چگونه وزیر خارجه ایران با سفر به لبنان، اسرائیل را به چالش کشید

کارشناس مسائل منطقه گفت سفر وزیر خارجه ایران به دمشق «به خودی خود به نوعی به چالش کشیدن اعلام پرواز ممنوع اسرائیل علیه هواپیماهای ایرانی بود».

به گزارش ایسنا، «امین قموریه» کارشناس مسائل منطقه درباره سفر روز جمعه «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان و دیدار با مقامات این کشور گفت: این سفر، شبیه سفر هیچ وزیر ایرانی در گذشته به لبنان نیست، چراکه معمولا وزیر خارجه ایران به لبنان می‌آمد تا با دبیرکل حزب‌الله دیدار کند ولی اکنون سید نیست و او برای مسائل دیگری به لبنان سفر کرده بود.

این کارشناس الجزیره در ادامه صحبت‌های خود در این ارتباط افزود: این بدان معناست که اولا این سفر به خودی خود به نوعی به چالش کشیدن اعلام پرواز ممنوع اسرائیل علیه هواپیماهای ایرانی است. آقای عراقچی با هواپیمای ایرانی به لبنان سفر کرد تا بگوید جمهوری اسلامی ایران پشتیبان لبنان و با لبنان است.

تلاش برای آتش‌بس

او با بیان اینکه وزیر خارجه ایران به همراه خود کمک‌هایی را نیز برای مردم لبنان که در حملات اخیر رژیم صهیونیستی دچار مشکل شده‌اند آورده بود، گفت: به نظر می‌رسد هدف اصلی این سفر تلاش فشرده برای ایجاد آتش‌بس بود. تلاش‌های فشرده‌ای در این چهارچوب وجود دارد که مصر و قطر با همکاری ۲ کشور ایران و ترکیه انجام می دهند و طبیعتا تماس‌هایی با کشورهای دیگر در حال انجام است که یکی از آن‌ها آمریکاست.

قموریه در پاسخ به این سوال که این تلاش‌ها بر چه چیز و اصولی استوار است؟، ادامه داد: وزیر خارجه لبنان در مصاحبه‌ای که داشت، اعلام کرد دبیرکل حزب الله پیش از شهادت خود با نوعی از آتش‌بس موقت موافق بوده است که زمینه را برای آتش‌بس کلی فراهم کند و فکر می‌کنم این دغدغه همچنان وجود دارد.

او با بیان اینکه «اختلافاتی در خصوص برخی از امور مرتبط با چگونگی شکل آتش‌بس کلی وجود دارد و حتی برخی از کشورهای عربی نیز وارد مسئله شده‌اند و خواهان آتش بسی هستند که مرتبط با توافق‌های‌ بین‌المللی پیشین باشد»، ادامه داد: این توافق‌ها فقط قطعنامه ۱۷۰۱ نیستند، بلکه شامل ۱۵۵۹ هم می‌شوند.

تلاش دیگری برای سر و سامان دادن وضعیت داخل لبنان

کارشناس مسائل منطقه همچنین گفت: غیر از آتش‌بس تلاش دیگری هم برای سر و سامان دادن وضعیت داخل لبنان وجود دارد زیرا درست نیست امروز و در این وضعیت سخت، لبنان به سمت هر گونه مذاکره و یا راه‌حلی برود، درحالی‌که رئیس‌جمهور و دولت موثری ندارد. در این تلاش‌ها مصری‌ها و قطری‌ها شرکت دارند و فکر می‌کنم سفر وزیر خارجه ایران نیز مرتبط با این موضوع باشد و تلاش سریعی برای کاهش این شکاف‌ها در جریان است.

قموریه در پاسخ به این سوال که این شکاف‌ها چه هستند و موضع ایران در این چهارچوب آیا با کشورهایی که از آن‌ها نام بردید، هماهنگ است؟، گفت: روشن است که امروز دغدغه اصلی همگان آتش‌بس است و این تلاشی است که همگان روی آن توافق دارند و پس از آن مناقشه که مورد اشاره قرار گرفت تلاش‌ها بر این است که آتش‌بس ایجاد شود. من فکر می‌کنم ایرانی‌ها هم تلاش می‌کنند تا نوعی از توافق لبنانی بر روی امور پیش رو و تلاش‌های انجام شده در این چهارچوب وجود داشته باشد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403071410942
  • خبرنگار : 71038