم کودک باشد، اما در کنار آن پدر و مادر حضور نداشته باشند. ما در سال‌های اخیر به حوزه کودک و نوجوان خانواده را نیز در سبد خود قرار دادیم و در هفته ملی کودک نیز به‌شکل ویژه خانواده نیز یکی از مخاطبان اصلی ما هستند تا بتوانیم این حوزه را ارتقا دهیم. نمی‌شود از فعالان حوزه کودک و نوجوان صرف نظر کرد چرا که جزو مخاطبان ما هستند.

مدیرعامل کانون تاکید کرد: ما در کنار فعالیت‌های ۶۰گانه‌ای که در طول سالیان گذشته داشتیم مانند هنرهای نمایشی، تجسمی، فعالیت‌هایی که پیرامون محور کتاب اتفاق می‌افتد، قصه‌گویی که یکی از کم‌نظیرترین فعالیت‌های کانون است، به بالابردن آن نیز فکر کرده‌ایم چرا که ما امروز با مخاطبی روبرو هستیم که مرزهای علمی را جست‌وجو می‌کند و متفاوت است. از همین رو کانون نیز به این امر توجه کرده و در هفته آینده از کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران رونمایی خواهیم کرد که هدیه‌ای از سوی کانون برای کودکان و نوجوانان است.

مدیرعامل کانون در ادامه با اشاره به خدمات ویژه به کودکان دارای معلولیت توضیح داد: به خانواده‌های با کودکان سندرم‌داون قول داده بودیم و در معاونت فرهنگی و معاونت توسعه به این قول جامه عمل پوشاندیم. به‌زودی مرکزی را در تهران برای این کودکان راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین برنامه‌هایی برای کودکان کار و مراکز اصلاح و تربیت، کودکان شهدای مدافع حرم نیز تدارک دیده شده است که به زودی اجرایی خواهند شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403071411212
  • خبرنگار : 71635