سرعت ‌بالای حرکت به سمت سالمندی در کاشمر

رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: سرعت حرکت به سمت سالمندی در این شهرستان بالاست.

اعظم حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۱۰.۵ درصد جمعیت در این شهرستان به تعداد ۱۸هزار و ۳۴۹ نفر سالمند هستند که این رقم بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با بیان این‌که یک سری حمایت‌های مالی از سالمندان در قالب کمک مالی کمیته امداد و یک سری در قالب کمک به سالمندانی که به دلیل سن بالا دچار معلولیت شده‌اند توسط بهزیستی انجام می‌شود، گفت: علاوه بر کمک مالی، بهزیستی در قالب تحویل وسایل کمک توان‌بخشی به سالمندان ارائه خدمت می‌نماید که نگهداری شبانه‌روزی و یا ارائه خدمات روزانه ازجمله این خدمات است.

حسن‌زاده افزود: با توجهروند رو به رشد جمعیت سالمندان، باید به نیازها و مشکلات این گروه سنی بیشتر توجه شود. برای ارتقاء کیفیت زندگی و رشد شخصی سالمندان، دوره‌های آموزشی متنوع و مناسبی وجود دارند که می‌تواند برای آنان مفید باشد.

وی با اشاره به ‌قرار گرفتن در عصر تکنولوژی، بر آموزش تکنولوژی‌های نوین به سالمندان تأکید کرد و گفت: آموزش استفاده از کامپیوتر، اینترنت، تلفن‌های هوشمند و پیام‌رسان‌ها به سالمندان کمک می‌کند تا با فضای مجازی ارتباط برقرار کرده و از فواید تکنولوژی بهره‌مند شوند. علاوه براین آموزش فنون و صنایع‌دستی ازجمله آموزش مهارت‌های هنری و دستی مانند نقاشی، دوخت و بافندگی سالمندان را به یک فعالیت خلاق و آرامش‌بخش ترغیب می‌کند.

حسن‌زاده آموزش تناسب‌اندام و تمرینات فیزیکی و شرکت سالمندان در دوره‌های آموزشی در زمینه تمرینات و ورزش‌های سبک مانند یوگا، پیاده‌روی و تندرستی به آنان کمک می‌کند تا سلامت جسمی خود را حفظ کرده و قوی‌تر شوند.

وی با ضروری دانستن آموزش تغذیه و سلامت برای سالمندان افزود: اطلاعات در مورد تغذیه سالم و اصول یک رژیم غذایی بهینه برای سنین مختلف دارای اهمیت است. این اطلاعات نیز به سالمندان کمک می‌کند تا سلامتی خود را حفظ کرده و از ابتلا به برخی بیماری‌ها پیشگیری کنند به ‌طوری ‌که مصرف میزان کافی از مواد مغذی مختلف، کاهش مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک و استفاده از میوه‌ها، سبزیجات، میوه‌های خشک و غیره می‌تواند به حفظ سلامت و ارتقای کیفیت زندگی آنان کمک کند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با اشاره به حرکت رو به رشد سالمندی در جامعه گفت: برای مواجهه با کمبود مراقبین در بحران سالمندی و پیشگیری از مسائل اجتماعی-روانی این پدیده باید نسبت به افزایش آگاهی افراد خانواده و خویشان درباره نیازها و مشکلات روانی و اجتماعی سالمندان اقدام کرد تا بتوان به بهترین شکل از آن‌ها مراقبت کرد.

وی با اشاره به لزوم ارائه آموزش مهارت‌های مراقبتی، تصریح کرد: ارائه آموزش‌های مرتبط با مراقبت از سالمندان و مدیریت مسائل روانی و اجتماعی آن‌ها به افزایش توانایی خانواده و خویشان در مراقبت از سالمندان کمک می‌کند همچنین ایجاد یک شبکه اجتماعی و حمایتی برای سالمندان با تمرکز بر خانواده، دوستان و افراد نزدیک می‌تواند در تسهیل ارتباطات اجتماعی و حل مشکلات روانی آنان مؤثر باشد.

این مددکار اجتماعی یادآور شد، برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان و افراد مراقب آن‌ها، بهره‌گیری از منابع محلی مانند خدمات خانه سالمندان، جلسات مشورتی و فرهنگی محلی و داشتن ارتباط منظم با پرستاران و مشاوران روانی می‌تواند در تشخیص زودرس مشکلات روانی و اجتماعی و ارائه مشاوره مناسب اثر مطلوب داشته باشد.

وی با تأکید بر حفظ آیین زندگی سالم و تشویق سالمندان به حفظ فعالیت‌های روزمره، تغذیه سالم و تمرین بدنی منظم گفت: ایجاد فضای امن و محبت‌آمیز در خانه و محیط زندگی سالمندان به آنان احساس امنیت بیشتر می‌دهد و چه‌ بسا با این اقدامات کیفیت زندگی سالمندان و افراد مراقب آن‌ها را بهبود می یابد.

حسن‌زاده ادامه داد: با یک سبک زندگی سالم، دوره سالمندی می‌تواند مفید و ارزشمند باشد این در صورتی است که فرد سالمند در بهبود مهارت‌ها، افزایش دانش، ارتقاء سلامت جسمی و روانی، تقویت حافظه و تمرکز، افزایش اعتمادبه‌نفس و ایجاد ارتباطات اجتماعی خود همت کند تا از بازنشستگی پربارتری برخوردار شود و ارتقاء شخصیت و عمق زندگی را با لذت تجربه کند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071410857
  • خبرنگار : 50664