کاهش ۴۳.۷۵ درصدی پیوند کلیه در سال ۱۴۰۳ در زنجان

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال ۹ بیمار دیالیزی در زنجان تحت عمل پیوند قرار گرفته‌اند، گفت: این آمار نسبت به مشابه سال قبل با کاهش ۴۳.۷۵ درصدی عمل پیوند مواجه شده که علت بیشتر این کاهش، هزینه‌های بالای عمل پیوند بوده است.

محمدرضا طهماسبی امروز (شنبه، ۱۴ مهر ماه) با اشاره به اینکه اکنون ۱۰۳۴ بیمار دیالیزی، پیوندی و مراقبتی تحت پوشش انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان قرار دارند، اظهار کرد: در شش ماه امسال ۳۶ بیمار دیالیزی و مراقبتی به بیماران تحت پوشش این انجمن اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۲ بیمار دیالیزی تحت پوشش در سطح استان زنجان داریم، ادامه داد: از این تعداد ۲۶۴ نفر مرد و ۱۸۸ نفر زن بودند و به تفکیک شهرستانی نیز شهر زنجان با ۳۰۰ بیمار دیالیزی بیشترین و سپس به ترتیب خرمدره ۵۵ نفر، ابهر ۳۶، خدابنده ۳۴، طارم ۱۷ نفر و ایجرود ۱۰ بیمار دیالیزی تحت پوشش این خیریه قرار دارند.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به اینکه در شش ماه نخست امسال ۶۸ بیمار دیالیزی در این مرکز پذیرش شده است، بیان کرد: نسبت به مشابه سال قبل، با افزایش ۱۲ نفری پذیرش بیمار بودیم که علت بیماری این افراد بیشتر از طریق سایر بیماری‌ها از جمله پولی‌کیستیک، مادرزادی و سنگ کلیه، سپس بیماری دیابت و فشار خون بوده است.

طهماسبی با بیان اینکه ۲۹۰ نفر از بیماران دیالیزی تحت پوشش را جامعه شهری تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: بسیاری از بیماران کلیوی به‌دلیل نداشتن اطلاعات کافی به این بیماری مبتلا شده‌اند. اگر با بروز اولین علائم و نشانه بیماری کلیوی به پزشک متخصص مراجعه شود، از پیامدهای ناگواری مانند نارسایی حاد کلیوی، مرحله دیالیز و پیوند کلیه، جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه انجمن خیریه کلیوی زنجان آموزش و پیشگیری، بیماران مراقبتی را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد، گفت: در حال حاضر ۴۴۹ بیمار مراقبتی از خدمات این انجمن بهره‌مند می‌شوند که ۲۳۸ نفر از این بیماران مرد و ۲۱۱ نفر زن هستند.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان بیان کرد: در شش ماه نخست امسال ۲۴ بیمار مراقبتی به جمع بیماران مراقبتی تحت پوشش این انجمن اضافه شده که بیشتر این بیماران پذیرشی مرد در رده سنی ۵۰ - ۳۰ و دو بیمار کودک مراقبتی ۹ و ۷ ساله نیز بوده است.

طهماسبی با بیان اینکه تاکنون ۸۹۶ بیمار دیالیزی تحت پوشش با حمایت خیرین، پیوند و از چرخه دیالیز خارج شده است، افزود: در حال حاضر از این تعداد بیمار پیوندی ۱۳۳ پرونده فعال در این انجمن وجود دارد و از خدمات معیشتی و حمایتی انجمن خیریه کلیوی بهره‌مند می‌شوند.

او گفت: طبق درخواست‌های کتبی و حضوری ۱۵ نفر از بیماران دیالیزی تحت پوشش، اعلام آمادگی برای عمل پیوند کرده‌اند و در انتظار کمک‌های خیرین نوع‌دوست زنجانی هستند تا با عمل پیوند از درد و رنج دیالیز خارج و به زندگی اجتماعی خود بازگردند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403071410688
  • خبرنگار : 50161