آرژانتین: مالویناس را از انگلیس پس می‌گیریم

پس از آنکه بریتانیا سرانجام در مناقشه بر سر مجمع‌الجزایری در اقیانوس هند مجبور به چشم‌پوشی و واگذاری آن شد، آرژانتین تاکید کرد که مجمع‌الجزایر مالویناس را به طور کامل از بریتانیا بازپس خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، «دیانا موندینو» وزیر امور خارجه آرژانتین از تصمیم اخیر دولت «کر استارمر»، نخست وزیر انگلیس در بازگرداندن مجمع‌الجزایر «چاگوس» به کشور «موریس» به عنوان «پایان دادن به اقدامات منسوخ شده» یاد و از آن استقبال کرد.

وزیر خارجه آرژانتین وعده داد تا با اتخاذ «اقدام ملموس» تضمین کند که مجمع‌الجزایر مورد مناقشه که آرژانتین از آن تحت عنوان «مالویناس» و انگلیس تحت عنوان «فالکلند» یاد می‌کند سرانجام به حاکمیت بوئنوس آیرس بازگردانده شوند.

موندینو اظهار کرد:‌ «ما شاهد به سرانجام رسیدن مناقشه طولانی مدت بریتانیا و مجمع‌الجزایر موریس بودیم و مردم موریس با موفقیت توانستند منطقه چاگوس خود را بازپس بگیرند.»

وزیر امور خارجه آرژانتین در ادامه این اظهاراتش خاطر نشان کرد: «ما این تصمیم را اقدامی در مسیری درست برای پایان دادن به اقدامات منسوخ شده می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم. ما نیز چنین مسیری را در پیش گرفته و به پیروی از آن دست به اقدامات ملموس و نه لفاظی‌های تو خالی خواهیم زد و حاکمیت کامل خود بر جزایر مالویناس را بازپس خواهیم گرفت. جزایر مالویناس همواره متعلق به آرژانتین بوده، هست و خواهد بود.»

این در حالی است که «آلیسون بلیک» فرماندار مورد حمایت انگلیس در جزایر فالکلند در یک بیانیه به منظور اعلام رد روی دادن سرنوشت مشابه با جزایر چاگوس برای جزایر فالکند مدعی شد: «تعهد بریتانیا بر این جزایر حوزه جنوب اقیانوس اطلس تزلزل ناپذیر است و پیش‌زمینه تاریخی این ۲ مجمع‌الجزایر بسیار متفاوت است.»

دولت انگلیس چند روز پیش اعلام کرد بعد از مذاکرات بر سر سرنوشت جزایر چاگوس که از سال ۲۰۲۲ شروع شد، با دولت کشور «موریس» مستعمره سابق انگلیس، به یک توافق سیاسی بر سر این جزایر دست یافته است.

طبق این توافق، کشور موریس حاکمیت مجمع‌الجزایر چاگوس را در ازای حفظ پایگاه نظامی مشترک آمریکا و انگلیس در بزرگترین جزیره این مجمع‌الجزایر موسوم به «دیه‌گو گارسیا» به دست می آورد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا این توافق را «تاریخی» دانسته که «باعث تداوم عملیات موثر این تاسیسات مشترک تا قرن آیند» می‌شود.

این تصمیم دولت استارمر مورد انتقاد مخالفان محافظه‌کارش قرار گرفته و محافظه‌کاران می‌گویند که این توافق باعث تضعیف امنیت انگیس می‌شود.

برخی گروه های حقوق بشری نیز تاکید کردند که انگلیس باید به نسل‌های خانواده‌هایی که از سیاست‌های استعماری لندن برای جابجا کردن ساکنان مستعمره‌هایش آسیب دیدند غرامت بدهد و توافق اخیرش با موریس اقدام چندانی برای جبران اشتباهات گذشته صورت نمی‌دهد.

انگلیس چند دهه قبل مردم بومی جزایر چاگوس در میانه اقیانوس هند را مجبور به ترک سکونتگاه خود تا سال ۱۹۷۳ کرد تا زمینه را برای ایجاد پایگاه‌ نظامی هموار کند.

مورخان معتقدند این اخراج مردم بومی جزایر چاگوس از سکونت‌گاههایشان یکی از شرم آور ترین تجاوزاتی است که بریتانیا در تاریخ استعمارگری خودش مرتکب شده است.

چند سال پیش دیوان بین‌المللی دادگستری وابسته به سازمان ملل حکم داد که اداره این جزایر توسط انگلیس غیرقانونی بوده و باید پایان یابد.

در این میان سایه جنگ‌ فالکلند در دهه ۱۹۸۰ نیز بر روابط انگلیس با آرژانتین افتاده است. آرژانتین در ۱۹۸۲ با اعلام اینکه این جزایر را از اسپانیا در دهه ۱۸۰۰ به ارث برده به آنجا حمله کرد. جنگ آرژانتین و انگلیس بر سر مجمع‌الجزایر فالکلند به کشته شدن دست کم ۶۵۵ آرژانتینی، ۲۵۵ انگلیسی و سه بومی فالکلند منجر شد و در نهایت انگلیسی‌ها بار دیگر این جزایر را تصرف کردند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071310130
  • خبرنگار : 71415